چهارشنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۳۷
بررسی تاریخ اولیه چاپ و نشر ایران

تاریخ اولیه چاپ و نشر ایران در کتاب «نخستینه‌های چاپ ایران؛ کتاب‌های چاپ سربی دوره اول» مورد بررسی قرار می‌گیرد و چاپخانه‌ها به تفکیک هر شهر معرفی می‌شوند. حدود ۴۰۰ صفحه از این کتاب به تصاویری مانند ته‌نقش‌ها و انواع قلم اختصاص یافته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا کتاب پژوهشی «نخستینه‌های چاپ ایران؛ کتاب‌های چاپ سربی دوره اول» به موضوع «اینکونابولا» در ایران اختصاص دارد. اینکونابولا اصطلاحی برای توصیف یک کتاب، جزوه و تک‌برگه چاپی است که قبل از اول ژانویه ۱۵۰۱ م. در اروپا منتشر شده باشد. اینکونابولای ایران به کتاب‌هایی اطلاق می‌شود که در طلوع صنعت چاپ به شیوه چاپ سربی یا حروفی در ایران منتشر شده است.

پروفسور الریش مارزلف قصه‌شناس و خاورشناس آلمانی در رابطه با دشواری جمع‌آوری مطالب این کتاب گفته است: «هرچه یک مطالعه تاریخی مانند مطالعه کنونی در موضوع نخستین کتاب‌های چاپ سربی در ایران، به گذشته‌های دورتر مربوط باشد، هم موضوع و هم اسناد مربوط به آن، بیشتر در خطر مدفون شدن در غبار تاریخ قرار دارند.»

او در ادامه به این نکته پراخته است: «اگر بخواهیم تاریخ اولیه چاپ و نشر در ایران را مطالعه کنیم، در گام اول شناسایی و رویت اقلام چاپ شده ضروری است و این شناسایی نه تنها باید مبتنی بر ارزیابی انتقادی تحقیقات قبلی باشد، بلکه باید بر اساس تایید و بازرسی دقیق اقلام موجود صورت پذیرد.»

این کتاب، به عنوان سند تاریخی به مشارکت ناشران و ابتکارات آن‌ها برای چاپ متون خاص پرداخته است که پژوهشی برای درک بهتر جنبه‌های تاریخ صنعت چاپ ایران بشمار می‌آید.

چاپ کتاب به شیوه سربی در ایران، عمری کوتاه دارد که طی آن تنها حدود ۶۰ کتاب در این دوره چاپ شده است.

کتاب حاضر در ۴ فصل و ۷ پیوست تنظیم شده است. در مقدمه این کتاب، با سه پژوهش مکتوبات شچگلووا ۱۹۷۹، بابازاده ۱۳۷۸ و مارزلف ۲۰۰۷ تاریخچه چاپ حروفی در ایران بررسی شده است.

در فصل دوم چاپخانه‌های چاپ حروفی به تفکیک هر شهر معرفی و مواردی چون قطع، صفحه‌آرایی، قلم، رکابه و صفحه‌شمار، آرایه، تصاویر و ته‌نقش نیز در ذیل هر چاپخانه مورد بررسی قرار گرفته است.

«ته‌نقش‌ها» علائمی هستند که در زمینه کاغذها، تمبرها یا اسکناس‌ها قرار داده می‌شوند و در حالت عادی قابل مشاهده نیستند اما در برابر آفتاب یا چراغ پدیدار می‌شوند.

بررسی «ته‌نقش‌ها» برای شناسایی تاریخ و مشخصات دست نوشته‌ها و کتاب‌های قدیمی ناشناس اهمیت ویژه‌ای دارد. این نقش‌ها در کاغذ مورد استفاده اکثر نخستینه‌چاپ‌ها دیده می‌شود و در برخی از ته‌نقش‌ها تاریخ ساخت کاغذ ضبط شده که می‌تواند فاصله زمانی ساخت تا استفاده از کاغذ را معلوم کند.

در این کتاب به قلم‌های به کار رفته در نخستینه‌چاپ‌های ایران نیز پرداخته شده است. قلم‌ها با ویژگی‌هایی مانند نوع خط و تعداد نویسه‌ها تفکیک و بر اساس شهرهای تبریز، تهران، اصفهان و همدان معرفی می‌شوند.

فصل بعدی به موضوع نخستینه‌چاپ‌ها اشاره شده است. در فصل «مشخصات ظاهری» به تصاویر تزئینات و قلم نخستینه‌چاپ‌ها پرداخته شده است. شیوه‌های گوناگونی که چاپخانه‌ها برای ترتیب دادن صفحات به کار برده‌اند، تبدیل به شاخصه‌ای برای پژوهشگران در پیدا کردن کتاب‌های بی‌نام و نشان است. برای ترتیب دادن صفحات در نخستینه‌چاپ‌های ایران یا از شیوه سنتی که در نسخه‌های خطی مرسوم بوده یعنی رکابه، یا شیوه جدیدتر یعنی برگ‌شمار استفاده شده است.

پیوست‌های این کتاب به ترتیب «کتابشناسی»، «تصاویرِ صفحات اول و آخر کتاب»، «تصاویر»، «سرلوح»، «کلیشه‌های قرآن ۱۲۶۵ ق.، سرسوره‌ها و محل قرارگیری آنها»، «قلم» و «ته‌نقش» است.

کتاب «نخستینه‌های چاپ ایران؛ کتاب‌های چاپ سربی دوره اول» نوشته علی بوذری با موضوع کتاب‌های چاپی فارسی توسط انتشارات پویانما در سال ۱۴۰۲ در اولین نوبت به تعداد ۵۰۰ نسخه در ۶۰۶ صفحه با صفحه‌آرایی رامین حکیمی‌آرا و با قیمت ۳۸۵ هزار تومان به فروش رسیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها