دوشنبه ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۴۱
نقل قول سیدحسین نصر از صدام درست نیست

حسن بهشتی‌پور، کارشناس روابط بین‌الملل در بررسی و نقد کتاب «حمله گرگ‌ها» گفت: در پاورقی کتاب نقل قولی از صدام ذکر شده که خیلی جای حرف دارد. به نظرم در کتابی که قرار است به آن استناد تاریخی شود، نباید چنین سخنی بیاید حالا آن سخن را سید حسین نصر هم زده باشد، فرقی ندارد

سرویس فرهنگ مقاومت خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ حسن بهشتی‌پور، کارشناس روابط بین‌الملل در بررسی و نقد کتاب «حمله گرگ‌ها» گفت: من مدت کوتاهی مفقودالاثر بودم و وقتی کتاب را خواندم با خودم فکر کردم وضعیت افرادی که مفقود بودند دشوارتر از اسرایی بود که ثبت صلیب سرخ بودند. اما حالا متوجه شدم که خلبان شط نیسانی زندانی بود نه مفقود نه ثبت صلیب سرخ و وضعیت به مراتب دشواری داشت که تحمل آن وحشتناک است.

او افزود: شط نیسانی مدت ده سال را در زندان‌های عراق گذراند که سه چهار سال از آن بسیار وحشتناک بود. البته نیسانی تنها در جنگ سال ۵۹ نبوده و گویا در جنگ سال ۵۲ که یک هفته به طول انجامید هم حضور داشته است. وقتی خاطرات این خلبان را می‌خوانید کمپلکسی (ترکیبی) از شکنجه را روی او انجام دادند که خواندنش هم دردآور است. البته این همه آزار از آن رو انجام شد که این خلبانان ثبت صلیب سرخ نبودند و رژیم بعث انواع شکنجه را به کار گرفت.

این پژوهشگر روابط بین‌الملل بیان کرد: مولف کتاب با جزئیاتی که ذکر کرده، باورپذیری آن را بیشتر کرده است. در واقع با مطالعه خاطرات این خلبان درمی‌یابید که خلبانان ارتش در اسارت چه شرایط دشوار و غیرانسانی را تجربه کردند و به وطن وفادار ماندند.

حسن بهشتی‌پور: گفت: به نظرم خوب بود در فصل‌بندی کتاب از واژه‌های ترغیب‌کننده استفاده تا مخاطب نسبت به محتوای آن بیشتر کنجکاو شود؛ مثلاً درباره زندان ابوغریب اطلاعات بسیار خوبی در کتاب ارائه شده که بسیار خواندنی است. باز هم تکرار می‌کنم که استفاده از عناوین جذاب می‌تواند مخاطبی که بی‌حوصله است، برانگیزاند تا کتاب را بخواند حداقل برخی از بخش‌هایی که با عناوین جذاب نامگذاری شده است. چنانکه نام کتاب از متن آن درآمده و بسیار بامسما و جذاب است.

او ادامه داد: کتاب را که خواندم برایم چند ابهام پیش آمد؛ نخست، چرا فردی که به دانشگاه افسری رفته است، بعد گروهبان شد؟ شاید روای اطلاعات اشتباهی داده و به جای دانشکده افسری به آموزشگاه رفته است. در متن آمده که نیسانی دیپلم گرفت بعد به دانشگاه افسری رفت.

این منتقد اظهار کرد: نکته دیگر در پاورقی کتاب مطالبی آمده که بهتر است توضیح داشته باشد. چون «حمله گرگ‌ها» خاطراتی است درباره یک واقعه تاریخی و ما از آن به عنوان مستند تاریخی یاد می‌کنیم. وقتی از راستی‌آزمایی صبحت می‌شود باید درباره این موارد صورت بگیرد که منبع هم ذکر شود. در حالی که در پاورقی‌ها مطالب زیادی آمده که باید منبع آن هم بیاید. چون ذکر منبع از برخی اشکالات جلوگیری می‌کند.

حسن بهشتی‌پور گفت: آنچه درباره زندگی بنی‌صدر در کتاب آمده، چندان درست نیست. به نظرم به منابع دیگری مراجعه کنید و مطلب درست را بنویسید. نکته دیگر درباره، خمپاره و موشک است که به نظرم باید فرق این دو در کتاب مشخص است تا خواننده هم فرق این دو را بداند.

او ادامه داد: در کتاب روایتی آمده که منبع ندارد. سفر فرح به عراق به همراه سید حسین نصر که در آنجا روایتی است که در پاورقی این کتاب نقل قول از صدام ذکر شده که خیلی جای حرف دارد. به نظرم در کتابی که قرار است به آن استناد تاریخی شود، نباید چنین سخنی بیاید حالا آن سخن را سید حسین نصر هم زده باشد، فرقی ندارد. وقتی این روایت در کتاب تاریخی بیاید، جوان‌ها هم آن را مرتب تکرار می‌کنند. برای همین باید درباره سخن افراد مهم منبع درست نیاز است و هر حرفی در کتاب نیاید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط