دوشنبه ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۷
ارائه خدمات فرهنگی به جامعه در اولویت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور قرار دارد

مرکزی – دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: ارائه خدمات فرهنگی مناسب در اولویت نهاد کتابخانه‌های عمومی دولت سیزدهم بود که این مهم در دولت چهاردهم نیز تداوم دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) دراراک، مهدی رمضانی در نشست انجمن‌های عمومی شهرستان دلیجان که در کتابخانه اشراق این شهرستان برگزار شد افزود: در طول دولت سیزدهم مدیران نهاد کتابخانه‌های عمومی از تمام استان‌ها بازدید کرده‌اند و در مرحله بعدی؛ بازدید مویرگی از شبکه کتابخانه‌های عمومی در شهرها در دستور کار قرار دارد.

اظهار کرد: نیاز است تا با مذاکرات و تصمیم گیری فرمانداران؛ نمایندگان مجلس شورای اسلامی؛ شهرداران و اعضای شورای شهر و هم افزایی ظرفیت‌ها؛ خدمت دهی بهتری به مردم انجام شود.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور خاطرنشان کرد: پیگیری مسائل کتابخانه‌ها از نزدیک و آشنایی با مشکلات و ظرفیت کتابخانه‌های شهرستان‌ها از برنامه‌های دور دوم سفر به استان‌ها است که از دلیجان و محلات در استان مرکزی آغاز شده است.

وی گفت: کتابخانه‌ها یک شبکه گسترده و تأثیرگذار در سطح کشور هستند و در این مسیر پایدار خواهند بود و ضروری است علاوه بر استفاده از این ظرفیت، به‌روزآور وبهینه‌سازی نیز صورت بگیرد.

رمضانی بیان کرد: امید است با هم‌افزایی، ظرفیتی که به برکت انقلاب اسلامی، خون شهدا و سرمایه مردم در کشور فراهم شده بتواند در خدمت مردم باشد.

فضای فرهنگی و اجتماعی دلیجان ناهمگن است

نماینده شهرستان‌های دلیجان و محلات در مجلس شورای اسلامی به ارائه گزارشی از وضعیت کتابخانه‌های عمومی پرداخت و گفت: بسیار خوشحالم که در سنوات گذشته به عنوان عضو انجمن کتابخانه‌های عمومی دلیجان در کنار دیگر اعضای انجمن در زمینه ترویج کتاب و کتابخوانی فعالیت داشته ام.

محمدجلالی افزود: شهرستان دلیجان به عنوان سومین شهرستان صنعتی استان مرکزی بیش از ۱۰ هزار دانش آموز دارد که بخش عمده ای از آنان از اتباع و مهاجران دیگر استان‌ها هستند و به همین علت فضای فرهنگی و اجتماعی شهرستان بسیار ناهمگن است.

وی ادامه داد: باید با کار فرهنگی و ترویجی مناسب و تامین امکانات سخت افزاری و نرم افزاری از بروز تهدیدهای فرهنگی و امنیتی در سطح شهرستان جلوگیری کنیم و در این زمینه نیازمند کمک و مساعدت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور هستیم.

نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: با بهسازی و جذاب کردن فضای کتابخانه‌ها می‌توان نسل جوان و نوجوان را با کتابخانه مانوس و از مخاطرات و آسیب های فضای مجازی جلوگیری کرد.

جلالی کسب رتبه ها و شاخص های کتابخانه ای را نشان از تلاش کتابداران برای جذب و ارائه خدمت بهتر به مراجعین دانست و تلاش جهت رفع کمبود فضا و برخی امکانات و تجهیزات را نیاز اصلی کتابخانه های عمومی شهرستان دلیجان عنوان کرد.

لزوم رفع معضلات زیرساختی

ابوالفضل قاسمی، فرماندار و رییس انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان دلیجان به لزوم رفع مشکلات زیرساختی به منظور ارتقای کیفیت خدمات به جامعه کتابخوان به ویژه نویسندگان، پژوهشگران، دانشجویان و دانش آموزان پرداخت و با اشاره به واریز منظم سهم نیم درصد شهرداری ها، بهبود خدمات را تاحد قابل قبولی ممکن دانست.

تاکید بر پرداخت سهم نیم درصد درآمد شهرداری‌ها

بازطراحی فضای کتابخانه عمومی اشراق، تعمیر و بهسازی سالن آمفی تئاتر کتابخانه اشراق، استفاده از ظرفیت خیرین، ارسال منابع و تجهیزات مورد نیاز کتابخانه های عمومی علامه دلیجانی و الغدیر، انجام تعمیرات مورد نیاز سالن آمفی تئاتر کتابخانه فاضلین نراقی و تاکید بر پرداخت به موقع سهم نیم درصد درآمد شهرداری ها؛ از مباحث مطرح شده در این جلسه بود.

محمدرضا هراتی، معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی؛ هادی آشتیانی، مشاور اجرایی و امور حوزه دبیرکل؛ محمدهادی ناصری، مدیرکل امور استان‌ها، انجمن‌ها و مشارکت‌ها و محمدمهدی زرافشان، مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل نهاد، رمضانی را در این سفر همراهی می‌کردند.

همچنین محمد جلالی نماینده مردم دلیجان و محلات در مجلس شورای اسلامی، ابوالقاسم ابوالفضل قاسمی فرماندار: علی گودرزی زاده مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی و اعضای حقیقی و حقوقی کتابخانه اشراق در این نشست حضور داشتند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها