چهارشنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۶
«کتاب‌شهر» دغدغه فرهنگ شهر را به دوش می‌کشد/ کتابفروشی‌های زاهدان نیازمند احیا

سیستان و بلوچستان- کتاب‌شهر زاهدان یکی از کتابفروشی‌های مهم این شهر است و مدیر آن دغدغه جدی در زمینه کتابخوانی و فرهنگ دارد که این دغدغه را می‌توان در میان برنامه‌های این مرکز لمس کرد.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - سیدمجتبی طباطبایی‌زاده: درست در یکی از خیابان‌های اصلی شهر زاهدان در استان سیستان وبلوچستان واقع شده است، در همسایگی کتابخانه عمومی آیت‌الله کفعمی و این حُسن همجواری یک کتابفروشی با کتابخانه عمومی را باید به فال نیک گرفت.

همانطور که در مرکز شهر قرار دارد، اسمش هم با مسمی است، «کتاب شهر»؛ جایی که برای همه اقشار شهر برنامه دارد و محتوایی مجزا و مرتبط با آنها تهیه می‌کند.

کتاب شهر از سال ۱۳۹۱ با حمایت سازمان تبلیغات اسلامی و اراده بخش خصوصی در زاهدان راه‌اندازی شد تا بتواند در توسعه فرهنگ کتابخوانی در استان ایفاگر نقش باشد که به نظر می‌رسد طی این مدت تا حدودی به این هدف فرهنگی مهم دست یافته است.

در این کتابفروشی برای تمامی سنین از خردسال و کودک گرفته تا پیر و جوان و دختر و پسر، کتاب‌های مرتبط وجود دارد و بخش اعظمی از آن نیز کتاب‌های فرهنگی و مذهبی و پرمحتواست. جالب اینجاست که کتاب‌هایی که به‌روز منتشر شده و خواهان و خوانندگان خاص خود را هم دارد در کوتاه‌ترین زمان در قفسه‌ها جانمایی می‌شود و می‌توان گفت کتابخانه به‌روزی است.

«کتاب‌شهر» دغدغه فرهنگ شهر را به دوش می‌کشد/ کتابفروشی‌های زاهدان نیازمند احیا

علاوه بر بخش کودک و نوجوان و کتاب، قسمت‌های خوش آب و رنگ و متنوعی از هدایای فرهنگی و کادویی هم در این کتابفروشی موجود است. از کاشی‌های الوان فیروزه‌ای چشم‌نواز گرفته تا کارت پستال‌های عروسکی که دل هر دختر بچه و مادرش را می‌رباید.

کتاب شهر در فضایی به وسعت تقریبی ۱۶۰ مترمربع بنا شده و سعی شده تا محصولات مورد پسند همه سلایق در آن گردآوری شود تا کسی از آن دست خالی بیرون نرود. قیمت‌ها هم متناسب با همه اقشار در نظر گرفته شده و از کتاب‌های ارزان قیمت تا هدایای نفیس و گران‌بها در آن یافت می‌شود.

به قسمت هدیه فرهنگی که می‌رسیم گویا داغ دل مدیر کتاب شهر تازه می‌شود. حمید انصاری‌زاده به خبرنگار ایبنا گفت: هدیه فرهنگی در سیستان وبلوچستان آن طور که باید و شاید جا نیفتاده است. برخی‌ها فکر می‌کنند وقتی صحبت از هدیه فرهنگی به میان می‌آید، یعنی باید کتاب و این اقلام را به رایگان و یا قیمتی بسیار پایین‌تر از قیمت مصرف کننده به فروش برسانیم.

«کتاب‌شهر» دغدغه فرهنگ شهر را به دوش می‌کشد/ کتابفروشی‌های زاهدان نیازمند احیا

به گفته انصاری‌زاده، انتظار ما از دستگاه‌های اجرایی و مدیران دولتی بسیار بالاست که آنها میدان‌دار و پیشتاز شده و با هدف ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی و تشویق سایرین به استفاده از اقلام فرهنگی، نسبت به خرید از این فروشگاه‌ها اقدام کنند که متاسفانه در این استان هنوز ملموس نیست.

وی افزود: ما در کتاب شهر سعی کرده‌ایم در کنار فروش کتاب، سایر اقلام و هدایای فرهنگی و فانتزی و لوازم التحریر را نیز عرضه کنیم تا بتوانیم قریب به اتفاق نیازمندی‌های افراد را فراهم کنیم تا در نهایت بتوانیم کتاب و محصولات مشابه آن را در سبد خانوارها قرار دهیم اما چالش‌هایی نیز پیش رو است.

به گفته انصاری، یکی از مهمترین این چالش‌ها، قیمت بالای محصولات فرهنگی و کتاب و موارد مشابه آن است به طوری که در ابتدا خود ما برای خرید عمده دستمان بسته می‌شود و از سوی دیگر، اگر هم بتوانیم به صورت اقساطی و یا امانی کالا را خریداری کنیم، این اطمینان را نداریم که خانواده‌ها در سیستان و بلوچستان از عهده خرید برآیند.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم فرهنگ کتابخوانی توسعه یابد، باید مشوق‌هایی را هم در نظر بگیریم و این امر نیازمند نگاه جدی در سطح ملی است و باید به استان‌های کمتر برخوردار همچون سیستان و بلوچستان، نگاه خاص و ویژه‌تری داشته باشند.

متصدی کتابشهر زاهدان گفت: البته خودمان هم دست روی دست نگذاشته‌ایم و رایزنی‌هایی با ادارات و نهادهای مردمی و فرهنگی داشته‌ایم و برای اینکه بتوانیم جذب حداکثری داشته باشیم، سلسله مسابقات کتابخوانی متعددی را به صورت مشترک با دستگاه‌های مختلف برگزار کرده‌ایم.

او ادامه داد: برخی از مدیران و افراد از پیشنهادات ما استقبال می کنند و برخی نیز بیان می کنند توان برگزاری مسابقات فرهنگی به صورت مستقل را ندارند و در مواردی بخشی از هدایای مسابقات را نیز خودمان تقبل کرده‌ایم که باز هم این فشار مالی را تحمل می کنیم و امیدواریم قدمی موثر برای توسعه فرهنگ کتابخوانی باشد.

«کتاب‌شهر» دغدغه فرهنگ شهر را به دوش می‌کشد/ کتابفروشی‌های زاهدان نیازمند احیا

به گفته انصاری، چالش جدی ما در مبحث کتابفروشی، ورود افراد غیرمتخصص و بعضاً شرکت‌هایی هستند که کتاب‌ها را با کیفیت بسیار پایین و نامناسب به صورت دیجیتالی و صوتی عرضه می کنند و با توجه به اینکه قیمت تمام شده بسیار پایین است، همه به سمت خرید کتب صوتی می‌روند.

وی تاکید کرد: این شیوه کار موجب شده تا دیگر کتاب‌های کاغذی و فیزیکی در میان مردم جایگاهی نداشته باشد و آنقدر هم پیش رفته که دیگر دخل و خرج‌مان با هم جور در نمی‌آید و اگر به این منوال پیش برود آینده درخشانی برای بقای کتابفروشی‌ها متصور نخواهد بود.

انصاری تصریح کرد: یکی دیگر از کارهایی که در این فروشگاه داریم عرضه لوازم التحریر ایرانی اسلامی است و باز هم به نحوی پیش رفته‌ایم که این اقلام با بالاترین کیفیت و نازل‌ترین قیمت در اختیار مصرف کننده قرار بگیرد و کتاب و دفتر و قلم ایرانی در دست دانش آموزان ایرانی باشد.

وی تاکید کرد: اما متاسفانه شاهد هستیم که برخی افراد سودجو به راحتی تمام تلاش‌های ما را زیر سوال برده و با عرضه لوازم التحریر بی‌کیفیت و ارزان قیمت خارجی و چینی، خانواده‌ها را به سمت خود جذب می‌کنند و والدین نیز با توجه به اینکه اقلام چینی ارزان تر است به سمت آنها می‌روند.

«کتاب‌شهر» دغدغه فرهنگ شهر را به دوش می‌کشد/ کتابفروشی‌های زاهدان نیازمند احیا

او ادامه داد: این موضوع برای صنف ما یک چالش جدی است و بارها و بارها نیز با نهادهای متولی فرهنگی و حتی قضایی مطرح کرده‌ایم که در ماه مهر به اوج خود می‌رسد و فروشندگان اجناس چینی که در پیاده‌روها و کنار خیابان‌ها بساط می‌کنند، مشتریان بیشتری دارند و این امر ممکن است آینده فعالان این صنف را به خطر بیندازد و چه بسا با ورشکستگی به دنبال فعالیت در صنف دیگری بروند که مشابه آن نیز را در گذشته داشته‌ایم.

وی تاکید کرد: به هر حال با تمام این تفاسیر ما مشغول فعالیت و ترویج فرهنگ کتابخوانی هستیم اما این شیوه مواجهه از سوی متولیان امر در سطوح کلان استان و ملی و عدم توجه کافی به کتاب، آینده‌ای را رقم خواهد زد که لطمات جبران ناپذیری را وارد خواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها