جمعه ۲۳ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۰
بیست‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب بغداد با حضور ایران افتتاح شد

بیست‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب بغداد با حضور ۶۰۰ ناشر از ۲۱ کشور ازجمله جمهوری اسلامی ایران آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا بیست‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب بغداد، پنجشنبه ۲۲ شهریورماه ۱۴۰۳ فعالیت خود را با حضور وزیر فرهنگ، وزیر گردشگری و میراث، وزیر ورزش و جوانان، وزیر آموزش و پرورش، استاندار بغداد، معاون وزیر بازرگانی و جمع کثیری از فرهیختگان با شعار «عراق می‌خواند» آغاز کرد.

احمد فکاک البدرانی، وزیر فرهنگ عراق در افتتاحیه این رویداد گفت: در این نمایشگاه به نمایندگی از محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق حضور یافته است.

همچنین احمد المبرقع، وزیر ورزش و جوانان عراق نیز گفت: این نمایشگاه نقش به‌سزایی در افزایش سرانه مطالعه کشور عراق دارد.

ستار الجابری، معاون وزارت بازرگانی عراق نیز طی سخنانی در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه گفت: نمایشگاه کتاب تنها برای نمایش کتاب و نشریات نیست، بلکه بستری است برای ارتباط بین نویسندگان و خوانندگان، بین اندیشه و خلاقیت و بین فرهنگ ملی و فرهنگ انسانی. همچنین این نمایشگاه برای تقویت پیوندهای فرهنگی بین عراق و سایر کشورها و تبادل افکار و تجربیاتی که به ساختن نسل جدیدی از خوانندگان و متفکران کمک می‌کند.

وی با اشاره به اینکه وزارت بازرگانی به نقش فرهنگ در توسعه جامعه و اقتصاد آن آگاهی کامل دارد و با جدیت در تلاش است تا امکانات لازم را برای حمایت از صنایع فرهنگی و پدیدآورندگان در عرصه قلم و نشر فراهم کند، ادامه داد: ادامه تقویت و حمایت از این مسیر باید به گونه‌ای باشد که به رنسانس فرهنگی در عراق بی‌انجامد.

عبدالوهاب الراضی، رئیس نمایشگاه کتاب بغداد نیز در این مراسم گفت: بغداد چراغ علم خواهد ماند، همانطور که مهد تمدن گذشته بوده است.

رئیس اتحادیه ناشران عراق افزود: ۶۰۰ ناشر از ۲۱ کشور از کشورهای عربی و دیگر کشورهای خارجی و با حضور نویسندگان و اندیشمندان مختلف در بیست و پنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب بغداد مشارکت کرده‌اند. همچنین نویسندگان و اندیشمندان عراق و جهان عرب و سایر کشورها در برگزاری سمینارهای صبحگاهی و عصرگاهی مشارکت خواهند کرد و در کنار آن نمایشگاه هنرهای تجسمی و نمایشنامه‌خوانی نیز برگزار خواهد شد.

عبدالوهاب الراضی ادامه داد: طرح‌ها و برنامه‌های میدانی در دست اجرا داریم تا بتوانیم بیست‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب را به نمادی از تاریخ عراق تبدیل کنیم. ضمن آنکه این نمایشگاه در بیست و چهار دوره قبل نیز با وجود حوادث گوناگون، نظیر جنگ و تحریم‌های بین‌المللی، محاصره و تروریسم و دیگر بحران‌ها برگزار شده و اراده روشنفکران عراقی هیچ وقت تحت‌الشعاع اینگونه مسائل قرار نگرفته زیرا این اراده قوی‌تر از خطرهایی است که با آن روبه‌رو هستند.

به گزارش ایبنا؛ به نقل از روابط عمومی خانه کتاب و ادبیات ایران، خانه کتاب و ادبیات ایران در چهارمین حضور خود در این نمایشگاه با غرفه‌ای به مساحت ۳۶ مترمربع به معرفی و عرضه ۱۵۰۰ عنوان کتاب در حوزه‌های دین اسلام، ادبیات بزرگسال، ادبیات کودک و نوجوان، کتاب‌های حوزوی و دانشگاهی، آموزش زبان فارسی، ایران‌شناسی، دفاع مقدس و محورمقاومت، کتاب‌های ویژه با موضوع شهیدان حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس و بخش ویژه قرآن کریم می‌پردازد. ۲۳ ناشر و موسسه فرهنگی ایرانی نیز در این نمایشگاه کتاب‌های خود را عرضه می‌کنند؛ همچنین تفاهمنامه همکاری بین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و نمایشگاه بین‌المللی کتاب بغداد نیز در این دوره به امضا می‌رسد.

این نمایشگاه تا یکشنبه اول مهرماه ۱۴۰۳ از ساعت ۱۰ تا ۲۲ میزبان علاقه‌مندان یار مهربان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها