شنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۰
کتابی درباره «تکنولوژی گلخانه هوشمند»

خراسان‌رضوی - کتاب «تکنولوژی گلخانه هوشمند» کتابی است برای به دست آوردن دانش کشاورزی هوشمند برای دستیابی به سطوح بالایی از امنیت غذایی که به تازگی توسط انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد رهسپار بازار کتاب شده است.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - جواد لگزیان: برای همبستگی مناسب بین طبیعت و فناوری مدرن امروزی تکنولوژی جدید اینترنت اشیا پای به میدان نهاده است تا به شما این امکان را بدهد تا هر لحظه بتوانید نور، دما و رطوبت خاک گلخانه خود را با یک برنامه روی تلفن همراه و تنها با چند دکمه کنترل و مدیریت کنید. کتاب «تکنولوژی گلخانه هوشمند» کتابی است برای به دست آوردن دانش کشاورزی هوشمند و آشنایی کامل با جدیدترین پیشرفت‌های روز در این زمینه حیاتی.

کتاب می‌گوید کشاورزی گلخانه‌ای برای افزایش تولید محصولات داخلی در کشورهای با منابع محدود و آب و هوای متغیر مانند ایران ضروری است و در شرایط کنونی توسعه گلخانه‌های هوشمند برای غلبه بر این محدودیت‌ها و دستیابی به سطوح بالایی از امنیت غذایی اهمیت بیشتری دارد.

در سیستم گلخانه هوشمند، اینترنت اشیا یعنی مجموعه‌ای از اشیا و تجهیزات که به وسیله اتصال به یک شبکه با یکدیگر ارتباط یرقرار می‌کنند با استفاده از حسگرها شرایط گلخانه را کنترل و آنها را به سرور ابری و سپس داده‌ها را به گوشی هوشمند پرورش‌دهنده ارسال می‌کند و در نتیجه گلخانه‌داران را قادر می‏سازد تا عملکرد محصولات را به حداکثر برسانند. نکته جالب دیگر درباره گلخانه هوشمند این است که می‌توان آنها را در اکثر انواع سازه‌های سرپوشیده تونلی و دیگر سازه‌ها نیز نصب کرد.

الحاق اینترنت اشیا در کشاورزی برای دیجیتالی کردن روش‌های کشاورزی جهت افزایش سطح تولید نیاز قطعی هر کشوری است و نوسازی مبتنی بر اینترنت اشیا در کشاورزی به تولیدکنندگان این عرصه‌ها کمک می‌کند تا رطوبت خاک، رطوبت هوا، سطح آب، شرایط آب و هوایی، و تولید محصول را کنترل و بررسی کنند.

داده‌ها و تجزیه و تحلیل‌های فراوان به کشاورزان کمک می‌کند تا بهترین تصمیم را در رابطه با آبیاری، کوددهی و کنترل شرایط آب و هوایی بگیرند و به بهترین نحو عملکرد خود را بهینه کنند.

فصل یک کتاب به معرفی و آشنایی با اینترنت اشیا در کشاورزی می‌پردازد. فصل دوم استانداردها و پروتکل‌های اینترنت اشیا که در حال حاضر مورد استفاده قرار می‌گیرد را مورد بحث قرار می‌دهد. سومین فصل به‌کارگیری اینترنت اشیا در گلخانه هوشمند را بررسی کرده است. در فصل چهارم استفاده از اینترنت اشیا برای کشاورزی عمودی تشریح می‌شود و در پنجمین فصل کتاب چشم‌اندازها، فرصت‌ها و چالش‌های آینده اینترنت اشیا را مطالعه خواهیم کرد.

توسعه کشت گلخانه‌ای و تنوع‌بخشی به تولید محصولات این بخش می‌تواند در سهم‌خواهی از بازارهای صادراتی نقش‌آفرین و کارگشا باشد. توسعه محصولات باغبانی یکی از سیاست‌های امروز در راستای تأمین امنیت غذایی، کشاورزی پایدار، تثبیت اشتغال و نیز جلوگیری از مهاجرت روستائیان به شهرها، توسعه صادرات و ارزآوری است که در این مسیر، توسعه و ترویج کشت گلخانه‌ای با توجه به مهم‌ترین مزیت آن یعنی نیاز کمتر به آب در مقایسه با سایر انواع کشت، به‌عنوان یکی از راهکارهای مهم به شمار می‌رود.

صرفه‌جویی در مصرف آب، افزایش بهره‌وری، امکان کاشت و برداشت محصول در تمام فصول، امکان پرورش محصولات خارج از فصل و اقلیم، قابلیت مقابله با تهدیدات و خسارات به‌خاطر امکان کنترل و اقدامات پیشگیرانه، تنها برخی از مزایای کشت گلخانه‌ای است که گسترش آن اکنون باید در صدر برنامه‌های کشاورزی کشور قرار گیرد.

به گزارش ایبنا؛ انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد کتاب «تکنولوژی گلخانه هوشمند» نوشته دکتر مرتضی گلدانی، دکتر محبوبه ناصری و مهندس احمد الفت را در ۱۵۵ صفحه، با قطع وزیری و جلد شومیز و با قیمت ۱۲۵ هزارتومان رهسپار بازار کتاب کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها