سرویس استانهای خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - جواد لگزیان: با یک مدرسه که روش کار و شیوه آموزش آن چون روال نور خورشید از طلوع تا غروب، نوای رودی زیبا، زندگی روزمره یک کشاورز قدیمی یا برگزاری یک جشن زیبا و مردمی مانند نوروز باشد، بچهها هم به جای معلومات سطحی، یک یادگیری عمیق را تجربه خواهند کرد و خواهند آموخت با کشف معنا و هدف رضایتبخش برای خود، بخشی از طبیعت، زندگی روزمره و مردم باشند.
جان تیلور گاتو معلم آمریکایی در کتاب «خنگمان میکنند؛ نقشه پنهانی مدارس اجباری» بر این باور است که نظام تحصیلات آمریکایی نگاهی ماشینی به دانشآموزان دارد و آنها را با پیام عصبانیت، دشمنی، رقابت و جداسازی در قالب نمرهها و کلاسها صرفاً تحت نظارت قرار میدهد. سیستمی که به جداسازی کودکان از خانواده، دور نگه داشتن بچهها از فضای جامعه، دور شدن از خلاقیت، سردرگمی، وابستگی فکری، عاطفی و سایر آسیبها میانجامد. در حالی که با دادن فضا و زمان کافی به بچهها میتوان تجربهای متفاوت داشت.
به نظر گاتو اکنون وقت آن است که به دموکراسی، فردیت و خانواده برگردیم. باید خانواده را به عنوان موتور اصلی تعلیم و تربیت پذیرفت و بچهها را با مفاهیم و کارهای مهمی مانند مطالعه مستقل، کارآموزیهای مختلف ساعتی یا روزانه، ماجراجویی و تجربه، حریم خصوصی بیشتر، خلوتگزینی انسانساز و مدیریت تنهایی آشنا کرد تا آنها در این گونه فعالیتها سرنخهای معنا را دنبال کنند و به وجودشان هویت و شادی ببخشند.
گاتو در این مسیر از تجربه راهگشای کودکی خود در مونانگاهیلای سبز میگوید. او در ساحل رودخانه سبز مونانگاهیلا در جریان یک زندگی پر از جنب و جوش آموخت از نزدیک خورشید و کشتی و قطار و سنجاقک را تماشا کند و با گوش فرادادن به قصههای ملوانان و مهندسان قطار از زندگی واقعی الهام بگیرد. گاتو یاد گرفت با طبیعت، زندگی روزمره و مردم همراه شود و ماجراجویی کند و هیچوقت در قلبش رودخانه سبز مونانگاهیلا را ترک نکند و با آموزش دیدن توسط همه افراد شهر آموزش دادن را یاد بگیرد و معلم شود.
چرا که در مونانگاهیلا بزرگترها به بچهها نشان میدادند که چطور بزرگ شوند و چگونه زندگی کنند. هنگامی که گاتو با نیزه به یک ماهی قرمز ضربه زد، به مدت یکماه محکوم شد درباره ماهیها مطالعه کند و وقتی یک پنجره را شکست مجبور شد به خاطر پرداخت پول شیشه کار کند و چند هفته یک شرکت چاپ را برای پنجاه سنت جارو کند و همه اینها او را در مسیر آموختن و زیستن پیش برد.
جان تیلور گاتو (متولد ۱۵ دسامبر ۱۹۳۵–۲۵ اکتبر ۲۰۱۸) نویسنده و معلم مدرسه آمریکایی بود. او پس از حدود ۳۰ سال تدریس، چندین کتاب انتقادی در مورد آموزش مدرن نوشت و از نگاه حاکم بر نظام آموزشی آمریکا و پیامدهای آن انتقاد کرد. گاتو از روش جدیدی سخن گفت که در آن آموزش بچهها باید با طبیعت، زندگی روزمره و مردم همراه شود.
به گزارش ایبنا؛ کتاب «خنگمان میکنند؛ نقشه پنهانی مدارس اجباری» نوشته جان تیلور گاتو با ترجمه دنیا امیری و دلارام فلاحی از مجموعه کتابهای «کودک و تجربه طبیعت» در ۱۰۸ صفحه را انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد رهسپار بازار کتاب کرده است.
نظر شما