سه‌شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۶
شاعران و نویسندگان به اتحاد ملی در جنگ بپردازند

جانشین بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گفت: باید گره‌هایی چون اطاعت مردم از امام، نهراسیدن یک ملت از دشمن و … که بن مایه شعر و داستان است در جنگ تحمیلی را نشان دهیم که شاعران و نویسندگان در آثارشان به آنها بپردازند.

سرویس فرهنگ مقاومت خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ امیرسرتیپ نبی سهرابی، جانشین بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گفت: برخی از خارجی‌ها که زبان فارسی یاد می‌گیرند بیشتر برای این است که شعر فارسی را بخوانند. چون می‌دانید ترجمه شعر خیلی جوابگو نیست. شعر هم ویژه زبان فارسی است.

او افزود: در بحث هویت ملی هم رهبری می‌فرمایند درباب هویت فرهنگی وقتی به شعرای خودمان نگاه می‌کنیم حقیقتاً پیام‌هایی که در این مورد وجود دارد، شگفت‌آور است. انصافاً شعر فارسی؛ بوستان سعدی، شاهنامه فردوسی، خمسه نظامی، دیوان حافظ و مثنوی معنوی پر از حکمت است. به معنای واقعی کلمه حکمت در این آثار موج می‌زند. در این کتاب‌ها و اندیشه‌های والا، فکرهای بسیار برجسته و فاخر نهفته است که توانسته هویتی برای ملت ما تعریف کند. این را هم باید عرض کنم ما هر چه امتیاز داریم ناشی از همین هویت فرهنگی است.

جانشین بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس بیان کرد: همین هویت فرهنگی است که باعث پرورش اشخاصی چون امام خمینی (ره) می‌شود که انقلاب می‌کند و این وظیفه شما شاعران است که هویت فرهنگی را نگه دارید. بنابراین هویت ملی و فرهنگی ما وابسته به ادبیاتمان است که شعر در آن نقش مهمی دارد.

سردار سهرابی گفت: وظیفه کنگره شعر و جایزه یوسف تبیین ارزش‌های دفاع مقدس است. چه ارزش‌هایی؟ ارزش‌هایی چون تبیین اتحاد یک ملت. زیرا ملت ما در جنگ با اتحاد پیروز شد. از این رو در بحث شعر و داستان بخواهیم که اتحاد ملی و اتحاد ملت را در آثارشان بیاورند که عامل وحدت‌بخش و پیروزی ما بود. ما باید گره‌هایی چون اطاعت مردم از امام، نهراسیدن یک ملت از دشمن و … که بن مایه شعر و داستان است در جنگ تحمیلی نشان دهیم که شاعران و نویسندگان در آثارشان به آنها بپردازند.

او ادامه داد: همچنین نهراسیدن یک ملت از شهادت. چون شهادت را عزت و پیروزی می‌داند. در اینجا باید اشاره کنم به نگاه غربی‌ها به جنگ ایران و عراق که در کتاب «جنگ جهانی چهارم» آمده است. مولف اثر کنت د مارانش، رئیس سابق سازمان اطلاعات و امنیت فرانسه و مشاور چند رئیس جمهور اروپا بوده است که او در زمان جنگ سراغ اسرای ایرانی در عراق می‌رود.

جانشین بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس عنوان کرد: او در دیدار با اسرای ایرانی که با هماهنگی صدام صورت گرفت به نکاتی رسید که در کتابش از آن چنین یاد کرد؛ با چند نوجوان اسیر ایرانی دیدار کرد و از آنها پرسید چرا در جنگ حضور پیدا کردند؟ از آنها سوال کردم شما به زور به جنگ آمدید؟ متوجه شدم سنشان به سربازی نمی‌رسید. آنها در پاسخ سوال من گفتند: ما سرباز امام و اسلام هستیم و برای دفع تجاوز دشمن به جبهه آمدیم. هیچ‌کدام نگفتند برای مسائل مادی در جنگ شرکت کردند.

افزودن داستانک به جایزه یوسف

مسعود امیرخانی، دبیر علمی سیزدهمین جایزه ادبی یوسف گفت: من از ابتدای شکل‌گیری جایزه در سیزده سال پیش در همین ساختمان در خدمت دوستان موسس آن بودم. امروز این جایزه یکی از تخصصی‌ترین جوایز بنیاد حفظ و نشر ارزش‌های دفاع مقدس به شمار می‌آید. چون داستان و قصه یکی از رموز ماندگاری ادبیات در جهان است.

او افزود: وقتی خاطرات دفاع مقدس به صورت داستان و قصه دربیاید، قطعاً به ماندگاری آن کمک خواهد کرد. این جایزه با هدف پر کردن خلا در زمینه داستان جنگ تحمیلی ایجاد شد، آن هم زمانی که در جایزه کتاب سال دفاع مقدس وقتی شاخه‌های مختلف بررسی می‌شد، آثاری زیادی در زمینه خاطره، شعر و پژوهش وجود داشت اما در زمینه داستان چنین نبود.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: با توجه به خلایی که وجود داشت، جایزه یوسف راه‌اندازی شد و هدف آن هم در کنار شناسایی استعدادهای جوان به خلق و ترویج داستان کوتاه کمک کند. وقتی جشنواره یوسف به دوره سیزدهم رسیده، حاکی از آن است که جشنواره اصیل و ماندگاری است. هر چند به معنای آن نیست که از نقد، نظر و اشکالات بری است.

مسعود امیرخانی گفت: با توجه به فضایی که وجود دارد، احساس کردیم در جایزه امسال بخش داستانک (فلش فیکشن) را هم داشته باشیم. امروز در فضای مجازی داستانک رواج پیدا کرده و خوب است در که در زمینه دفاع مقدس هم این نوع داستان هم جایی داشته باشد.

حمایت از آثار برای ایجاد انگیزه بیشتر

ناصر پروانی، شاعر گفت: دسته‌بندی که در کنگره بیست و ششم شعر دفاع مقدس صورت گرفته، گاهی باعث می‌شود شعر بعضی افرادی آنچنان که باید دیده نشود. هر چند احتمالاً یک دسته‌بندی کلی هم وجود دارد که اثر برگزیده در تمام گروه‌ها باشد.

او ادامه داد: اگر حمایت و اقداماتی صورت بگیرد که آثار برگزیده از سوی سازمان‌های دیگر به صورت آثاری دربیاید که مثلاً به شکل فیلم دربیاید که این نوع رویکرد باعث می‌شود که شرکت‌کنندگان با دقت و شوق بیشتری در جشنواره‌ها شرکت خواهند کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها