پنجشنبه ۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۸:۳۰
کتاب «پزشکان نامی پارس» محفوظ در کتابخانه اختصاصی نیاوران

کتاب «پزشکان نامی پارس» محفوظ در کتابخانه اختصاصی نیاوران در سال 1348 چاپ شده است.

به‬ گزارش‬ خبرگزاری‬ کتاب‬ ایران (ایبنا کتاب «پزشکان نامی پارس» محفوظ در کتابخانه اختصاصی نیاوران در سال هزار و سیصد و چهل و هشت چاپ شده است.‬ این اثر توسط محمدتقی میر نوشته شده است. این کتاب با جلد شومیز منتشر شده و این اثر در سال هزار و سیصد و چهل و هشت شمسی به همت چاپ دانشگاه پهلوی به طبع رسید.

دکتر محمد تقی میر فهرستی از ۸۶ تن از طبیبان حاذق شیراز را تهیه کرده و زندگی و آثار آنها را ذکر کرده است. اسامی کتب، اشخاص و اماکن نیز در پایان آورده شده است. این کتاب در سال ۱۳۴۸ شمسی به همت انتشارات دانشگاه پهلوی به طبع رسید.

ایران با وجود پادشاهان مقتدر بی شک پزشکان حاذق و ماهری نیز داشته ولی به دلیل انقلابات تاریخی نام هیچیک از آنان پیش از آل بویه به دست ما نرسیده است. در زمان آل بویه به علم و دانش توجه ویژه ای شد و دانشمندان و اطبای بزرگی پا به عرصه گذاشتند و ارکان طب قدیم در این دوره در شهر شیراز و بغداد بنا شد.

شیراز به دلیل مرکزیتش از قدیم الایام و مدارس و دارالشفاهای بسیار، مهد دانشمندان و اطبای بسیاری شد و کتب ارزشمند بسیاری در این شهر تألیف شده است. از جمله «کامل الصناعة الطبیه الملکیه» علی بن عباس مجوسی ارجانی و «الکافی فی الطب» ابوعلی احمد بن عبدالرحمن ابن المندویه از شاگردان ابوماهر طبیب.

نویسنده دکتر محمدتقی میر استاد سابق جراحی در دانشکده پزشکی دانشگاه پهلوی

ناشر دانشگاه پهلوی شیراز

نوبت چاپ اول، سال ۱۳۴۸

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها