چهارشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۸
دیدار معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و سفیر بورکینافاسو

پیشنهاد حضور ناشران بورکینافاسو در نمایشگاه کتاب تهران و ناشران ایرانی در نمایشگاه کتاب اوگادوگو در دیدار معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و سفیر بورکینافاسو مطرح شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و محمد کابوره، سفیر بورکینافاسو در ایران و هیئت همراه چهارشنبه (۳ مرداد) در دفتر معاونت فرهنگی دیدار کردند، در این دیدار اسماعیل جانعلی‌پور مدیرکل دفتر مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز حضور داشت.

در ابتدا سفیر بورکینافاسو با حضور بر مزار شهید گمنام تدفین شده در محوطه این وزارتخانه، به مقام شامخ این شهید ادای احترام کرد و سپس به دفتر یاسر احمدوند رفت.

احمدوند در ابتدای این دیدار ضمن خوشامدگویی به سفیر بورکینافاسو با بیان اینکه امیدواریم روابط و ارتباطات فرهنگی در سطح بهتری افزایش و ارتقا پیدا کند، گفت: از اهتمام دولت بورکینافاسو برای توسعه روابط تجاری، اطلاع داریم و امیدواریم به روابط فرهنگی هم در کنار روابط تجاری و اقتصادی توجه شود.

در ادامه نیز محمد کابوره ضمن تشکر از معاون فرهنگی وزیر که با مشغله کاری زیاد این دیدار را پذیرفت، گفت: این دیدار فرصت مغتنمی است تا مراتب تشکر و قدردانی مقامات بورکینافاسو را به شما اعلام کنیم، کشور ما خواستار توسعه روابط فرهنگی با کشور برادر خود ایران است، علی‌الخصوص که روابط تجاری سیاسی و دیپلماتیک طی سال‌های اخیر زیاد شده علاقمندیم که در حوزه فرهنگی هم روابط خوبی ایجاد شود.

وی همچنین به مدیریت خوب و قوی سی و پنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اشاره کرد و گفت: آنچه که می‌دانیم این است که این نمایشگاه خیلی خوب برگزار شد، اگرچه فرصت بازدید از آن نداشتم اما وابستگان فرهنگی ما که در آن حضور داشتند از روند و اقدامات انجام شده راضی بودند.

دیدار معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و سفیر بورکینافاسو

کابوره با بیان اینکه همین موضوع موجب شد ترغیب شویم که رسماً برای حضور در سی‌وششمین دوره نمایشگاه کتاب حضور داشته باشیم، افزود: در این زمینه کشور بورکینافاسو این آمادگی را دارد که هیات فعالی در این رویداد داشته باشیم، همچنین درخواست کنیم در کنار شرکت در نمایشگاه کتاب تهران، باب تعامل و مشارکتی ایجاد شود تا ایران نیز در نمایشگاه اوگادوگو حضور داشته باشد.

وی همچنین بر لزوم همکاری‌های سینمایی تاکید کرد و گفت: مطلع هستیم که سینمای ایران اکنون با تولیدات بسیار خوب در حد عالی در سطح جهان می‌درخشد، امیدواریم که بتوانیم برای فستیوال فیلم باگادوگو مشارکت داشته باشیم، همچنین از سینمای ایران برای حضور در فستیوال سینمایی «فسپکو» ۲۰۲۵ دعوت می‌کنیم.

در بخش دیگر این دیدار، احمدوند با طرح این موضوع که باید همپای توسعه روابط سیاسی و اقتصادی به ارتباطات فرهنگی هم بپردازیم، عنوان کرد: حضور نخست وزیر بورکینافاسو در اجلاس بین المللی ایران و آفریقا نقطه مهمی بود و این دیدار می‌تواند منشا تبادلات فرهنگی بین دو کشور باشد، در این زمینه علاقه فرهنگی مردم ایران به سرزمین آفریقا پررنگ است و اثرات آن در فرهنگی ما موجود است.

وی ادامه داد: در هر دو موضوع نمایشگاه کتاب و فستیوال فیلم آماده همکاری هستیم، برای نمایشگاه سی و ششم در اردیبهشت‌ماه سال آینده نیز علاقه‌مندیم میزبان جمعی از ناشران و اهالی نشر بورکینافاسو باشیم تا غرفه‌ای برای عرضه آثارشان داشته باشند.

احمدوند با بیان اینکه ثبت‌نام نمایشگاه به‌صورت رسمی از حدود چهارماه آینده اعلام خواهد شد، گفت: زمان دقیق فراخوان به‌طور رسمی از طریق وزارت امور خارجه اعلام خواهد شد.

وی همچنین درباره حضور ایران در نمایشگاه کتاب بورکینافاسو توضیح داد: علاقه‌مند به حضور در این رویداد هستیم و اگر همکاران سفارتخانه اطلاعات نمایشگاه را در اختیار ما بگذارند، همکاران در وزارتخانه پس از بررسی، برای نمایشگاه برنامه‌ریزی خواهند دشت.

احمدوند بیان کرد: اگر در برپایی نمایشگاه کتاب به کمک نیاز دارید، مدیران نمایشگاه کتاب تهران نیز با ۳۵ سال سابقه برگزاری، می‌توانند به‌عنوان مشاور، به اجرای این نمایشگاه کمک کنند.

وی با بیان اینکه فیلم و هنرمندان سینمای ایران در جهان شناخته شده هستند، گفت: سینمای ایران یک سینمای انسانی و برای همه قابل توجه است. علاقه‌مند به شرکت در فستیوال فیلم هستیم؛ همچنین در زمینه ساخت فیلم و آموزش فیلم‌سازی به هنرمندان بورکینافاسو نیز و زمینه همکاری کاملاً وجود دارد، در این زمینه اگر تمایل شما را به‌طور رسمی و مکتوب دریافت کنیم در بخش سینمایی وزارتخانه اقدامات لازم انجام می‌شود.

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه به برگزاری جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و افزود: در ایران، تجربه برگزاری سی‌ویک دوره جایزه جهانی کتاب سال را داریم و امسال هم فراخوان سی‌ودومین جایزه را منتشر کردیم، در این بخش می‌خواهیم اطلاع‌رسانی کنید تا نویسندگان بورکینافاسو که درباره ایران و اسلام آثار تالیف کرده‌اند در آن می‌تواند شرکت کنند.

وی همچنین به تفاهم‌نامه جامع فرهنگی ایران با کشورهای مختلف اشاره کرد و گفت: با بورکینافاسو این تفاهم‌نامه را نداریم و پیشنهاد می‌کنیم منعقد شود، این آمادگی وجود دارد تا پیش‌نویس تفاهم‌نامه را ارسال کنیم؛ همچنین امیدوارم محور گفتگوها و تفاهم‌نامه به نتیجه جامع و کامل فرهنگی برسد و همکاری‌های دو کشور توسعه پیدا کند.

دیدار معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و سفیر بورکینافاسو

به گزارش ایبنا، در پایان این دیدار نیز کتاب «رباعیات خیام» به زبان فرانسه و صنایع دستی به سفیر بورکینافاسو اهدا شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها