چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳ - ۰۸:۱۰
تدوین، هنر ساختمان‌سازی است

نویسنده کتاب «معماری در سینما» مطرح کرد: کتاب «معماری رویا» در واقع به هنر تدوین می‌پردازد. یک فیلم‌ساز باید سایر نکات تدوین، فیلم‌برداری و… را بداند، در غیر این‌ صورت، به یک اپراتور تبدیل می‌شود.

فرهاد دوانقی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره اسم کتاب «معماری در سینما»، گفت: اسم کتاب را از یکی از جملات شهید آوینی انتخاب کرده‌ام، شاید به نظر برسد که او بیشتر بر روایت و بررسی سینمای غرب تاکید دارند اما در واقعیت شهید آوینی به تمام وجوه سینما توجه و احاطه داشته و صحبت‌هایشان اندیشه محور است. این شهید در رابطه با تدوین نیز در جایی گفته است: «بخش‌های مختلف یک فیلم مثل پلان‌ها، مانند آجر و مصالح ساختمانی هستند. موسیقی، نریشن، دیالوگ و… هم مانند ملات عمل می‌کنند. تدوین، همه این‌ها را کنار هم می‌چیند و سینما را شکل می‌دهد. به همین دلیل به آن تدوین، معماری سینمایی و تدوین‌گر را معمار سینما می‌گویند.» اسم کتاب هم از این جمله گرفته شده است.

او در رابطه با کتاب و میزان اثرگذاری و آموزش آن گفت: کتاب «معماری رویا» در واقع به هنر تدوین می‌پردازد. این کتاب‌ها حاصل ۱۰ تا ۱۲ سال تجربه تولید و تدریس مستمر است که در قالب یک مجموعه شش‌جلدی منتشر می‌شود؛ به این صورت که سه جلد در نیمه اول ۱۴۰۳ چاپ شده و سه جلد دیگر در نیمه دوم به چاپ خواهند رسید. من در این ۱۲ سال پژوهش و تدریس می‌کردم. در کنار این ۲ موضوع هیچ‌وقت از مطالعه غافل نشدم. هرکدام از این کتاب‌ها در حدود یک میلیون کلمه یا شاید هم بیشتر است که حتی یک کلمه به منبع دیگری ارجاع نشده و تماماً حاصل تجربه خودم است. چرا که این‌روزها ما در حوزه رسانه مخصوصاً شاهد کتاب‌های ترجمه‌ای هستیم که روزبه‌روز توجه‌شان به تالیف کمتر می‌شود. اما مسلم است که اگر آموزش عملی هم در کنار این کتاب‌ها باشد نتیجه بهتر خواهد بود.

همچنین وی در رابطه با تجربه تدوین و اهمیت کار تدوینگر تصریح کرد: یک کارگردان حرفه‌ای، باید خودش به شخصه سایر نکات تدوین و فیلم‌برداری و صحنه و… را بداند، همانطور که تدوینگر و صدابردار و فیلم‌بردار نیز باید بسیاری از نکات را بدانند؛ در غیر این‌صورت، هر کدام به یک اپراتور تبدیل می‌شوند که اگر جایی کار بالا و پایین شود، از آن سر در نمی‌آورند. تدوینگر خودش کارگردان دوم است و باید هنر تدوین را بلد باشد، نرم‌افزار پریمیر یک ابزار است و به خودی خود کاری از پیش نمی‌برد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها