دوشنبه ۱۹ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۱
«خاندان مالاولیا»؛ اثری از جووانی ورگا، صدای رئالیسم ایتالیا

این رمان به عنوان یکی از آثار برجسته ادبیات ایتالیا و همچنین یکی از مهم‌ترین نمونه‌های سبک ادبی وریسم «واقع‌گرایی محض» شناخته می‌شود. جووانی ورگا در این رمان، با استفاده از زبان محلی و سیسیلی، زندگی روزمره خانواده مالاولیا را با تمام جزئیات و چالش‌هایش به تصویر می‌کشد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)،کتاب «خاندان مالاولیا» اثر جووانی ورگا، یکی از برجسته‌ترین رمان‌های واقع‌گرای قرن نوزدهم ایتالیا است که داستان زندگی خانواده‌ای ساده و زحمتکش در روستاهای سیسیل را روایت می‌کند. این اثر با سبک نگارش واقع‌گرایانه و شخصیت‌پردازی دقیق، به بررسی مسائل اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی زمان خود پرداخته است.

در آغاز رمان، مسئله «خاندان مالاولیا» فقط مبارزه بر سر نیازهای مادی است. به محض این‌که این نیازها برطرف می‌شود، جست‌وجوی اشخاص به طمع ثروت بدل می‌گردد و در هیئت بورژوایی ارباب والامقام جزوالدو جان می‌گیرد و در فضای محدود روستایی کوچک نمود می‌یابد. همین جست‌وجو در دوشس لیرا، به پوچی اشرافی و در حضرت اشرف شیپیونی به جاه‌طلبی تبدیل می‌شود تا این‌که در نهایت «انسان تجمل‌پرست» همه آن حرص‌وولع‌ها، همه آن پوچی‌ها و همه آن جاه‌طلبی‌ها را در وجودش پذیرا می‌شود، با گوشت و پوست حس می‌کند و در آن تحلیل می‌رود. این رمان نشان می‌دهد، هر قدر عرصه رفتار انسان وسعت می‌یابد، سازوکار هیجانات او پیچیده‌تر شده و مسلماً به سبب تأثیر نامحسوس نظام آموزشی در شخصیت و نیز به سبب تصنعات زندگی مدنی، تیپ‌های شخصیتی دیگر اصالت چندانی ندارند، اما در عوض جالب‌توجه‌اند.

این داستان تحلیلی صادقانه و بی‌طرفانه است از این مسئله که چگونه، در نامطلوب‌ترین اوضاع‌واحوال، نخستین انگیزه برای بهتر زیستن جوانه می‌زند و می‌بالد؛ این‌که اشتیاق به ناشناخته‌ها چه تشویشی در خانواده‌ای ایجاد می‌کند که تاکنون سرخوشانه می‌زیسته، وقتی این خانواده متوجه می‌شود اوضاعش خوب نیست یا می‌توانسته بهتر از این باشد. در این داستان، سرچشمه‌های رفتار انسان ترقی‌خواه در کوچک‌ترین و ملموس‌ترین مقیاس بررسی شده است. سازوکار هیجان‌هایی که محرک این ترقی‌خواهی در محیط‌های کوچک است پیچیدگی کم‌تری دارد و به همین دلیل نیز می‌توان با دقت بیش‌تری به آن‌ها پرداخت. کافی است طرح ساده تابلو و رنگ‌های خالص و ملیحش را توصیف کنیم. انسان گرفتاری که در جست‌وجوی موقعیت بهتر است به‌تدریج پیشرفت می‌کند و اگر خواهان ترقی باشد، از طبقه اجتماعی خود فراتر می‌رود.

در دنیای ادبیات، آثاری وجود دارند که نه تنها خواننده را به سفری جذاب می‌برند، بلکه تصویری واضح و ماندگار از فرهنگ، جامعه و زندگی مردمان یک دوره خاص را ترسیم می‌کنند. کتاب «خاندان مالاولیا» رمانی از این دست آثار است. این رمان در سال ۱۸۸۱ منتشر شد ورگا، در ابتدا تحت تأثیر رمانتیسیسم قرار داشت، اما به تدریج به سمت رئالیسم گرایش پیدا کرد و به پایه‌گذار مکتب ادبی وریسم (واقع‌گرایی محض) در ایتالیا شد و به عنوان یکی از آثار برجسته ادبیات ایتالیا و همچنین یکی از مهم‌ترین نمونه‌های سبک ادبی وریسم «Verism» به معنای «واقع‌گرایی محض» شناخته می‌شود سبکی که بر توصیف دقیق و بی‌طرفانه واقعیت‌های اجتماعی و اقتصادی تمرکز دارد. ورگا در این رمان، با استفاده از زبان محلی و سیسیلی، زندگی روزمره خانواده مالاولیا را با تمام جزئیات و چالش‌هایش به تصویر می‌کشد. برخی از آثار جووانی ورگا عبارتند از «زندگی در دشت‌ها»، «در راه‌ها»، «ارباب والامقام دن جزوالدو». در کتاب «خاندان مالاولیا» مبارزه با فقر و سختی، اهمیت خانواده و سنت، تغییر و تحول اجتماعی، امید و مقاومت از مضامین اصلی رمان است.

کتاب «خاندان مالاولیا» اثر جووانی ورگا توسط زهره بهرامی ترجمه شده وچاپ اول کتاب در ۳۱۳ صفحه به قیمت ۳۵۰ هزار تومان به‌تازگی از سوی نشرچشمه منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها