سه‌شنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۸
«مؤلف» در بوته نقد

نشست نقد و بررسی کتاب «مؤلف» نوشته منا علی‌مددی تشکیل می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا مالک شجاعی جشوقانی، قدرت‌الله طاهری و مصطفی گرجی سخنرانان این مراسم هستند و عیسی امن‌خانی نیز مدیریت نشست را برعهده دارد.

کتاب «مؤلف» نوشته اندرو بنت با ترجم منا علی‌مددی که در نشر خاموش منتشر شده است درمورد یکی از اساسی‌ترین مباحث در نقد و نظریه ادبی سخن گفته است. پاسخ به «مؤلف کیست یا چیست؟» را مبنای پیدایش نظریه‌های گوناگون ادبی (از فرمالیسم گرفته تا ساختارگرایی و تاریخ‌گرایی نو) دانسته‌اند. کتاب حاضر، پژوهشی است درباره این پرسش‌ها که در طول تاریخ ادبی همواره مطرح بوده و در هر دوره‌ای به آن‌ها پاسخی داده شده است. اندرو بنت، تعاریف گوناگون و متغیر مفهوم مؤلف و تحولات تاریخی آن را از هومر تاکنون بررسی کرده و درعین‌حال درباره بیانیه چالش‌برانگیز «مرگ مؤلف» از رولان بارت و پس از آن مقاله «مؤلف چیست؟» نوشته میشل فوکو به‌تفصیل سخن گفته است؛ همچنین مفهوم مؤلف را در مباحث مربوط به فمینیسم و تاریخ‌گرایی نو بررسی کرده و اهمیت تعامل بین ادبیات و سینما را در نظر گرفته و در نهایت اهمیت ایده‌های گوناگون دربارهٔ تألیف را برای تعاریف ادبیات، تجزیه‌وتحلیل کرده است.

مونا علی مددی، استاد زبان و ادبیات فارسی مدیر گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه گنبد و همسر عیسی امن‌خانی نویسنده و استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه گلستان، ۳۱ اردیبهشت بر اثر بیماری از دنیا رفته است. این نشست سه‌شنبه، ۲۳ مرداد از ساعت ۱۷ در سالن حافظ خانه اندیشمندان علوم انسانی به نشانی خیابان نجات‌الهی، نبش خیابان ورشو برپا می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها