سه‌شنبه ۱۳ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۰
کتاب «ایران – روسیه»؛ روایتی از دوره طولانی فراز و نشیب دو کشور

کتاب «ایران-روسیه» دو قرن مواجهه از سوی نشر کتاب پارسه منتشر شد. در این کتاب از زوایای مختلف به جنبه‌های روابط ایران و روسیه پرداخته شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا کتاب «ایران-روسیه؛ دو قرن مواجهه» تالیف استفانی کرونین و ترجمه محمد آقاجری از سوی نشر کتاب پارسه منتشر شد.

وقتی سخن از روابط ایران و روسیه به میان می‌آید معمولاً رابطه پر از فراز و نشیبی به خاطر می‌آید که ایران و روسیه در دوره روسیه تزاری و ایران عصر قاجار و نیز در دوره پس از انقلاب روسیه و استقرار نظام شوروی در آن کشور، به‌لحاظ سیاسی و اقتصادی و دیپلماتیک، با هم داشته‌اند. در کتاب «ایران – روسیه» اما از جنبه‌هایی دیگر نیز بر این روابط نور تابانده شده است.

کتاب «ایران – روسیه» دوره‌ای طولانی از تاریخ روابط ایران و روسیه و چگونگی این روابط را شرح می‌دهد و از تأثیرات ایران از روسیه سخن می‌گوید و این تأثیرات را از زوایای گوناگون می‌نگرد و صرفاً به وجوه منفی روابط ایران و روسیه نمی‌پردازد و وجوه مثبت آن را نیز مد نظر قرار می‌دهد.

یکی از ویژگی‌های کتاب «ایران – روسیه» این است که در این کتاب تمرکز بیشتر بر روابط این دو کشور در بزنگاهی مهم از تاریخ هر دو کشور است؛ بزنگاهی که در آن هم روسیه و هم ایران داشتند تحولاتی جدی را تجربه می‌کردند. در روسیه انقلاب رخ داده و دورانی تازه آغاز شده بود و ایران نیز روند مدرنیزاسیون را آغاز کرده بود. بررسی ابعاد گوناگون روابط ایران و روسیه در دورانی که این دو کشور تحولی مهم را از سر می‌گذراندند، یکی از موضوعات اصلی کتاب «ایران – روسیه» است.

در کتاب «ایران – روسیه» صرفاً به روابط دولت‌های ایران و روسیه پرداخته نشده و روابط فرهنگی و روشنفکری این دو کشور، که در سطوح خارج از ساختار قدرت‌های رسمی در ایران و روسیه در جریان بوده، نیز مورد توجه قرار گرفته و از تأثیرات فرهنگی و فکری روسیه بر ایران هم سخن رفته است.

از بخش‌های جذاب کتاب «ایران – روسیه» می‌توان به بخش‌هایی اشاره کرد که در آنها از بده‌بستان‌های سینمایی ایران و روسیه و از تأثیر شوروی بر تئاتر ایران، از طریق عبدالحسین نوشین و حزب توده، سخن به میان آمده است.

کتاب «ایران – روسیه» از مقدمه‌ای به‌قلم استفانی کرونین با عنوان «ایران – روسیه: امپراتوری‌ها و انقلاب‌ها از سال ۱۱۸۰»، سه بخش و دوازده فصل تشکیل شده است.

بخش‌های سه‌گانه کتاب «ایران – روسیه» عبارتند از: «رومانوف‌ها و قاجارها»، «روسیه انقلابی و ایران؛ ایران انقلابی و روسیه» و «ایران پهلوی و اتحاد شوروی».

فصل‌های دوازده‌گانه کتاب «ایران – روسیه» را نویسندگان مختلف نوشته‌اند. این فصل‌ها عبارتند از: «تأثیر امپراتوری روسیه و اتحاد شوروی بر ایران روزگار قاجار و پهلوی: یادداشت‌هایی درباره تاریخ‌نویسی بازنگرانه» نوشته افشین متین عسگری، «از خودباوری تا بیمناکی؛ نخستین تعامل‌های ایران با روسیه» نوشته مازیار بهروز، «مأموریت خسرومیرزا در سن‌پترزبورگ در ۱۲۰۸» نوشته فیروزه ملویل، «تملکات ارضی روسیه در ایران، از ۱۲۰۸ تا ۱۲۹۰» نوشته مرتضی نورایی و ونسا مارتین، «فراریان، مسلمان‌شده‌ها، قزاق‌ها و انقلابی‌ها» نوشته استفانی کرونین، «مسئله حزب اجتماعیون‌عامیون ایران» نوشته سهراب یزدانی، «منابع گرجی درباره انقلاب مشروطه ایران ۱۲۹۰ – ۱۲۸۴» نوشته ایگو گوچلیشویلی، «مشروطه‌خواهان و قزاق‌ها» نوشته جیمز دی. کلارک، «فریفتن انگلیسی‌ها و گول‌زدن روس‌ها؟ سیاست خارجی ایران» نوشته اولیور باست، «کمینترن، اتحاد شوروی و ستیزه‌جویی کارگری در ایران» نوشته تورج اتابکی، «دادوستدهای سینمایی ایران و روسیه» نوشته امیلی جین اودیل و «تأثیر تماس با شوروی بر تئاتر ایران؛ نوشین و حزب توده» نوشته سعید طلاجوی.

کتاب ایران-روسیه تالیف استفانی کرونین و ترجمه محمد آقاجری با ۵۶۰ صفحه و بهای ۵۹۸ هزار تومان از سوی نشر کتاب پارسه منتشر شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها