پنجشنبه ۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۶
قصه‌هایی از فریدالدین عطار نیشابوری منتشر شد

لرستان - کتاب «دریای ژرف معانی؛ قصه‌هایی از فریدالدین عطار نیشابوری» به قلم «محمد نظری» از سوی انتشارات هاویر منتشر شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خرم‌آباد، کتاب «دریای ژرف معانی؛ قصه‌هایی از فریدالدین عطار نیشابوری» به قلم «محمد نظری» نویسنده کوهدشتی از سوی انتشارات هاویر منتشر شد.

در این کتاب ۸۶ قصه بر اساس اسرارنامه، الهی‌نامه، مصیبت‌نامه و منطق‌الطیر به شکلی موجز و با زبانی ساده و روان نگاشته شده است.

قصه‌هایی که به پنج دسته ساده، کوتاه، متوسط، بلند و تمثیلی تقسیم‌بندی شده‌اند.

شکل منظوم قصه‌ها در چهار کتاب اسرارنامه، الهی‌نامه، مصیبت‌نامه و منطق‌الطیر به گونه‌ای است هرچند برای اهل ادب بسیار لذت‌بخش و حاوی نکات اخلاقی، عرفانی، اجتماعی و روان‌شناسی است ولی برای عموم مردم بسیار سخت و پیچیده است همین ضرورت و نیز به خاطر سال‌ها مأنوس بودن با مثنوی‌های یاد شده نویسنده را مجاب کرده پس از گزینش قصه‌ها با برگردان آنها از نظم به نثر با حفظ چارچوب هر قصه دو مقوله را هم زمان با هم پیش ببرد و قصه‌ها را به شکلی موجز و با زبانی ساده و روان، و غافل نشدن از ذکر جزئیات هر قصه این اثر را تالیف کند.

بی‌گمان اندیشه‌های عطار به خاطر اینکه بسیار جلوتر از زمان خود حرکت کرده در آثار منظومش با دیدی باز و موشکافانه بسیاری از مسائل اجتماعی اخلاقی، خانوادگی، فردی و نیازهای مرتبط با روح و روان انسان‌ها وجوامع بشریت توجه ویژه نشان داده است که خود گواه این نکته است که عطار سخنور و عارف همه قرن‌هاست و برای تمام لایه‌های جمعیتی از زمان خود تا اکنون وآینده حرف برای گفتن دارد وبسیاری از بیمارهای روحی و روانی انسان‌ها را که غرب از درمان آن‌ها عاجز است، نسخه شفابخش آنها پیش عطار، در داروخانه آثار او به آسانی یافت می‌شود و با مطالعه عمیق نوشته‌های او، می‌توان برای درمان قطعی، از آنها یادداشت‌برداری و با عمل به آنها به سلامت روان دست پیدا کرد.

در بزرگی عطار همین بیت جلال‌الدین مولوی گویای همه چیز است:

هفت شهر عشق را عطار گشت

ما هنوز اندر خم یک کوچه‌ایم

این نکته هم فراموش نشود بیش از چهل قصه در مثنوی مولوی وجود دارد که برگرفته از قصه‌های عطار در مثنوی‌های چهارگانه است. این خود نشان‌دهنده این موضوع است که عطار چه نقش بی‌مانندی در ادبیات فارسی داشته ولی متاسفانه به دلیل عدم توجه و کم‌کاری از سوی دست اندرکاران فرهنگ ایران در شناساندن او به جایگاه بلندی که شایسته آن است، در ادبیات جهان دست پیدا نکرده است.

کتاب «دریای ژرف معانی؛ قصه‌هایی از فریدالدین عطار نیشابوری» به قلم «محمد نظری» با ۲۲۶ صفحه در قطع رقعی با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه از سوی انتشارات هاویر منتشر شده است.

از محمد نظری پیش از این نیز آثاری همچون «مرغان باغ اساطیر»، «آن سوی فردا»، «قرنطیه»، «درختی با برگ‌های طلایی» و در سال ۱۴۰۳ «درختان حماسی کوه (تک‌بیتی‌های مور و لاوه لاوه لکی» از انتشارات هاویر منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها