سه‌شنبه ۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۴
«جهان مال من است»؛ داستان کودکی که آرزوی دیدن دنیا را دارد

کتاب تصویری «جهان مال من است» از انتشارات کتاب‌های طوطی توانسته است نشان چهار لاک‌پشت پرنده برای آثار منتشرشده در پاییز ۱۴۰۰ را کسب کند. در این مطلب به معرفی این کتاب پرداخته‌ایم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا کتاب تألیفی «جهان مال من است» به قلم تهمینه حدادی و تصویرگری هاله قربانی از زبان فارسی به زبان‌های دیگری همچون کره‌ای، ترکی و پرتقالی ترجمه شده است.

دنیای بدون مرز دنیای شیرینی برای کودکان است؛ دنیایی که نه‌تنها کودکان بلکه بزرگ‌ترها هم دوست دارند طعم آن را بچشند. کتاب «جهان مال من است» داستان سفری ماجراجویانه و گذر از مرزهاست. این کتاب، داستان پسربچه کوچکی را روایت می‌کند که آرزوی دیدن دنیا را دارد. او در خیالات خود با پدرش سفری طولانی را آغاز می‌کند. پدر و پسر سفر خود را با وسایل حمل‌ونقل مختلف از شهر تهران آغاز می‌کنند. آن‌ها در بین راه چندین و چندبار مجبور می‌شوند وسیله نقلیه خود را عوض کنند. سوار اتومبیل، دوچرخه، قایق، اسب، شتر، سورتمه و… می‌شوند و طی یک سفر یک‌روزه به ترکیه، ایتالیا، فرانسه، اسپانیا، مصر، ماداگاسکار و قطب شمال و جنوب می‌رسند. آن‌ها در این سفر هر مانعی را از سر راه خود برمی‌دارند و در مسیر کشف دنیا هرگز ناامید نمی‌شوند.

تصویرگری کتاب تصویری «جهان مال من است» نیز به گونه‌ای است که لایه‌های پنهانی از داستان را برای ما روایت می‌کند. تصاویر هاله قربانی پر از رنگ و جزئیات است. هماهنگی نویسنده و تصویرگر به روایت این داستان کمک کرده است؛ برای مثال وقتی کتاب را ورق می‌زنید احساس می‌کنید بسیاری از اطلاعات داستان، از متن حذف و به تصاویر اضافه شده است: مانند وضعیت جسمانی شخصیت کودک و همینطور، رفتن آن‌ها به کشورهای گوناگون. بنابراین تصویرگری این کتاب نقش مهمی در روایت داستان دارد و همراه متن داستان، باعث ایجاد ضرباهنگ تند و جذابیت در روایت شده است.

در این داستان پدر و پسر به هر کشور و هر مقصدی که می‌رسند، با پدیده‌های توریستی و محیط زیست آن کشور آشنا می‌شوند؛ به این دلیل، کودک شما در این کتاب، با دیدن تصاویر با بناهای دیدنی برخی از کشورها آشنا می‌شود و بدون آموزش مستقیم، اطلاعات جغرافیایی و گردشگری به دست می‌آورد. شاید همین تماشای کوتاه، مقدمه‌ای باشد برای آنکه کودک‌تان شناخت بیشتری از تاریخ و جغرافیای کشورها به دست بیاورد.

نام این اثر و داستان آن نشان می‌دهد جهان می‌تواند برای هر کسی باشد؛ کلمه‌ی «من»، در عبارت «جهان مال من است»، می‌تواند هر خواننده‌ای باشد که این کتاب را ورق می‌زند. جهانگردی، دست‌کم وقتی از دیدگاه خیال و تصور به این مقوله نگاه کنیم، مختص بزرگ‌ترها، ثروتمندان یا افراد خاص جامعه نیست. «جهان مال من است» داستانی تخیلی و تصویری است. این کتاب ضمن پرورش قدرت تخیل کودک و دادن اطلاعات مختلف از سایر نقاط دنیا به مخاطبان، تلاش کرده است تا به رابطه پدر با فرزند و به موضوع درک تفاوت‌های فردی نیز بپردازد.

اطلاعات بیشتر:

کتاب‌های طوطی (واحد کودک و نوجوان انتشارات فاطمی) کتاب «جهان مال من است» به قلم تهمینه حدادی با تصویرگری هاله قربانی را در ۳۶ صفحه مصور رنگی و به بهای ۸۰ هزار تومان برای مخاطبان بالای ۶ سال منتشر کرده است. این اثر چندی پیش به فهرست چهل‌وچهارم لاک‌پشت پرنده راه یافت و نشان «۴ لاک‌پشت پرنده پاییز ۱۴۰۰» را دریافت کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط