دوشنبه ۱۹ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۶
چاپ از امتیاز سایر صنایع بهره‌مند شود/ تقدیر از پیشکسوتان صنعت چاپ

چهارمین جشنواره ملی ضرباهنگ چاپ با حضور مسئولان و جمعی از فعالان صنعت چاپ در برج میلاد برگزار و از علی مغانی و علی گلستانیان پیشکسوتان صنعت چاپ تقدیر شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، چهارمین جشنواره ملی «ضرباهنگ چاپ» با حضور محمدمهدی برادران، معاون صنایع عمومی وزارت صمت، علی‌اکبر ابراهیمی، مدیرکل دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، منا ابروفراخ، مدیرکل دفتر صنایع سلولزی وزارت صمت و جمعی از پیشکسوتان و فعالان صنعت شامگاه یکشنبه (۱۸ شهریور ماه) در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد.

مجید اسماعیل‌زاده، عضو شورای سیاستگذاری جشنواره ملی ضرباهنگ چاپ در سخنانی گفت: تبلور یک رویا سرآغازی برای همدلی در صنعتی معظم و اعضای پُرتلاش و عاشق‌پیشه به‌عبارت دیگر خانواده بزرگ صنعت چاپ است.

وی با بیان اینکه خوشحالم از اینکه باز هم در حضور افرادی هستم که چون من به عظمت، شکوه و اقتدار این صنعت اعتقاد و ایمان کافی دارند، افزود: همین امر موجب شده که امروز به پاسداشت ۱۱ شهریور روز ملی صنعت چاپ گرد هم آییم و این روز بزرگ را جشن بگیریم.

اسماعیل‌زاده در ادامه گفت: در شرایطی که درگیر تحریم‌های ظالمانه و استخوان‌شکن و شوربختانه تحریم‌های داخلی هستیم و همچنان درگیر بدیهی‌ترین و ابتدایی‌ترین اصول اقتصاد و تجارت و زندگی فردی و اجتماعی هستیم تنها راه سعادت و آسایش جمعی در مشارکت هم‌افزا، همدلی و همنوایی است.

به‌گفته وی، این همدلی به‌ویژه در مسایل مشترک به واقع خانواده صنعت چاپ برای حل چالش‌ها و جبران کمبودها نیاز به حرکت جمعی تفکر و رفتار فرا فردی و فرا حزبی دارد.

اسماعیل‌زاده با بیان اینکه در مراسمی حضور داریم که به پشتوانه حمایت و دلگرمی جمع بزرگی از شما و در امتداد فعالیت‌های مثال زدنی گذشتگانمان و تلاش مجدانه برای هم‌افزایی از سوی ستاد برگزاری جشنواره ضرباهنگ چاپ برپا شده است، تاکید کرد: جشنواره ملی ضرباهنگ چاپ اگر چه هنوز در ابتدای راه طولانی خود است اما تلاشی است برای تمرین همکاری و هم افزایی برای منافع جمعی و همکاری مستقیم و غیرمستقیم ۱۰۰ نفر در قالب یک تیم برای خانواده خودش، در ستاد ملی ضرباهنگ چاپ کوشیده‌ایم با رویکردی متفاوت برای حال خوب شما فعالیت کنیم.

وی با اشاره به اهمیت حضور پیشکسوتان صنعت چاپ، گفت: در اینجا برای سلامتی استاد اسکندر خمسه‌پور، دعا کنیم، نباید تردید داشت که دستاورد فعلی، همه برخواسته از زحمات و کوشش‌های پیشکسوتانی است که با در میان گذاردن جان و مال و تخصص خود موجب بالندگی صنعت را به نحوی فراهم کرده‌اند که این گردهمایی خود نتیجه زحمات بدون چشمداشت کسانی است که در این زمینه به درستی و در هنگام لازم جانفشانی کرده‌اند که اینک مینو مکان هستند و یا همچنان توان خود را صرف حرفه مشترک می‌کنند.

اسماعیل‌زاده با بیان اینکه بند کلام آخر من مخاطب خاص دارد، گفت: می‌خواهم به‌طور مشخص وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را خطاب قرار بدهم یا هر مسئول و صاحب منصبی که صدای مرا می‌شنود، آقای وزیر می‌خواهم بگویم خیلی خوشحالم که شخصیتی فرهنگی و فرهیخته مثل جنابعالی که با صنعت چاپ آشناست، سکان‌دار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شده است، به خودمان بیش از شما تبریک می‌گویم، اعتقاد داریم که حتماً تفاوت دارد چه شخصیی رئیس جمهور باشد، وزیر و یا حتی شهردار اما جای بیان آن را در این دورهمی و جشن نمی‌دانم.

وی افزود: درباره اوضاع صنعت چاپ نه گلایه‌ای دارم و نه درخواستی که اگر هم داشته باشم، می‌خواهم با شما که وزیر فرهنگ این مملکت هستید فراتر از این حرف‌ها سخن بگویم، روز، هفته ماه و سالی نیست که یک دوست عزیز و یا عضوی از اعضای خانواده را به دلیل مهاجرت دائمی از دست ندهیم، هم جسم و هم احساس آن‌ها غالباً برای همیشه از این خاک و اطرافیانشان غروب می‌کند.

اسماعیل‌زاده با بیان اینکه متاسفانه با افراد خلاق، هنرمند، نخبه و مطالبه‌گر که حرف‌های متفاوت و غالباً درستی دارند رفتارهای قهری و امنیتی داریم، گفت: فراموش نکنیم که اغلب اینها هستند که شهرها را زیبا می‌کنند، شعر می‌سرایند، موسیقی می‌سازند و خلق اختراع برای صنعت دارندو آقای وزیر نخبگان و فرهیختگان کشور را قدر بدانیم و از آن‌ها در تصمیم‌گیری‌ها و اداره امور بهره ببرید مبادا ایران عزیز ما با تکرار ندانم کاری‌ها، بی‌تدبیری‌ها و بی‌برنامه‌گی‌ها از افراد فرهیخته تهی شود و خدای نکرده فرو باشد.

وی همچنین گفت: امیدواریم این مراسم و ضیافت موجب پیوند بیشتر بین اعضا ذی‌نفعان، طراحان گرافیک، چاپخانه‌داران، لیتوگرافان، صحافان، صنعتگران، متولیان، بخش‌های حمایتی، رسانه‌ها و خبرنگاران همچنین جامعه مصرف‌کنندگان و همه خانواده بزرگ صنعت چاپ شود.

چاپ از امتیاز سایر صنایع بهره‌مند شود/تقدیر از پیشکسوتان صنعت چاپ

صنعت چاپ لایق بهترین‌ها است

در بخش دیگر این مراسم، احمد ابوالحسنی، رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران نیز در سخنانی گفت: زمانی که کار در اتحادیه شروع کردیم، گفتیم می‌خواهیم روز صنعت چاپ را خودمان برگزار کنیم و با ۱۴۵ نفر در دوران کرونا آغاز کردیم و امروز در دوره چهارم با بیش از سه هزار نفر این جشن را برگزار کردیم و مکانی انتخاب کردیم که بیشترین ظرفیت و گنجایش را در تهران دارد.

وی با بیان اینکه از همان ابتدا بر «ما می‌توانیم» تمرکز کردیم که خروجی امروز مشخص است، ادامه داد: باوری در صنف ایجاد شده که همه با یکدیگر همراه و همدل هستند تا این مراسم را برگزار کنیم و من به همه شما افتخار می‌کنم.

ابوالحسنی با طرح این موضوع که امیدوارم با وحدت و همدلی بتوانیم قدم‌های بزرگ و بزرگ‌تر برداریم، افزود: امیدوارم با فعالیت دولت جدید، اتفاقات بهتری برای صنعت چاپ کشور بیفتد، زیرا این صنعت لایق بهترین‌ها است.

چاپ از امتیاز سایر صنایع بهره‌مند شود/تقدیر از پیشکسوتان صنعت چاپ

بهانه‌ای برای گرامیداشت فعالان صنعت چاپ

علی‌اکبر ابراهیمی، نیز در بخشی از این مراسم در سخنانی با تبریک روز صنعت چاپ به فعالان این حوزه گفت: معتقدم که این روز بهانه‌ای برای گرامیداشت فعالان و صنعتگران این صنعت همچنین عرض خسته نباشید به دست‌اندرکاران این عرصه است.

وی ادامه داد: برای برگزاری این مراسم فاخر از همراهی تشکل‌های چاپ سراسر کشور و مشارکت حامیان مالی این جشن بزرگ تشکر می‌کنم؛ همچنین از دست‌اندرکاران این جشن ارزشمند به‌ویژه رئیس اتحادیه و اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره تشکر می‌کنم.

ابراهیمی همچنین با تاکید بر اینکه امیدوارم چنین مراسم‌هایی عاملی برای ارتقای این صنعت فاخر فرهنگی و هنری صنعت چاپ باشد، گفت: از شما عزیزان که تمام عمر خود را برای این صنعت گذاشتید و بار بزرگی روی دوش شما است درخواست دارم با توجه به برگزاری جشن‌های استانی، شاهد همکاری و مشارکت تشکل‌های صنفی در برپایی جشن‌های بزرگ صنعت چاپ در استان‌ها باشیم.

چاپ از امتیاز سایر صنایع بهره‌مند شود/تقدیر از پیشکسوتان صنعت چاپ

لزوم نگاه صنعتی به چاپ

آخرین سخنران این مراسم، محمدمهدی برادران بود، نیز در سخنانی گفت: حضور من از باب تقدیر و تشکر و تاکید بر رویکرد صنعتی بودن چاپ در کشور است، صنعتی با قدمت زیاد که سرمایه‌ای عظیم در آن قرار دارد، صنعتی که صنعت مکمل محسوب می‌شود و بدون وجود این صنعت سایر صنایع و خدمات و کالاها بدون آن معنایی ندارند.

وی با بیان اینکه هر زمان که حال این صنعت خوب است، سایر صنایع هم حال خوبی دارند اما اگر روزی در این صنعت دچار مشکل باشیم، سایر صنایع هم دچار چالش خواهند بود، عنوان کرد: امروز اگر از ٩۵ میلیون دلار صادرات رسمی صحبت می‌کنیم، یعنی در کنار هر کالایی که صادر شده، صنعت چاپ هم همراه بوده است و این رقم، عدد ناچیزی است. هر کالایی که صادر شده، قطعاً محصولات صنعت چاپ را هم کنار خود داشته است.

برادران افزود: اگر لوازم خانگی یا هر کالایی صنعتی دیگری را صادر کرده‌ایم، در کنار آن ارزش افزوده زیادی از سوی فعالان صنعت چاپ و با اتکای نیرو و توانی که این صنعت را هدایت می‌کنند، دنبال می‌شود.

وی با بیان اینکه چاپ صنعتی، بسیار رقابتی است، ادامه داد: ما امروز نیاز داریم که با حداقل قیمت و بیشترین کیفیت محصولاتی را ارائه کنیم که سایر صنایع هم از آن، بهره‌مند شوند و بتوانند در مقام رقابت با سایر محصولات داخلی و خارجی، رقابت خود را دنبال کنند.

برادران با اشاره به فعالیت هزار و ۴۹۳ واحد صنعتی تولیدی بزرگ در کشور، گفت: در کنار این واحدها، ۱۵ هزار و ۴۰۰ واحد صنفی در کشور نیز رسالت مهم صنعت چاپ را دنبال می‌کنند، رویکردهایی که طی سال‌های اخیر دنبال شده، رویکرد نگاه صنعتی به مقوله چاپ و مقوله قالب‌های صنعتی بوده که در مجموعه‌ها ارائه شده و مقوله بسیار وسیع و عظیمی است.

معاون عمومی وزارت صمت درباره خدمات فنی صنعت چاپ نیز توضیح داد: علاوه بر آن خدمات بازرگانی نیز به‌عنوان صنایع مکمل این صنایع مطرح است که بحث تامین مواد اولیه که عمدتاً کاغذ است را انجام می‌دهند.

به‌گفته وی، در کنار همه این موارد به مبحث طراحان می‌رسیم که نقش مهمی در سواد بصری مردم و طراحی‌های جدید دارند، درگذشته، یکی از نقاط ضعف صنایع کشور، بحث بسته‌بندی و طراحی بود اما این مسئله به نقطه قوت صنایع تبدیل شده است.

برادران به برخی آمار و ارقام در حوزه کاغذ نیز اشاره کرد و گفت: طی سه سال اخیر از یک‌میلیون و ٧۵٠ هزار تن کاغذی که در صنعت چاپ و صنعت کارتن و سایر صنایع استفاده می‌شود، با رشد ١٠.۵ درصدی، نزدیک به ۲ میلیون تن، کاغذ، مقوا و کارتن رسیده‌ایم که رقم قابل توجهی است، البته سرانه ایران نسبت به سایر کشورها همچنان اندک است؛ به همین دلیل یکی از موضوعاتی که باید روی آن کار کنیم، این است که هرچه مصرف در کاغذ افزایش پیدا کند، مصرف در پلاستیک کاهش پیدا می‌کند که این مسئله می‌تواند در فرهنگ‌سازی بازیافت و حمایت از محیط زیست موثر باشد.

وی همچنین به انتظارات صنعت چاپ اشاره کرد و گفت: اگر بخواهیم به برخی از آن‌ها اشاره کنیم، باید گفت نگاه به این صنعت باید قابل توجه باشد و تمام امتیازهای سایر صنایع را به این صنعت هم تعمیم دهیم، البته مشکلی با محیط زیست وجود دارد که برنامه‌ریزی شده مصوبه‌ای از هیئت دولت اخذ کنیم تا ممنوعیت‌هایی که در شهرها داریم، با توجه به ارتقای این صنعت، رفع شوند.

برادران در ادامه توضیح داد: انتظار دیگر است که واحدهای صنفی که بیش از واحدهای صنعتی نیروی انسانی دارند و حجم ورودی و گردش مالی دارند و بسیار هم اثرگذار هستند، از تمام مزایایی که واحدهای صنعتی در قالب سامانه جامع تجارت و سامانه‌ها بهین‌یاب دارند یا مواردی که در حوزه تامین مواداولیه در بحث محدودیت‌های ارزی برای مواداولیه وجود و… بهره‌مند شوند.

وی با بیان اینکه حق اهالی صنعت چاپ و اتحادیه چاپخانه‌داران است که مجموعه اتحادیه‌های سراسر کشور که نقش کلیدی را در مدیریت این اتحادیه‌ها ایفا می‌کنند، حضور پررنگ داشته باشند، تاکید کرد: سال گذشته کمتر اتحادیه‌ها در این صنعت در مقایسه با سایر بنگاه‌ها حضور داشتند اما اکنون باتوجه به اینکه ماهیت این صنعت بیشتر، رویکرد تجاری دارد و محصولات این صنعت با سایر صنایع گره خورده است و بیش از آنکه محصولات فرهنگی، باشد محصولات تجاری است، انتظار این است که همان رویکردی که در سایر اتحادیه و اتاق‌های اصناف دنبال می‌شود در اتحادیه تهران و سایر اتحادیه‌های کشور هم دنبال شود.

چاپ از امتیاز سایر صنایع بهره‌مند شود/تقدیر از پیشکسوتان صنعت چاپ

تقدیر از برگزیده‌ها

در بخش دیگر این مراسم گروه موسیقی پالت به اجرای برنامه پرداخت، سپس با اهدای لوح سپاس و تندیس جشنواره از علی مغانی، رئیس پیشین اتحادیه چاپخانه داران خراسان رضوی و از پیشکسوتان صنعت چاپ کشور، همچنین علی گلستانیان، پیشکسوت فعال صنعت چاپ تقدیر شد.

در ادامه این مراسم نیز از برگزیدگان بخش‌های مختلف با حضور مسئولان تقدیر شد؛ در بخش کارآفرینان برگزیده از کانون تبلبعاتی ایران نوین به مدیریت مریم شفیعی، مجتمع چاپ و بسته‌بندی هزار نقش به مدیریت غلامرضا بکایی و شرکت شفیعی به مدیریت احمدرضا شفیعی تقدیر شد.

همچنین جایزه برند برگزیده این جشنواره به هلدینگ نقش الماس به مدیریت مصطفی حاجیلو، جایزه تامین‌کننده برگزیده به خبرگان کاغذ به مدیریت سیدحسن میرباقری رسید. جایزه تولیدکننده برگزیده نیز به سالنامه «دموت» به مدیریت امیر و رضا مهتاب‌خواه تقدیم شد، همچنین شورای سیاست‌گذاری چهارمین جشنواره ضرباهنگ چاپ لوح سپاس و تندیس برگزیره طراحی با گرایش چاپ و بسته‌بندی را به محمدرضا اسلام‌پرست تقدیم کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها