شنبه ۳ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۵
کتاب «درآمدی بر فلسفه‌ی سیاسی هوش مصنوعی» معرفی می‌شود

کتاب درآمدی بر فلسفه‌ی سیاسی هوش مصنوعی به قلم مارک کوکلبرگ استاد فلسفه فن‌آوری دانشگاه وین اتریش در کافه کتاب نشر چشمه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا در قرن حاضر و پس از آن‌که دنیای دیجیتال و هوش مصنوعی ظهور و حضور پررنگ‌تر و جدی‌تری در زندگی انسان معاصر یافت، پرسش از تبعات اخلاقی و حرفه‌ای فن‌آوری‌های نوین در کنار بسیاری از پرسش‌ها و مقولات اجتماعی و سیاسی‌ای قرار گرفت که از چند دهه پیش دغدغه بشر امروز بوده‌اند.

اهمیت اخلاق در هوش مصنوعی هم دوش مسائلی قرار گرفت که بر پیامدهای اخلاقی مسائلی اجتماعی و سیاسی مانند نژادپرستی، دموکراسی، تغییرات آب و هوایی و گرمایش زمین متمرکز بودند. همین امر سبب شد تا بسیاری از مردم عادی به جای این‌که در پی کشف و آگاهی از سازوکار ماشین‌های هوشمند باشند، منابعی را جستجو کنند که به تشریح پیامدهای سیاسی و اخلاقی چنین پدیده‌ای در زندگی بشر می‌پردازند.

در این میان، نخستین کتابی که به چالش‌های سیاسی منتج از هوش مصنوعی پرداخت کتاب درآمدی بر فلسفه‌ی سیاسی هوش مصنوعی بود که به قلم مارک کوکلبرگ استاد فلسفه فن‌آوری دانشگاه وین اتریش به رشته‌ی تحریر درآمد و در ایران توسط علی اصغر رئیس‌زاده ترجمه و توسط نشر دُکسا وارد بازار نشر شد.

نویسنده در این کتاب از دریچه‌ی فلسفه‌ی سیاسی به مسائل کلیدی در حوزه هوش مصنوعی می‌پردازد و به دور از اتهامات و اخطارهای بی‌محتوا، نشان می‌دهد که چگونه برخی مسائل سیاسی و اجتماعی نوظهور، تحت تاثیر ظهور و حضور هوش مصنوعی، به زندگی انسان وارد گشته‌اند.

به مناسبت انتشار این کتاب روز سه‌شنبه ۶ شهریور ساعت ۱۸ نشستی با حضور ابوطالب صفدری، علی اصغر رئیس‌زاده و رامین رامبد در کافه کتاب نشر چشمه در خیابان شجریان شمالی، نبش خیابان نوزدهم برگزار می‌شود که حضور در آن برای تمام علاقه‌مندان آزاد است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها