دوشنبه ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۵
صدور ۱۵۸ مجوز چاپ کتاب در همدان

همدان - مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان از صدور ۱۵۸ مجوز چاپ کتاب طی سال جاری در همدان خبر داد و گفت: همدان در زمینه کتابخوانی و مطالعه جزو استان‌های متوسط رو به بالاست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در همدان، مسعود ویژه ظهر دوشنبه در نشست خبری ضمن گرامیداشت روز خبرنگار اظهار کرد: اداره ارشاد به منظور تحقق عدالت استانی سعی کرد که هر شهرستان میزبان یک رویداد فرهنگی و یک رویداد هنری باشد تا همه استان از برنامه‌ها بهره‌مند شوند.

وی با بیان اینکه خلاقیت و نوآوری در برنامه‌ها به کار گرفته شده است، افزود: در اداره ارشاد ضمن استعدادیابی، به افراد آموزش‌هایی ارائه شد و سعی شد که از این هنرمندان در برنامه‌ها استفاده شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان با بیان اینکه ارتقای سطح زیرساخت‌ها نیز از دیگر مواردی بود که انجام شد، گفت: سعی کردیم ارتباط با اهالی فرهنگ و هنر تنگاتنگ باشد که سرکشی و ملاقات‌هایی که داشتیم به نسبت قبل افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه در بودجه سال ۱۴۰۳ کشور اعتبارات خوبی برای فعالیت‌های فرهنگی و هنری در نظر گرفته شده است گفت: ثبت روز همدان در تقویم ملی یکی از اتفاقات خوبی بود که در شورای فرهنگ عمومی کشور نیز تصویب شد و یکم شهریور روز همدان نامگذاری شده است.

ویژه با بیان اینکه بنیاد سید جمال‌الدین اسدآبادی راه‌اندازی شده است گفت: دو بنیاد بوعلی سینا و سید جمال‌الدین اسدآبادی در استان همدان فعال هستند که بنیاد سید جمال از سال ۸۸ که ثبت شده بود، اقدام دیگری نشده بود اما سال گذشته این ثبت انجام شد که ظرفیت فرهنگی برای همدان ایجاد شد.

وی با بیان اینکه یادمان سید جمال‌الدین اسدآبادی نیز با پیگیری‌های صورت گرفته مراحل پایانی خود را می‌گذراند عنوان کرد: راه‌اندازی دفتر انجمن مفاخر استان همدان نیز از دیگر اقدامات به شمار می‌رود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان ۳۰ پاسداشت و گرامیداشت طی سه سال برای مفاخر برگزار شد گفت: ۳۱ اردیبهشت روز باباطاهر در شورای فرهنگ عمومی استان تصویب شد که به علت وقوع سانحه هوایی برای رئیس جمهور در این روز، شورای فرهنگ عمومی درخواست نامگذاری روز دیگری را به نام باباطاهر کرده است.

وی برپایی نمایشگاه کتاب دفاع مقدس با حضور ۱۰۰ ناشر ملی در همدان را از دیگر اقدامات طی دولت سیزدهم دانست و افزود: جشنواره تئاتر که سال گذشته با بی‌مهری واقع شد از همدان رفت اما مجدد با پیگیری به همدان برگشت و آبان ماه میزبان بیست و نهمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان در همدان خواهیم بود.

وی با بیان اینکه ارشاد همدان رتبه سوم اشتغال را در استان دارد گفت: نمایشگاه قرآن را در ماه رمضان داشتیم که سال گذشته در ملایر و امسال در رزن برگزار خواهد شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان با بیان اینکه برگزاری اولین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای را در همدان داشتیم تصریح کرد: از سال گذشته با تعاملی که با بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای صورت گرفت، اولین دوره آموزشی آن برگزار شد اما در دومین دوره این جشنواره بازی‌کنان بازی‌های رایانه‌ای همدان در دو سطح آماتور و حرفه‌ای به صورت برخط و حضوری اعلام می‌شود تا شرکت کنند.

وی با اشاره به اینکه دو دوره آموزشی فیلم‌سازی در انجمن سینمای جوان داشتیم گفت: این دوره‌ها منجر به تولید دو فیلم شد و میزبان اولین دوره آموزشی فیلم‌نامه نویسی نیز بودیم‌.

ویژه در خصوص پروژه‌های عمرانی نیز گفت: یکی از این پروژه‌ها موزه هنرهای معاصر با ۵۰ میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافته است که ۱۵ میلیارد تومان از اعتبار محقق شده و امیدواریم طی دو سال آینده این پروژه به بهره‌برداری برسد که اکنون ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی با بیان اینکه در حوزه چاپ کتاب در سال ۱۴۰۰، ۱۹۵ کتاب منتشر شد افزود: در سال ۱۴۰۱، ۳۸۷ کتاب، در سال ۱۴۰۲، ۳۸۶ مورد و در سال ۱۴۰۳ تاکنون ۱۵۸ کتاب منتشر شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان بیان کرد: هر سال کتابچه‌ای توسط وزارت ارشاد منتشر می‌شود که شاخص‌های استانی در هر محوری در آن ذکر می‌شود که همدان در زمینه چاپ و نشر و مطالعه متوسط رو به بالا است.

وی در خصوص عدم برگزاری رویداد اردیبهشت مفاخر نیز گفت: اردیبهشت مفاخر تا زمانی که انجمن مفاخر نداشتیم برگزار می‌شد، ولی اکنون سعی کردیم به صورت منسجم بانک اطلاعاتی باشد که انجمن مفاخر در این راستا تشکیل شده است.

وی خاطرنشان کرد: در زمینه صدور مجوز مراکز چاپ یک مورد در سال ۱۴۰۰، سه مورد در سال ۱۴۰۱، دو مورد در سال ۱۴۰۲ و در سال ۱۴۰۳ تاکنون مجوزی درخواست نشده است.

ویژه در پایان با اشاره به صدور مجوز در مراکز انتشاراتی گفت: ۷ مورد در سال ۱۴۰۰، پنچ مورد در سال ۱۴۰۱، یک مورد در سال ۱۴۰۲ و در سال ۱۴۰۳ هنور مجوزی صادر نشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها