شنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۸
کتاب «سی‌ویک اتود برای سی‌ویک گوشه» منتشر شد

کتاب «سی‌ویک اتود برای سی‌ویک گوشه»، اثرحامد گرجی توسط نشر خُنیاگر منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا اغلبِ کتاب‌هایی که با مضمون یا عنوان اتود منتشر می‌شوند برخاسته از فضای موسیقی ایرانی نیستند. اگر هدفِ اتودنوازی را حرکتی در جهتِ افزایش مهارتِ ذهنی و فیزیکیِ نوازنده بدانیم، لازم است این مهارت‌ها همسو با بستری باشند که نوازنده قرار است در آن حضور داشته و با درنظرگرفتن این دیدگاه لازم است در اتود برای ساز ایرانی موسیقی ایرانی نقش پایه‌ای داشته باشد. در دلِ گوشه‌های ردیف موتیف‌ها، تحریرها، عبارات و جملات بسیاری وجود دارد که اجرا و درکشان برای هنرجویان، و نیز تفهیم و تدریسشان برای هنرآموزان با دشواری‌هایی همراه است. گاه این دشواری به کافی‌نبودنِ مهارت نوازندگی و تکنیکی هنرجو بر می‌گردد و گاه به عدم درکِ معنای جملاتِ موسیقاییِ ثقیل و پیچیده. در کتاب پیشِ‌رو که ۳۱ اتود برمبنای گوشه‌های دستگاه شور از ردیف میرزاعبدالله به روایت نورعلی برومند ارائه شده بر قسمت‌های دشوار ردیف نوری افکنده‌ایم و به استقبال دست‌وپنجه‌نرم‌کردن با آنها رفته‌ایم. تکرار مداوم این قسمت‌ها و اجرای دگره‌هایی از آنها موجب قوام‌یافتنِ درک هنرجو و افزایشِ توانمندیِ اجراییِ وی می‌شود.

از طرفی جای‌جایِ گوشه‌های ردیف مملو از ریتم‌های بسیار متنوع و تحریرهایی زیبا و خلاقانه‌ای است که برای ساخت‌وپرداخت قطعاتی تازه و متفاوت ظرفیتی منحصربه‌فرد در اختیارمان قرار می‌دهد. بسط و گسترشِ جملات موجود در گوشه‌ها و نیز این نگاه باز به ردیف می‌تواند به مثابه پیشنهاد و سرمشقی برای نغمه‌پردازی‌های بیشتر و زیباتر تلقی شود.

کتاب «سی‌ویک اتود برای سی‌ویک گوشه؛ از دستگاه شور ردیف میرزاعبدالله» نوشته حامد گرجی در زمینه آموزش تار و سه‌تار با قیمت ۲۵۰ هزار تومان توسط انتشارات خنیاگر در قطع رقعی برای اولین بار سال ۱۴۰۳ منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها