یکشنبه ۲۵ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۳
۲۵ عنوان کتاب نفیس به کتابخانه موزه رضاعباسی اضافه شد

با هدف تقویت مجموعه فرهنگی و تمدن ایرانی-اسلامی، ۲۵ عنوان کتاب نفیس به کتابخانه موزه رضا عباسی اضافه شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا ۲۵ عنوان کتاب نفیس با هدف تقویت مجموعه فرهنگی و تمدن ایرانی-اسلامی، به کتابخانه موزه رضا عباسی اضافه شد.

ناهید نجفی خلج، مدیر موزه رضا عباسی گفت: این کتاب‌ها برای دسترسی پژوهشگران و علاقه‌مندان به فرهنگ در دسترس قرار می‌گیرد. کتابخانه موزه رضا عباسی، دارای بیش از ۱۰ هزار جلد کتاب و دوره‌های کامل مجلات و روزنامه‌های فارسی و لاتین است.

کتابخانه موزه دارای بیش از ۱۰۰۰۰ جلد کتاب به زبان‌های فارسی، انگلیسی، فرانسه و آلمانی در زمینه‌های تاریخ هنر، باستان شناسی، نقاشی کلاسیک و متجاوز از ۵۰ عنوان دوره کامل مجلات فارسی و ۶۰ عنوان دوره مجلات لاتین و حدود ۹۰ عنوان دوره روزنامه های قدیمی است. مجموعه کتابخانه قابل استفاده برای همکاران وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و دانشجویان و پژوهشگران با در دست داشتن معرفی‌نامه است.

رضاعباسی فرزند علی اصغر از نگارگران بزرگ ایران در عهد شاه عباس کبیر در حدود سال ۹۷۴ ه.ق. در تبریز متولد شد و به سال ۱۰۴۴ ه.ق. وفات یافته است. وی از هنرمندان بزرگ عصر صفوی بوده و سبک هنری خاصی را در نقاشی ایرانی ابداع کرده است. وی به همراه صادق بیک دیگر نگارگر این دوره به شیوه واقع گرایانه بهزاد وفادار بوده و علاقه زیادی به کشیدن تصاویر واقعی از مردم و مسائل موجود در جامعه داشته است.

در این میان رضا عباسی تمایل خود را به مشاهده وقایع و ثبت آنها با طراحی سیاه قلم و ترسیم تک چهره و تک نگاره نشان داد و بعد از مولانا شیخ محمد سبزواری به رواج صورت فرنگی در ایران پرداخت. در دوران شاه عباس بزرگ سه نقاش و خوشنویس هنرمند می زیسته‌اند که به سبب شباهتی که در نام و هنر داشته‌اند در تشخیص آنان نوعی ابهام به وجود آمده است. این سه هنرمند عبارتند از: آقا رضاعباسی: نقاش و خوشنویس- علیرضا عباسی هنرمند خوشنویس و رضاعباس هنرمند نگارگر عصر صفوی که نام این هنرمند امروزه زینت بخش این موزه است. بسیاری از آثار این هنرمند امروزه زینت بخش موزه هایی چون بوستون- ارمیتاژ ومترو پولتین است و بخشی از آثار وی و شاگردانش در موزه رضاعباسی موجود است.

موزه رضا عباسی واقع در خیابان دکتر شریعتی، نرسیده به پل سیدخندان است و همه روزه بجز روزهای تعطیل، پذیرای بازدیدکنندگان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها