سه‌شنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۶
نمایش نسخه چاپ سنگی طوفان البکاء در موزه ملی ملک

نمایشگاهی با عنوان «طوفان البکاء» در کتابخانه و موزه ملی ملک، بزرگترین موقوفه فرهنگی آستان قدس رضوی در تهران دایر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا نمایشگاهی با عنوان «طوفان البکاء» در ادامه برنامه‌های مناسبتی برای سوگواری سالار شهیدان در کتابخانه و موزه ملی ملک، بزرگترین موقوفه فرهنگی آستان قدس رضوی در تهران دایر شد.

این نمایشگاه، با محوریت نمایش منتخبی از تصویرهای وقایع کربلا، برگرفته از کتاب «طوفان البکاء»، همراه با شعرهای عمان سامانی از کتاب «گنجینه الاسرار»، در سرسرای طبقه همکف کتابخانه و موزه ملی ملک برگزار شد.

افزون بر این در این نمایشگاه، دو نسخه کتاب چاپ سنگی طوفان البکاء، موجود در گنجینه ملک که دربردارنده مجموعه شعرهای مذهبی درباره واقعه کربلا و امام حسین (ع) و منشاء تصاویر نمایشگاه است، نیز در معرض دید علاقمندان قرار دارد.

یکی از این دو نسخه، شماره ۱۵۰۷ گنجینه چاپ سنگی، متعلق به سال ۱۳۴۶ هجری قمری است که در آن چند مجلس تصویر به رقم محسن تاج‌بخش، به‌چشم می‌خورد. نسخه دیگر، به شماره ۳۴۷۹ است که توسط حسن همدانی در سال ۱۳۵۵‎ قمری کتابت شده است و در آن نیز چند مجلس به رقم حسین قراگوزلو، قابل مشاهده است.

«طوفانُ البُکاء فی مَقاتِلِ الشُّهَداء»، کتابی فارسی در مصائب اهل بیت پیامبر (ص) به‌ویژه امام حسین (ع) است. بخش کوتاهی از این کتاب به زندگانی مختار و برخی از موضوعات دیگر می‌پردازد.

از این کتاب در دوره قاجاریه در مراسم تعزیه استفاده می‌شد و سال‌ها مورد توجه مداحان و ذاکران اهل‌بیت (ع) بوده و از زمان نگارش آن (۱۲۵۰ قمری)، تاکنون بارها به چاپ رسیده است. از ویژگی‌های این کتاب می‌توان به استفاده از زبان ساده و صنایع ادبی همچون براعت استهلال اشاره کرد.

محمدابراهیم بن محمدباقر جوهری هروی، نویسنده این کتاب نیز ملقب به «افصح‌الشعراء» و از شاعران و مرثیه‌سرایان فارسی‌زبان قرن سیزدهم قمری بوده است.

شعرهای برگرفته از مثنوی گنجینه الاسرار نیز یکی از جالب‌ترین آثار عمان سامانی، درباره عرفان عاشورا است. در این مثنوی نسبتاً کوتاه، نکته‌های ظریفی از عشق و عرفان با بیانی هنرمندانه طرح شده‌است. در این میان، عمان را باید اولین شاعری دانست که شعرهای کربلایی را از قالب سوگ خارج کرد و در قالب حماسی، آمیخته به عشق و روشنگری ارائه کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها