دوشنبه ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۹
داستان حماسی ساخت فیلم «پدرخوانده»

کتاب «تفنگ را بگذار، کانولی را بردار» به همت انتشارات همگو نوشته مارک سیل و ترجمه مهتاب صفدری در ۴۶۸ صفحه و به قیمت ۳۰۰ هزارتومان منتشر شده‌است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا نویسنده کتاب «تفنگ را بگذار، کانولی را بردار» مارک سیل، یک روزنامه نگار و نویسنده آمریکایی است. سیل قبل از اینکه در سال ۱۹۸۴ به عنوان نویسنده مجلات مستقل تبدیل شود، به عنوان یک روزنامه‌نگار در تگزاس کار می‌کرد و از سال ۲۰۰۳ به عنوان ویراستار فعالیت داشت و در آن دوره با حدود ۱۵ کتاب همکاری کرده است.

او در این کتاب، تحقیقی بسیار گسترده و پردامنه در مورد فرآیند ساخته شدن فیلم «پدرخوانده» و چالش‌ها و حاشیه‌های پیرامون آن می‌پردازد. نویسنده مخاطب را به استدیوهای ساخت فیلم، زندگی نویسندگان و بازیگران و همچنین شرایط سرمایه‌گذاران و کمپین‌های تبلیغاتی می‌برد تا نشان دهد چه فرآیند پیچیده‌ای برای موفقیت یک فیلم در میان است.

نویسنده تحقیقی پردامنه انجام داده و از پیشینه‌هایی در مورد مافیا تا زندگی ماریو پوزو و نحوه نگارش رمان پدرخوانده توسط او و ساخته شدن فیلم و مسائل مربوط به بازیگران و استدیوها می‌پردازد و همچنین علاوه بر تحقیق جامعی که انجام داده است، در شیوه نگارشش نیز چیره‌دستی بالایی از خود نشان داده و با بیانی داستانی، جذابیت‌های نگارشی را در کنار مستند بودن روایتش قرار داده است.

مارک سیل در کتاب خود کوشیده‌است روابط علت و معلولی را به خوبی بررسی کند تا از جنبه‌های گوناگون شکل‌گیری یکی از شاهکارهای تاریخ سینما و مشهورترین فیلم مافیایی را بررسی کند؛ عواملی به گستردگی وقایع دوران کودکی ماریو پوزو تا وضعیت استدیو پارامونت.
نویسنده معتقد است، برای ساخته شدن این فیلم افراد بسیاری با سرسختی تلاش کرده‌اند و با وجود موانع فراوان، دست از هدف خود نکشیده‌اند. گستردگی تحقیق نویسنده و نگارش زیبای او، علاقه‌مندان به فیلم پدرخوانده را به خوبی سیراب خواهد ساخت.

در قسمتی از کتاب آمده‌است: «بذرهایی که در پدرخوانده کاشته شده، حاصل تجربه‌های دوران کودکی پوزو به شمار می‌روند. شبی اعضای خانواده با شنیدن صدایی مهیب وحشت‌زده شدند. پوزو در مقاله‌ای با نام «افراد مافیا چگونه دوست پیدا می‌کنند؟» در سال ۱۹۷۰ میلادی نوشت «یکی از همسایگان از راه دودکش، پتویی پر از تفنگ را در آپارتمان ما انداخت و از مادرم خواست آنها را برایش نگاه دارد، زیرا پلیس داشت در خانه‌اش را می‌زد. مادرم نیز چنین کرد، گرچه مانند بیشتر مادرهای ایتالیایی وقتی برادر بزرگترم را به خاطر سرعت بالا جریمه می‌کردند، مادرم دیوانه می‌شد. به نظرش چنین چیزی بی‌حرمتی برای خانواده به‌شمار می‌رفت.»

همچنین در پشت جلد این کتاب نوشته شده‌است: «ساخت پدرخوانده از روز نخست همراه بود با داد و فریاد، مبارزه و تهدید، مشاجره بر سر فیلنامه، انتخاب بازیگران، انتخاب لوکیشن‌ها و بودجه فیلم. کشمکش‌ها تا جایی پیش رفته‌بود که احتمال داشت حتی پیش از فیلم‌برداری یک نما، ساخت ان اثر متوقف شود. صنعت سینما ممکن بود هرگز فرصت دوباره‌ای برای کشف استعدادهای بی‌نظیری چون ماریو پوزو، فرانسیس فورد کاپولا، پاچینو و دیگران نیابد. دست آخر «پدرخوانده» ساخته‌شد، اما روایتی که در پس ساخت این شاهکار وجود دارد، اگر هولناک‌تر از رویدادهای روی پرده نباشدف دست کم به همان هولناکی‌است.»

کتاب «تفنگ را بگذار، کانولی را بردار» به همت انتشارات همگو نوشته مارک سیل و ترجمه مهتاب صفدری در ۴۶۸ صفحه و به قیمت ۳۰۰ هزارتومان منتشر شده‌است که برای علاقه‌مندان به سینما و تاریخ آن، می‌تواند کتاب جذابی باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها