سه‌شنبه ۱۳ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۸
از عاشورای حرم تا آموزه‌های امام مهربانی‌ها در آثار احمد میرزاده

خراسان رضوی - هرساله هم‌زمان با نزدیک شدن به سالگرد شهادت امام رضا (ع)، فرصتی ارزشمند برای کاوش عمیق‌تر در زندگی و آموزه‌های این امام بزرگوار فراهم می‌شود، ‌سیداحمد میرزاده یکی از نویسندگان خراسانی است در آثار بسیار زیادش با کلمات، دنیای امام رضا (ع) را برای کودکان زنده کرد.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) -مرجانه حسین زاده: در گذر تاریخ، نام امام رضا (ع) همواره با نور ایمان و امید درخشیده است. سلسله مطالب «در آستان خوبان»، با معرفی آثاری که به زندگی و زمانه این امام همام می‌پردازند، تلاش دارد تا ابعاد مختلف شخصیت و فعالیت‌های اجتماعی ایشان را برای مخاطبان روشن سازد. این کتاب‌ها، گنجینه‌ای از داستان‌های شفا، روایات تاریخی، آموزه‌های اخلاقی و نکات عرفانی هستند و نزدیک شدن به ایام سالگرد شهادت امام هشتم، فرصتی ارزشمند برای مطالعه آنان است.

این ایام، دعوتی است به مطالعه دقیق و تأمل در آثار و نوشته‌هایی که به بررسی ابعاد گوناگون زندگی، شخصیت و تأثیرات اجتماعی امام رضا (ع) پرداخته‌اند. خوانش این آثار فرصتی برای درک بهتر از فعالیت‌های فردی و اجتماعی امام هشتم فراهم می‌آورند. خوانش این کتاب‌ها، سفری به عمق تاریخ و تعالیم امام رضا (ع) را ممکن می‌سازد و به خوانندگان کمک می‌کند تا با ابعاد جدیدتری از زندگی این امام بزرگوار آشنا شوند. سید احمد میرزاده یکی از نویسندگان خراسانی و شاعر و نویسنده کودک و نوجوان است که دارای دکتری زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه است، او همچنین نایب رییس انجمن قلم ایران و مدرس دانشگاه و مدیر انتشارات خراسان است که حدود سی کتاب به چاپ رسانده است.

او که کتاب‌هایش برنده جشنواره‌های مختلفی نظیر کتاب سال کانون، جشنواره شعر فجر، جشنواره سلام، هدهد سفید و …شده‌اند، عضویت در هیئت علمی جشنواره شعر فجر در دو دوره و عضویت هیئت علمی نخستین جشنواره ملی کتاب کودک و نوجوان و بسیاری افتخارات دیگر را در کارنامه هنری خود دارد.

سه کتاب شعر به نام‌های «فرشته های مجروح»، «با کبوترهای گنبد» و «کبوترها و آهوها» توسط انتشارات به نشر از او به چاپ رسیده است. «فرشته‌های مجروح» یک منظومه نسبتاً بلند است. نخستین کتاب شعر او در زمینه اتفاق تلخی است که سال ۱۳۷۳ در حرم مطهر رضوی رخ داد که منجر به شهادت تعداد زیادی از زائران امام رضا (ع) در روز عاشورا شد.آن روز در تقویم به عاشورای حرم رضوی مشهور شد.

منظومه «فرشته‌های مجروح» با توصیف فضای حرم در روز عاشورا و زیارت پسر بچه ای در حرم آغاز می‌شود و سپس به توصیف حادثه انفجار بمب می‌پردازد و در ادامه گریزی به زندگی و زمانه امام رضا (ع) زده است. امامی که پروانه های عاشق جان تابناک او و فرشته های خدا در طواف ضریح پاک اویند.

عنوان کتاب دیگرش «با کبوترهای گنبد» است. این کتاب، در ابتدای دهه ۸۰ گردآوری شده است. وقتی که هنوز یک کتاب شعر مستقل و قوی برای کودکان درباره امام رضا (ع) در قالب شعر کودک وجود نداشت. اما تا آن زمان تک شعرهای زیبایی از سوی شاعران در مجله‌ها منتشر شده بود. او تلاش کرد این تک سروده‌های ماندگار و زیبا را جمع کند و در قالب یک کتاب مستقل به چاپ برساند. ۱۲ مورد از بهترین شعرهایی که تا آن زمان از سوی شاعران کودک برای حضرت رضا (ع) سروده شده بود در این کتاب جمع شد و با تصویرگری استاد پرویز اقبالی کتاب خیلی نفیسی تولید شد که هنوز هم تجدید چاپ می‌شود.

از عاشورای حرم تا آموزه‌های امام مهربانی‌ها در آثار احمد میرزاده



نگارش شعر رضوی برای کودکان

یکی از دغدغه‌های همیشگی او نوشتن شعر رضوی برای کودکان بوده است. به نظرش هنوز کتاب مستقلی در این حوزه وجود ندارد، همچنین سروده‌های متفرقه‌ای هم که وجود دارد و خودش جمع کرده است بیشتر شعر حرم رضوی است تا شعر امام رضا (ع) یعنی سوژه ها بسیار ساده، تکراری و صرفاً تخیلی هستند؛ مبتنی بر حقیقت یا معرفت یا آموزه‌ای نیستند. مسائلی ساده مثل شفا گرفتن در حرم و زیبایی گنبد موضوع شعرهاست.

چگونگی نوشتن کتاب «کبوترها و آهوها»

مشکلی که متاسفانه هنوز هم گریبانگیر شعر رضوی کودک است. امسال که دبیر پانزدهمین جشنواره ملی شعر کودک و نوجوان رضوی بود متوجه شدکه همچنان، در بر همان پاشنه می چرخد و شعر کودک رضوی بیشتر شعر حرم رضوی است تا شعر حضرت رضا (ع). پس برآن شد که کتاب «کبوترها و آهوها» را بنویسد. او در این کتاب با در نظر گرفتن کتاب شریف «عیون اخبار الرضا (ع)» از شیخ صدوق، سعی کرده اولاً مروری بر کل زندگی حضرت رضا شامل تولد، نام مادر، ماجراهای هجرت ایشان به خراسان و نیز شهادت ایشان داشته باشد، ثانیاً در موضوع زیارت هم به جنبه‌هایی که تا آن موقع توجه نشده بود توجه کند. مثلاً اولین شعری که برای خادمان حضرت رضا (ع) در دنیای شعر کودک سروده شده شعری است که در این کتاب دیده می‌شود.

از عاشورای حرم تا آموزه‌های امام مهربانی‌ها در آثار احمد میرزاده



این کتاب، هم برگزیده نخستین جشنواره کتاب سال رضوی و هم برگزیده جشنواره میراث مکتوب رضوی و هم برگزیده نخستین جشنواره ملی ادبیات دینی کودک شد. بارها تجدید چاپ شده و هنوز هم مخاطب دارد. عنوان «امام کبوترها و آهوها» از طریق این کتاب به فرهنگ مردم راه یافته و این تحولی درشعر رضوی و حرم مطهر امام رضا (ع) بود.


راه اندازی «نخستین جشنواره کتاب سال رضوی ویژه نوجوان و جوان»

از جمله فعالیته‌ای فرهنگی دیگری میرزاده درباره امام رضا (ع) انجام داده می‌توان به این موضوع اشاره کرد که او طراح «نخستین جشنواره کتاب سال رضوی ویژه نوجوان و جوان» در موسسه جوانان آستان قدس رضوی در سال ۸۴ است. در آن زمان هنوز هیچ برنامه‌ای با عنوان کتاب سال رضوی وجود نداشت در آن جشنواره ۱۴ سال کتاب رضوی که برای جوانان و نوجوانان منتشر شده بود بررسی و یازده کتاب برتر به جامعه معرفی شد.

این نویسنده همچنین در ایامی که در موسسه جوانان آستان قدس مدیر تولید بود مجموعه ای از آثار با موضوع زندگی و مهارتهای زندگی از دیدگاه حضرت رضا (ع) را طراحی و برای تولید مدیریت کرد.

کتاب «یک سبد بوی بهشت»

کتاب «یک سبد بوی بهشت» نیز تالیف مشترک او و یکی از دوستانش است که به موضوع خانواده و روابط همسران از دیدگاه امام رضا (ع) می‌پردازد کتاب «مهارت‌های زندگی در سیره رضوی» تالیف محمد رضا شرفی نیز ایده او بود که به ایشان پیشنهاد شد. خطوط کلی کار و گرد آوری احادیث و نیز بازنویسی کلی اثر کار او و آقای بزدی ثانی بود و بدنه اصلی تالیف هم کار مرحوم محمدرضا شرفی بود.

از عاشورای حرم تا آموزه‌های امام مهربانی‌ها در آثار احمد میرزاده



جامع‌ترین مجموعه‌ای که تاکنون درباره حضرت رضا (ع) برای کودکان منتشر شده

او سپس در به‌نشر به عنوان معاون تولید مشغول به کار شد و برنامه‌های گسترده ای در زمینه تولیدات رضوی پیشنهاد داد که نخست مجموعه‌ای از رمان‌ها برای مخاطب نوجوان بود؛ از جمله رمان‌های «بیدارم کن» و «راز آن بوی شگفت» از فریبا کلهر، «اعترافات غلامان» حمید رضا شاه آبادی و «ماه غریب من» از مجید ملامحمدی و دوم مجموعه چهل جلدی فاخر «سلام بر گل نجمه».

در این مجموعه قرار شد ۲۰ کتاب با موضوع آموزه‌های رضوی ۱۲ کتاب با موضوع زندگی امام رضا و ۸ کتاب در موضوع حرم شناسی و فرهنگ رضوی تولید شود. طراحی و برنامه ریزی مجموعه از او بود و مدیریت نویسندگان و متون با آقایان ملامحمدی و پور وهاب بود و ویرایش محتوایی نهایی آثار هم با او بود و تا امروز این جامع‌ترین مجموعه‌ای است که درباره حضرت رضا علیه السلام برای کودکان منتشر شده است.

سال گذشته نیز که دبیر پانزدهمین جشنواره ملی شعر کودک و نوجوان رضوی بود توانست سلسله برنامه هایی را با عنوان «سلام امام مهربان» در شهرهای مختلف کشور اجرا کند و تعداد زیادی شعر خوب از شاعران کودک فراهم آمد که در مسیر تولید کتاب قرار دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها