یکشنبه ۲۵ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۳
گردآوری خاطرات یاران امام خمینی(ره) در قالب تاریخ شفاهی/ در اختیار داشتن ۱۵ هزار ساعت نوار و فیلم

رئیس موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) گفت: ما به سمت گردآوری خاطرات یاران امام در قالب تاریخ شفاهی رفتیم و افزون بر ۱۵ هزار ساعت نوار و فیلم از حیث تاریخ شفاهی و انتشار ۵۰ جلد مجموعه کتاب‌های حضرت امام (ره)، کتاب‌های مختلف و اسناد مبارزاتی هم در کنار این اسناد در اختیار موسسه است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا حجت‌الاسلام علی کمساری، رئیس موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) در نشست خبری که به مناسبت سی و ششمین سالگرد تاسیس موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) یکشنبه ۲۵ شهریورماه برگزار شد، گفت: زیربنای تاسیس موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) ۱۷ شهریور سال ۱۳۶۷ صورت گرفت و اصلی‌ترین وظیفه آن گردآوری آثار، اعلامیه‌ها، مکتوبات است و هر آنچه که به امام خمینی مربوط می‌شود موسسه به آن می‌پردازد.

وی افزود: صدها هزار سند در اختیار مجموعه است که شامل احکام سری و محرمانه و مربوط به نهاد رهبری و حاکمیت نظام است و آنچه قابل انتشار بوده، به چاپ رسیده که اصلی‌ترین آن صحیفه امام (ره) بوده است. به غیر از آثار حضرت امام (ره)، بیش از ۱۲۰۰ عنوان کتاب پیرامون امام و آثار تحلیلی، توصیفی و خاطرات از ایشان و همچنین تاریخ شفاهی منتشر کردیم.

رئیس موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) گفت: در مرحله دوم، به سمت گردآوری خاطرات یاران امام در قالب تاریخ شفاهی رفتیم. افزون بر ۱۵ هزار ساعت نوار و فیلم از حیث تاریخ شفاهی و انتشار ۵۰ جلد مجموعه کتاب‌های حضرت امام (ره)، کتاب‌های مختلف و اسناد مبارزاتی هم در کنار این اسناد در اختیار موسسه است. مجموعه عظیم موسوعه امام خمینی (ره) هم در سال ۱۳۹۳ منتشر شد.

حجت‌الاسلام کمساری بیان کرد: در دهه سوم، موسسه به سمت کارهای ترویجی حرکت کرده نمونه آن ایجاد پرتال امام خمینی (ره) است که سایت جامعی است که همه آرا و اندیشه‌های امام را منتشر می‌کند. سایت خبرگزاری جماران و انتشار مجله در حوزه کودک و نوجوان را داشتیم برگزاری جشنواره‌ها و حضور در نمایشگاه‌های معتبر و اصلی کشور و تولیدات هنری هم در این زمینه قابل ذکر است.

وی افزود: در این دوره از سه سال و اندی پیش ما رویکرد خودمان را از حوزه پژوهشی به سمت حوزه فرهنگی و ترویجی تقویت کرده‌ایم و با حفظ کارکردهای پژوهشی این مباحث ترویجی را شتاب داده‌ایم. حوزه پژوهش زیربنای کار موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) اما به سمت کارهای فرهنگی ترویجی، رویکرد موسسه شتاب بیشتری پیدا کرده است، موسسه در حوزه رسانه در شبکه‌های اجتماعی حضور گسترده‌ای دارد و در بیش از ۱۴ کانال و حساب کاربری در فضای مجازی محتوا تولید و منتشر می‌شود.

رئیس موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) با بیان اینکه پوستر جدید پورتال خبری موسسه دوشنبه ۲۶ شهریور رونمایی می‌شود، گفت: برای سری جدید برنامه جماران با تهیه‌کننده و کارگردان در حال گفت‌وگو هستیم و در چارچوب برنامه‌های فرهنگی و هنری تمرکززدایی و کار را از دو سال پیش در خمین شروع کرده‌ایم که تجربه موفقی بوده است.

حجت‌الاسلام کمساری گفت: قالب جدیدی را تحت عنوان هفته‌های فرهنگی و هنری در سطح کشور برگزار کرده‌ایم. هفته فرهنگی «بر آستان آفتاب» را دو سال پیش از زادگاه امام در خمین آغاز کردیم. در این هفته، برنامه‌های فرهنگی و هنری و اجتماعی با محوریت نام و یاد امام خمینی و در قالب یک بسته فرهنگی متنوع مثل نمایش فیلم، شب شعر و برنامه‌های کودک و نوجوان برگزار می‌شد. علاوه بر اینها، برنامه‌های رفاهی و اجتماعی مثل ویزیت رایگان بیماران محروم، داروخانه‌های سیار و توزیع غذای گرم و… هم داریم که البته این برنامه‌ها با همکاری مستقیم نهادهای مرتبط رقم می‌خورد.

وی افزود: در امتداد همین برنامه ها، سومین هفته فرهنگی خمین دی ماه امسال و اولین هفته فرهنگی امام خمینی اصفهان در بهمن ماه امسال برگزار می‌شود. در صورت همکاری نهادهایی مثل استانداری و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، امکان برگزاری این هفته فرهنگی در سایر نقاط کشور و حتی خارج از ایران وجود دارد.

کمساری در توضیح تولیدات فرهنگی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) نیز بیان کرد: سال گذشته مستند «دلیل آفتاب» را درباره پاسخگویی به شبهات مربوط به آغاز جنگ داشتیم. این مستند به شکلی بی طرفانه به این شبهه و به نوعی اتهام که نظام جمهوری اسلامی و امام خمینی (ره) با تصمیم‌هایی که داشتند آغازگر جنگ بودند پاسخ بدهند. مستند «دلیل آفتاب» تاکنون اکران‌های خصوصی داشت که قرار است از تلویزیون پخش شود.

وی ادامه داد: در مستند دیگری که موسسه تولید کرده، شبهه «نقش دولت‌های بیگانه در شکل گیری انقلاب اسلامی» را که سال‌هاست در رسانه‌های فارسی زبان و محافل سلطنت‌طلب طرح می‌شود بررسی کرده‌ایم. پاسخگویی به این ادعا و ماجرای بزرگنمایی شده کنفرانس «گوادلوپ» از زبان کارشان تاریخ و علوم سیاسی رقم خواهد خورد. مستند دیگری هم با عنوان «امام و مردم» در حال تولید است.

رئیس موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) گفت: کار دیگری که با حمایت این موسسه در حال انجام است اجرای یک تئاتر فاخر با محوریت شخصیت بنیانگذار امام خمینی (ره) است. به نظر می‌رسد بعد از درگذشت امام و در طول این ۳۶ سال هنوز یک اثر نمایشی قابل توجه برای امام خمینی (ره) ساخته نشده است. تئاتر هنری است که به واسطه ایجاد ارتباط حسی با مخاطب تأثیرگذاری بیشتر و ماندگاری دارد. برای ما مهم بود کسی که می خواهد این کار را بنویسد و کارگردانی کند ارتباط فکری و مفهومی با سوژه هم داشته باشد.

حجت‌الاسلام کمساری بیان کرد: این کنسرت نمایش که حدود ۱۳۰ بازیگر اصلی و فرعی دارد و با طراحی دکور، چهره‌پردازی و نورپردازی ویژه‌ای همراه است قرار است در بهمن ماه و در ایام دهه فجر در تالار وحدت روی صحنه برود. این تئاتر که نام اولیه آن «امام مردم» است، موسیقی محوربوده و با حضور گروه ارکستر و یک خواننده توانمند روی صحنه می‌رود.

وی افزود: فردا به مناسب سی و ششمین سالگرد تأسیس موسسه مراسمی داریم که در آن مدیران موسسه و شعبات قم، مشهد، خمین و نجف و تعدادی از وزرا و مدیران فرهنگی در ان حضور دارند. در این مراسم، از نسخه جدید پرتال امام‌خمینی (ره)، سایت «دلیل» و نرم‌افزار هوشمندسازی آرشیوها رونمایی می‌شود. سایت «دلیل» به منظور پاسخگویی به شبهات و راستی‌آزمایی برخی ادعاها راه‌اندازی شده است. ما نهاد تخصصی درباره امام (ره) هستیم و تکالیف دستگاه‌ها طبق قانون در خصوص ترویج و نشر آثار امام (ره) مشخص شده، اما در این میان انتظار بیشتری از رسانه ملی از این حیث وجود دارد.

رئیس موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) همچنین درباره تملک خانه حضرت امام (ره) در نوفل لوشاتو، گفت: ملک خریداری شده و در اختیار ماست و بعد از جریانات اخیر در ایران، شهرداری (پاریس) اجازه فعالیت در ملک را نداده است، اما ملک در اختیار است. ممکن است ممنوعیت و محدودیت ایجاد کنند که به دلیل روابط دو کشور است اما ملک در اختیار قرار دارد.

حجت‌الاسلام کمساری در پاسخ به پرسش خبرنگار ایبنا مبنی بر اینکه سندهای بسیاری در تملک موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) وجود دارد و پژوهشگران تاریخ و دانشجویان این حوزه چقدر به این اسناد دسترسی دارند، گفت: طبقه‌بندی اسناد در همه مراکز آرشیوی وجود دارد و بخشی از اسناد ممکن است ۵۰ تا ۱۰۰ سال بعد در اختیار محققان پژوهشگران قرار گیرد و ما هم این آیین نامه را داریم.

وی افزود: برخی از اسناد همچنان مُهر سِری دارند و در آرشیو محرمانه و فوق محرمانه نگهداری می‌شوند اما برخی دیگر از این اسناد که از این قید خارج هستند در دسترس قرار پژوهشگران و محققان قرار می‌دهیم. همچنین در نرم‌افزاری که رونمایی خواهیم کرد اصلی‌ترین کارکردش این است که اسناد تاریخی به راحتی در دسترس پژوهشگران قرار گیرد. هم‌اکنون نیز کسانی که برای تولید آثار هنری و مستند نیاز به اسناد مکتوب و فیلم داشته باشند در اختیار آن‌ها قرار می‌دهیم. همواره پژوهشگران و محققان تاریخ گلایه‌هایی به من منتقل کرده‌اند و اگر امکان آن را داشته باشیم اسناد تاریخی را در اختیار پژوهشگران و محققان قرار می‌دهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها