یکشنبه ۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۲۲
انتشار «گویش سیوندی» از مجموعه گنجینه‌ گویش‌های ایرانی

فارس- کتاب «گویش سیوندی» از مجموعه گنجینه‌ گویش‌های ایرانی توسط «مریم مولایی» در شیراز منتشر شد.

به‬ گزارش‬ خبرنگار‬ خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در شیراز، زبان سیوندی، گونه‏‌ای از زبان‏‬‌های ایرانی شاخه غربی شمالی است که در «سیوند» فارس به کار می‏‌رود و حتی نزدیک‏ترین روستاها به آن، نه بدان سخن گفته و نه از آن چیزی می‏‬ فهمند.
در زبان سیوندی، فعل در زمان ‏های مختلفِ دستوری تغییرشکل می‌دهد و حتّی در برخی کُنش‏‌ها، صیغه‏‌ها نیز تغییرشکل می‏‌یابد؛ به این معنی که در زبان سیوندی از یک فعل، گونه‏‌های مختلفی دیده می‏شود و صورت‏‌های ماضی، مضارع و آیندۀ فعل و گاهی صیغه‏‌های فعل نیز با یکدیگر متفاوت است.
گونه زبانی سیوندی در روستای سیوند از توابع شهرستان مرودشت صحبت می‏ شود. روستای سیوند، در ۸۵ کیلومتری شمال غربی شیراز و در دامنه جنوبی کوهی از رشته‏ کوه زاگرس واقع است که حدود ۵ هزار نفر جمعیّت دارد. شغل مردم این روستا بیشتر کشاورزی، باغداری و کامیون‏‌داری است. در بخش غرب آن، رودخانه سیوند جریان دارد که از «جلگه پاسارگاد» سرچشمه می‌گیرد و در محل «پل خان» به «رودخانه کر» می‏ پیوندد.
سیوندی‏‌ها، حدود یک قرن و نیم پیش، از ده‌کهنه به سیوند کنونی نقل‌مکان کرده‏‌اند؛ به‏ طوری که سنگ قبرهای موجود و پژوهش میدانی «بهرام روستاپور» مؤیّد آن است. به‏ علاوه، این مطلب را «حسن آزاده»، یکی از شخصیت‏‌های فرهنگی سیوند، پنجاه سال پیش از دو نفر که آن زمان بیش از صد سال داشته‏ اند، شنیده است.
تا آنجا که بررسی محقّقین نشان می‏‬ دهد، به‏ جز چندین پژوهش که توسط پژوهشگران خارجی، همچون «مالچانووا» (۱۹۷۳)، «ویلهلم ایلرس» (۱۹۷۶) و سیوندی مانند خرّم (۱۳۹۳ تا ۱۳۹۵)، آزاده و «نوروزی» (۱۳۹۵) و یا «مولایی» (۱۳۹۶) انجام شده است، هنوز تحقیقی در مورد این‏گونه زبانی به‏ صورت جدّی انجام نگرفته است.
پژوهشی که «صراحی» و مولایی (چاپ نشده) درباره حیات زبانی سیوندی انجام داده‏‌اند، نشان می‬ ‏دهد براساس الگوهای جامعه‏‌شناسیِ زبان، زبان سیوندی شدیداً در معرض خطر نابودی قرار دارد. لذا این مهم، پژوهشگر را بر آن داشت که به لحاظ اهمیت و شرایط ویژه این‏ گونه زبانی به بررسی آن بپردازد.
به گزارش ایبنا؛ کتاب گویش سیوندی توسط انتشارات نگارستان ادب در شیراز، منتشر شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها