سه‌شنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۵
«سپنج» برنامه‌ وفاداران به کتاب

برنامه گفت‌وگو محور «سپنج» با اجرای علی درستکار به گپ‌وگعده با مهمانان ویژه اهل ادب، فرهنگ، هنر و فلسفه می‌پردازد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا برنامه گفت‌وگو محور «سپنج» با اجرای علی درستکار در فیلیمو پخش می‌شود. این برنامه به گپ‌وگعده با مهمانان ویژه اهل فرهنگ و هنر و فلسفه می‌پردازد.

برنامه «سپنج» یک برنامه گفت‌وگو محور است که در هر قسمت میزبان یکی از اهالی فرهنگ و هنر و فلسفه و عرفان است و مهمانان او در این برنامه، همگی از افراد سرشناس فرهنگی هستند. میزبان این برنامه، علی درستکار است. پیش از این هم علی درستکار سال‌ها در تلویزیون به نکات عمیق دینی و فلسفی می‌پرداخت و همیشه خواصی از مردم را که به دنبال فضیلت و علم بودند را با خود همراه می‌ساخت.

علی درستکار در رابطه با اسم و ماهیت برنامه می‌گوید: «سپنج» به معنای موقت و عاریه است و ما هم تصمیم گرفتیم همین نام را انتخاب کنیم چرا که کنایه‌ای از دنیای گذرا است، پس به این سمت رفتیم که در خدمت مجریان سن و سال گذشته از مردان و زنان کشور که البته اندیشه‌ورز باشیم و بپرسیم و بجوییم؛ آیا واقعاً چیزی فراتر از صرف سکه، سفره و نان هم وجود دارد که آدمی بخواهد خودش را صرف آن کند یا نه فقط همین است.

همچنین در هر قسمت اشاره می‌شود که این سریال را در خلوت تماشا کنید و به نظر می‌آید این نکته به نوعی شعار و رویکرد این برنامه‌است و حتی می‌توان آن را نقطه تمایزی نیز به حساب آورد چرا که این روزها تقریباً تمام فیلم‌ها و سریال‌ها به سوی سطحی شدن و مبتذل شدن سوق پیدا کردند و در انبوه محتواهای فاقد ارزش‌افزوده سریال «سپنج» غنیمتی‌است که می‌تواند انسان را در این هیاهوی روزگار به تفکر و تعمق وادارد.

از ابتدای این برنامه تا نوع شروع میزبان که در نهایت بی‌تکلفی و سادگی است و سریعاً به اصل ماجرا می‌پردازد تا دکور برنامه که فرشی قدیمی‌است و قدمتش به زمان قاجار برمی‌گردد در دسته اندک فرش‌های دستباف ملایری‌است که به امانت به این برنامه داده شده‌است، همه گویای اهمیت محتواست و می‌خواهد توجه را از هرچه غیر است بردارد.

انتخاب‌ها نیز در این برنامه هوشمندانه است ابتدایی ترین انتخاب دکور برنامه‌است؛ آن فرش قدیمی خودش داستان دارد تا تک‌تک مهمانانی که دعوت شده‌اند.

فرش فوق آنتیک دکور برنامه، بیش از ۱۰۰ سال سن دارد و متعلق به اواخر دوران قاجار و از بزرگترین نمونه‌های باقیمانده از فرش ملایری در ایران است. این فرش متعلق به کلکسیون فرش حیدریان بوده که به امانت در اختیار برنامه قرار گرفته. نکته جالب اینکه این فرش پس از مرگ صاحبش بین ورثه او که ۲ دختر و یک پسر بوده‌اند، به معنای حقیقی کلمه، تقسیم می‌شود! برای همین در تصویر، شما یک تکه بزرگ و ۲ تکه کوچک مشاهده می‌کنید که حاصل این تقسیم‌بندی عجیب است. مهمانان نیز هرکدام داستان و فضیلت خودشان را دارند و در برنامه سعی شده‌است از آدم‌های گوناگون که هرکدام سرآمد رشته خودشان هستند دعوت شود تا معنای حقیقی کلمه هنرمند و متخصص نهان شود.

برنامه «سپنج» یکشنبه‌ها ساعت ۸ صبح از فیلیمو پخش می‌شود. مدت زمان تقریبی هر برنامه هم نزدیک به یک ساعت است. همچنین تهیه‌کننده این برنامه حسین ربانی غریبی از مدیران جوان فرهنگی است که در دهه ۸۰ دبیر جشنواره فیلم ۱۰۰ ثانیه‌ای حوزه هنری بود و بعدها به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان رفت و در زمان مدیریت فاضل نظری به عنوان مشاور و مدیر فعالیت می‌کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها