شنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۷:۱۵
کتاب‌های «مهارت زندگی» برای کودکان و والدین سودمند و اثرگذار است

مؤلف ایلامی گفت: کتاب‌های مهارت زندگی، برای کودکان و والدین سودمند و اثرگذار است.

مینا یعقوبی، نویسنده ایلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ایلام؛ با اشاره به ضرورت تالیف و انتشار مجموعه آثار ۵ جلدی مهارت‌های زندگی برای کودکان گفت: ضرورت تالیف این مجموعه برمی گردد به اهمیت چاپ و نشر کتاب‌های تربیتی برای کودکان، زیرا محتوا و رویکرد اصلی این کتاب‌ها بر پایه همین هدف، یعنی آموزش مهارت‌های زندگی به کودکان تهیه و تنظیم شده است.

وی در پاسخ به پرسش نحوه انتخاب موضوع برای مخاطبان در تالیف این نوع کتاب‌های آموزشی گفت: موضوعاتی که در این مجموعه به آنها پرداخته شده در برخی موارد تا پیش از این مورد دقت نظر قرار نگرفته. مانند مسئله اصرار کودکان به پوشیدن یک لباس خاص برای مدتی طولانی، بعضی از موضوعات هم که از پیشینه بحث برخوردار است، با نگاهی تازه و در ساختاری متفاوت به آن پرداخته شده. مانند ترس کودکان از تاریکی.می‌توان گفت، در این مجموعه، نیازها و کاستی‌های موجود در کتاب‌های کودک مشاهده و مورد توجه قرارگرفته و بر این اساس تالیفاتی صورت پذیرفت که از لحاظ موضوع ساختار، اساساً جدید بوده و بتواند اثرگذار باشد.

یعقوبی در پاسخ به پرسش تالیف اینگونه کتاب‌ها چه تاثیری بر جامعه هدف می‌گذارند؟ خاطرنشان کرد: اگرچه این مجموعه در قالب داستان تنظیم شده و مخاطب خاص آن کودکان می‌باشد که بناست از طریق خواندن این کتاب‌ها تغییرات مثبتی در احساس یا رفتار آنها ایجاد شود؛ اما در همین چارچوب، روش‌های ویژه برای برخورد والدین با برخی چالش‌های رفتاری کودکان یا ارتقاء مهارت‌های فکری آنان نیز گنجانده شده است. مانند کتاب؛ من از تاریکی می ترسم و کتاب چرا؟ چون که / تا. به همین دلیل تالیف و انتشار این نوع کتاب‌ها در نهایت هم برای کودکان و هم والدین آنها سودمند و اثرگذار است.

وی با اشاره به مشکلات و محدودیت‌ها در تالیف و انتشار این مجموعه ۵ جلدی گفت: این مجموعه کتاب، در قالبی نو و با عکاسی از شخصیت کودک واقعی، نه شخصیت تصویرسازی شده و کارتونیک، تهیه شده است. شخصیت محوری ساده، آشنا و از جنس کودکان که در همه مجموعه، برجاست و این امر، امکان برقراری ارتباط عاطفی بیشتری را با آن فراهم می‌کند. اما پروژه عکاسی موضوعی از سوژه کودک، کار بسیار دشوار و زمانبری بوده و از سوی دیگر، دسترسی به یک متخصص جهت انجام ویرایش عکس ها و بهسازی و جاگذاری در قالب صفحات کتاب کودک، در منطقه‌ای کوچک، با سختی و محدودیت‌های فراوانی روبه‌رو بوده است.

وی ادامه داد: همواره دغدغه‌ها و امیدهایی برای انجام کارهای نو و اثرگذار برای کودکان وجود دارد اما با توجه به محدودیت‌هایی که بیان شد و مشکلات دیرینه و پایداری که مولفان و صاحبان اثر را در صنعت بزرگ چاپ و نشر کتاب در مضیقه و حاشیه قرار داده است، باید دید در آینده شرایط به چه صورت پیش خواهد رفت و آیا بسترهای لازم برای ارائه آثار نو فراهم خواهد شد یا خیر؟

وی در پایان ضمن تقدیر از خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ایلام برای معرفی و حمایت از مولفان و ناشران کودک و نوجوان استان گفت: امیدوارم حمایت‌ها و رفع موانع برای مولفان در سطحی گسترده‌تر و بهتر از سوی مسولان و متولیان فرهنگی و ادبی صورت پذیرد تا شاهد رشد و درخشش هرچه بیشتر نویسندگان توانمند استان‌مان باشیم.

کتاب‌های «مهارت زندگی» برای کودکان و والدین سودمند و اثرگذار است

به گزارش ایبنا؛ مینا یعقوبی متولد ۱۳۶۵، دبیر آموزش و پرورش و دارای مدرک دکترای الهیات که مدت ۲۰ سال است در عرصه تعلیم و تربیت فعالیت مستمر دارد. به تازگی به همت نشر روبه‌رو در ایلام، اقدام به انتشارمجموعه ۵جلدی از کتاب مهارت‌های زندگی برای کودکان گروه سنی «الف» و «ب» کرده است.کتاب‌های چرا چون که تا، من مداد رنگی‌ها را می‌تراشم، وقت بیدار شدن است، من از تاریکی می‌ترسم و من فقط این لباس را می‌پوشم، توسط مینا یعقوبی تالیف و عکاسی شده و ویراستاری و صفحه‌آرایی کتاب را فرزاد غلامی و سیدشهاب‌الدین نورمحمدی طراحی جلد مجموعه را انجام داده و موسسه نشر روبه‌رو این مجموعه را در ۱۰۰۰ جلد و به قیمت هر جلد ۸۹ هزار تومان در سال ۱۴۰۳ چاپ و منتشر کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها