جمعه ۲۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۰
از تاریخ بیهقی در تاریخ محلی تا خاطرات مجاهدین جنگل

هفته گذشته در حوزه تاریخ و سیاست اخباری مرتبط با کتاب منتشر شد که می‌توان به «بی‌نظیری تاریخ بیهقی در تاریخ محلی»، «خاطرات امان‌الله زندش از مجاهدین جنگل»، «فعالیت‌های باستان‌شناسی عامل ثبت جهانی هگمتانه»، «دایره‌المعارف مصاحب اولین دانشنامه به سبک جدید» و «رمزگشایی کتیبه‌های ۴۰۰۰ ساله » اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا هفته گذشته در حوزه تاریخ و سیاست اخباری مرتبط با کتاب منتشر شد که می‌توان به «بی‌نظیری تاریخ بیهقی در تاریخ محلی»، «خاطرات امان‌الله زندش از مجاهدین جنگل»، «فعالیت‌های باستان‌شناسی عامل ثبت جهانی هگمتانه»، «دایره‌المعارف مصاحب اولین دانشنامه به سبک جدید»، «افزایش سطح دسترسی به کتابخانه‌ها از نقاط قوت دولت سیزدهم»، «رمزگشایی کتیبه‌های ۴۰۰۰ ساله»، «بارزترین عملکرد دولت سیزدهم تولید کاغذ ایرانی» اشاره کرد. در این گزارش مهم‌ترین خبرهای این هفته را مرور می‌کنیم.

توجه به هویت و فرهنگ ناملموس شهر جهانی یزد در «جک، جوک، جوکر»

یزد- نویسنده کتاب «جک، جوک، جوکر» از تألیف کتاب با رویکرد به چالش کشیدن رویدادهای تاریخی و توجه به هویت و فرهنگ ناملموس یزد خبر داد.

اولین آگاه‌سازی در زمینه فلسطین در دهه ۲۰ شمسی صورت گرفت

محمدحسن رجبی‌دوانی، پژوهشگر تاریخ گفت: پس از جنگ جهانی دوم و مهاجرت صهیونیست‌ها به فلسطین و تشکیل دولت اسرائیل ما شاهد چاپ سلسله کتاب‌هایی چه به صورت ترجمه و چه به صورت تالیف هستیم.

تاریخ بیهقی در تاریخ‌نویسی محلی ایران نظیر ندارد

علی بهرامیان، پژوهشگر تاریخ گفت: در مجموع، میراث تاریخی ابوالحسن بیهقی فوق العاده اهمیت خاصی دارد و باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد. آثار تاریخی او را می‌توان به عنوان سیمایی از تاریخ سیاسی، اجتماعی و فرهنگی خراسان و ایران شرقی در نظر گرفت.

خاطرات امان‌الله زندش دربرگیرنده اطلاعات ارزشمندی درباره وقایع نهضت جنگل است

کتاب «خاطرات امان‌الله زندش از مجاهدین جنگل» خاستگاه و جایگاه تعداد قابل توجهی از رجال و رزمندگان نهضت جنگل را بازگو می‌کند که در خاطرات سران و فرماندهان جنگل که تاکنون منتشر شده‌اند، نمی‌توان یافت.

فعالیت‌های باستان‌شناسی عامل ثبت جهانی هگمتانه

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با اشاره به اهمیت و جایگاه موضوع باستان‌شناسی در پژوهشگاه بیان کرد: یکی از موارد مهم در باستان‌شناسی موضوع هگمتانه است، هگمتانه اگر ثبت جهانی شد به دلیل فعالیت‌های باستان‌شناسی بود که از ظرفیت‌های محوطه‌های تاریخی که قابلیت ثبت دارند بیشتر استفاده کنیم.

دایره‌المعارف مصاحب اولین دانشنامه به سبک جدید بود

غلامعلی حدادعادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت: دائره‌المعارف غلامحسین مصاحب اولین دانشنامه به سبک جدید بود که در ایران کامل شد. دانشنامه مصاحب هنوز هم تنها دائره‌المعارف جدی و روشمند زبان فارسی است که از الف تا یاء کامل شده است.

عیلامی‌ها از خودشان منابع مکتوب باقی گذاشتند

کامیار عبدی، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی گفت: عیلامی‌ها از خودشان منابع مکتوب باقی گذاشتند. در کنار این تمدن و در همسایگی آنان، تمدن بین النهرین که آشور، بابل و سومر را در بر می‌گرفت، وجود داشت. بین‌النهرین یک تمدن بسیار نویسا است.

افزایش سطح دسترسی به کتابخانه‌ها از نقاط قوت دولت سیزدهم است

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران گفت: حمایت‌هایی در حوزه کاغذ صورت گرفت که می‌تواند نقطه قوت محسوب شود. افزایش سطح دسترسی به کتابخانه‌ها در طول سال به صورت مجازی و فیزیکی از نقاط قوت این حوزه است.

کتیبه‌های ۴۰۰۰ ساله رمزگشایی شد

مجموعه‌ای از کتیبه‌هایی که چند دهه قبل به مجموعه «موزه بریتانیا» اضافه شده بودند، سرانجام تفسیر شدند. نتایح تحقیقات اخیراً در مجله «مطالعات خط میخی» منتشر شده است.

پیش از انقلاب ۷۵۰ عنوان کتاب درباره فلسطین ممنوعه بود

قاسم تبریزی، پژوهشگر تاریخ معاصر گفت: یکی از خط قرمزهای رژیم پهلوی، فلسطین و اسرائیل بود. در حقیقت کتاب‌هایی که در مورد فلسطین تالیف می‌شد، جزو کتاب‌های ممنوعه بود. من لیست ۷۵۰ عنوان کتاب ممنوعه قبل از انقلاب را دارم.

تحریف تاریخ در پژوهش هنر؛ تاثیر و چالش‌ها

موضوع هوش مصنوعی در حوزه پژوهش هنر، به نظر من هم می‌تواند فرصت باشد و هم تهدید. من فکر می‌کنم در دو حوزه پژوهش و هنر، هوش مصنوعی می‌تواند مفید باشد و نباید نسبت به آن بدبین باشیم.

بارزترین عملکرد دولت سیزدهم تولید کاغذ ایرانی است

محمدمهدی سیدناصری، مدرس و پژوهشگر حوزه حقوق بین‌الملل گفت: بارزترین ویژگی عملکرد این دوره این بود که توانستند کاغذ ایرانی را تامین و به بازار عرضه کنند و باعث شدند که ناشرانی مثل ذکر با استفاده از این نوع کاغذ ادامه حیات بدهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها