چهارشنبه ۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۲
«برف‌های آبی»؛ سفر به سیبری دهه چهل و اتاق انتظار گولاگ

نویسنده داستان‬ «برف‌های آبی» را از خاطره‌‏های دوران کودکی خودش برگرفته است.او ماجرای خودش را روایت می‌کند و‬ از یکایک رویداد‏های باورنکردنی‌‏اش طنین واقعیت برمی‌‏خیزد

‌به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا کتاب «برف‌های آبی» نوشته‌ای از پیوتر بدنارسکی با ترجمه قاسم صنعوی از سوی نشر هرمس منتشر شد.

ژاک‌بورکو، مترجم فرانسوی اثر در یادداشت خود بر این کتاب می‌نویسد: «این کتاب کوچک، با فصل‌های کوتاهی که هریک داستان کوتاه مستقلی به نظر می‌رسند، ما را به درون دنیایی متفاوت و مسحورکننده می‌برد: سیبری دهه چهل، در دل نظام سرکوبگر شوروی، در اتاق انتظار گولاگ هستیم. دنیایی از بی‌رحمی و سخاوتمندی، دنیایی ساده و پرحیله، که احساس‌ها و شورها در آن با صراحت وحشیانه بیان می‌شوند. و فکری که در برابر تهدید مرگ، فوراً لباس مبدل به تن می‌کند. داستان را پسربچۀ هشت‌ساله‌ای نقل مرگ می‌کند که توانسته است فریبکاری حاکمی را که اجازۀ امید داشتن به بقا می‌دهد، به‌طور کامل درک کند، ولی با دارودسته رفیق‌هایش شادی طبیعی دوران کودکی را نیز حفظ می‌کند.»

پیوتر بدنارسکی در سال ۱۹۳۴ در لهستان شرقی زاده شد. او که طی سال‌های جنگ به‏ اتفاق تمام اعضای خانواده‌‏اش به سیبری تبعید شده بود یگانه فرد خانواده‌‏اش بود که زنده ماند. هنگامی که به لهستان بازگردانده شد برای در پیش گرفتن حرفۀ آموزگاری به تحصیل پرداخت ولی شور دریا او را به ترک معلمی برانگیخت و تمام مدت زندگی حرفه‌‏ای‌‏اش را در نیروی دریاییِ تجاری گذراند.

پیوتر‬ بدنارسکی هم‏زمان با گذراندن زندگی حرفه‌‏ای، رمان‌‏ها و شعرها و داستان‌‏های کوتاه بسیاری آفرید. او داستان‬ برف‌های آبی را از خاطره‌‏های دوران کودکی خودش برگرفته است. روایت‬ «برف‌های‬ آبی» ماجرای خودش است که‬ از یکایک رویداد‏های باورنکردنی‌‏اش طنین واقعیت برمی‌‏خیزد. برخی از آثار منثورش عبارتند از: «قطره‌های نمک»، «بذر شیطان»، «دریا در سر»، «النسلوت»، «پارسیفال، «نیلات جادوگر»، «برف‌های آبی»، «تلف کردن وقت»، «کشور بالای خورشید».

نشر هرمس کتاب «برف‌های آبی» پیوتر بدنارسکی را با ترجمه قاسم صنعوی در ۱۷۴ صفحه با قیمت ۱۶۴ هزار تومان روانه کتابفروشی‌ها کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها