دوشنبه ۱۲ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۰
تاریخ دویست‌ساله استعمارزدایی در جهان

کتاب «استعمارزدایی» با عنوان فرعی «یک تاریخ مختصر» از سوی انتشارات شیرازه راهی بازار کتاب شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا کتاب «استعمارزدایی» با عنوان فرعی «یک تاریخ مختصر» تالیف یان سی.یانسن، یوگن اُسترهمل و ترجمه محمدرضا فدایی از سوی انتشارات شیرازه راهی بازار کتاب شد.

استعمارزدایی واژه فنی و نسبتاً بی‌روحی است برای اشاره به یکی از پُرالتهاب‌ترین فرآیندهای تاریخ مدرن؛ فرایندی که به سقوط امپراطوری‌ها همچون قالب سیاسی نظم جهانی انجامید و همچنین به فسخ سلسله‌مراتب نژادی همچون دیدگاه سیاسی مرسوم و بنیادین آن نظم.

کتاب حاضر سعی و تلاشی است برای درک تاریخ دویست‌ساله استعمارزدایی در جهان از طریق پاسخ به پرسش‌هایی در چهار حوزه مشخص که عبارتند از ۱- کندوکاو در ویژگی‌های عصر استعمار، ۲- وضعیت کشورهای استعمارگر در ارتباط با مستعمرات، ۳- مسیر فرآیند استعمارزدایی و ۴- پیامدهای کوتاه‌و میان‌مدّت استعمارزدایی.

هنگام پاسخ به این پرسش‌ها طی ادوار مختلف استعمارزدایی الگوهای یکسان در مورد این فرآیند و تبعاتش کشف می‌شوند و همچنین تفاوت‌هایی که الزام توجه به هر یک از موارد مشخص را ایجاب می‌کنند. مهم‌ترین وجه مشترک تمامی فرآیندهای استعمارزدایی بدون هیچ تردیدی الزام اساسی ایجاد یک دولت-ملت بود و برای درک تفاوت‌ها، باید به دیدگاه یا ایدئولوژی رهبران استقلال و همچنین به شرایط جهانی هنگام مبارزات برای کسب استقلال رجوع کرد. یادآوری کنیم که علی‌رغم ناتوانی فرآیند استعمارزدایی در صورت‌بندی جهانی برابرتر از پیش و بنیانگذاری نظام‌هایی دموکراتیک، روند طولانی استعمارزدایی تأثیر ژرف بر اندیشه سیاسی معاصر گذاشت و بسیاری از مسلمات دیرینه را زیر سؤال برد و هنوز هم می‌برد.

کتاب «استعمارزدایی» یک تاریخ مختصر تالیف یان سی.یانسن، یوگن اُسترهمل و ترجمه محمدرضا فدایی با ۲۰۱ صفحه و بهای ۲۲۵ هزار تومان از سوی انتشارات شیرازه راهی بازار کتاب شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها