پنجشنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۷
کتاب «از بازیگری تا اجرا؛ جستارهایی در باب مدرنیسم و پست‌مدرنیسم» منتشر شد

کتاب «از بازیگری تا اجرا؛ جستارهایی در باب مدرنیسم و پست‌مدرنیسم» نوشتهٔ فیلیپ اوسلندر و ترجمهٔ رضوانه امامی پور در نوبت اول ۱۴۰۳ در ۲۶۰ صفحه به قیمت ۲۸۰ هزار تومان به همت انتشارات نیماژ منتشر شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا کتاب «از بازیگری تا اجرا؛ جستارهایی در باب مدرنیسم و پست‌مدرنیسم» نوشتهٔ فیلیپ اوسلندر و ترجمهٔ رضوانه امامی پور در نوبت اول ۱۴۰۳ در ۲۶۰ صفحه به قیمت ۲۸۰ هزار تومان به همت انتشارات نیماژ منتشر شده است.

کتاب «از بازیگری تا اجرا؛ جستارهایی در باب مدرنیسم و پست‌مدرنیسم» برای اولین‌بار مقاله‌های مهمی از فیلیپ اوسلندر نظریه‌پرداز و منتقد اجرا را گردآوری می‌کند. این مقاله‌ها در طول بیش از یک دهه و از اواسط دههٔ ۱۹۸۰ تاکنون نوشته شده‌اند و به تغییرات بازیگری و اجرا در طول گذار مهم تاریخ تئاتر پر شور دوران ویتنام به‌سوی پست‌مدرنیسم عجیب در دههٔ ۱۹۸۰ می‌پردازد.

مقاله‌های بعدی این کتاب مفاهیم بازیگری را با تئاتر و نمایش پست‌مدرنیستی نوظهور دههٔ ۱۹۸۰، و بازنمایش های گروه ووستر و ویلم دفو مقایسه می‌کند.

باوجودی که تصور می‌شد نمایش‌های مدرنیستی و آوانگارد اواخر قرن نوزدهم تا اواسط قرن بیستم بر اساس نوآوری در امر بازیگری اجرا می‌شدند، اما نوآوری‌های پست‌مدرن در دوره‌های بعد، از بازنگری در ماهیت فعالیت‌هایی ناشی شده‌اند که در صحنه و با توسعهٔ هنر اجرا رخ دادند و هنرمندانی از پیشینه‌ها غیر تئاتری، برداشت‌های متفاوتی را بر روی کنش اجرا ایجاد کردند. عنوان کتاب به تحولات و بحث‌های مطروحه در فضای دانشگاهی امریکا و تکامل مطالعات اجرا به‌عنوان رشته‌ای مجزا از مطالعات تئاتر اشاره می‌کند. به‌رغم تضادهای موجود میان مطالعات تئاتر و مطالعات اجرا، این کتاب برداشت نویسنده از رابطهٔ این دو مقوله را نشان می‌دهد؛ رابطه‌ای که مفهومی پیوسته داشته و به‌هیچ‌عنوان گسسته نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها