دوشنبه ۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۸
بابایی که مو دارد بهتر است یا بابایی که مو ندارد؟

کتاب تصویری «بابای باکلاه بابای بی‌کلاه» از انتشارات علمی و فرهنگی توانسته است نشان چهار لاک‌پشت پرنده برای آثار منتشرشده در پاییز ۱۴۰۰ را کسب کند. در این مطلب به معرفی این کتاب پرداخته‌ایم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «بابای باکلاه بابای بی‌کلاه» نوشته حسن اسماعیلی طاهری با تصویرگری عاطفه ملکی‌جو یک اثر تصویری بدون کلام است؛ یعنی نوشته ندارد و کودک باید تصویرخوانی کند و این تصاویر هستند که داستان را روایت می‌کنند.

داستان کتاب درباره دخترکی است که پدرش مو ندارد و اصطلاحاً طاچراس است و از طاس‌بودن پدرش خجالت می‌کشد و سعی می‌کند برای او کلاه و کلاه‌گیس تهیه کند. آنقدر که از در و دیوار خانه کلاه آویزان است و تا چشم کار می‌کند کلاه از هر رنگ و مدلی دیده می‌شود؛ اما اتفاقاتی در داستان می‌افتد که عزتِ نفس دخترک داستان کتاب «بابای باکلاه بابای بی‌کلاه» تقویت و باعث می‌شود که او پدرش را، همان‌گونه که هست بپذیرد و به او افتخار کند.

این موضوع، محور اصلی است که داستانِ تصویریِ کتاب، حول آن حرکت می‌کند؛ ولی این کتاب بدون کلام است و هرکدام از کودکان و خوانندگان کتاب این فرصت را دارند که برداشت شخصی خود را از این تصاویر داشته باشند و داستان اختصاصی‌شان را برای این تصاویر بسازند. درواقع یکی از ویژگی‌های کتاب تصویری همین فضایی است که برای خلاقیت بچه‌ها، در درک و ساخت داستان ایجاد می‌کند.

برخی از مروجان و تسهیل‌گران کتاب کودک، معتقدند که این کتاب به موضوع تک‌والدی نیز اشاره دارد؛ زیرا داستان در مورد دخترک و اتفاقاتی است که با پدرش تجربه می‌کند و شما در داستان نشانی از حضور مادر کودک نمی‌بینید.

اطلاعات بیشتر:

پرنده آبی (واحد کودک و نوجوان انتشارات علمی و فرهنگی) کتاب «بابای باکلاه بابای بی‌کلاه» به قلم حسن اسماعیلی طاهری با تصویرگری عاطفه ملکی‌جو را در ۳۲ صفحه مصور و به بهای ۴۱ هزار تومان برای مخاطبان بالای ۶ سال منتشر کرده است. این اثر چندی پیش به فهرست چهل‌وچهارم لاک‌پشت پرنده راه یافت و نشان «۴ لاک‌پشت پرنده پاییز ۱۴۰۰» را دریافت کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط