دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۰
«از سراب تا قَنداب» منتشر شد

چهارمحال‌وبختیاری - کتاب «از سَراب تا قَنداب» با موضوع فرهنگ و تمدن شهرکیان به قلم همایون علیدوستی منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در شهرکرد، کتاب «از سَراب تا قَنداب» که به بررسی فرهنگ، تمدن و ادبیات شهرکیان می‌پردازد، در آستانه روز شعر و ادب فارسی در چهارمحال‌وبختیاری منتشر شد. این اثر پژوهشی توسط همایون علیدوستی، شاعر، پژوهشگر و دکتری زبان و ادبیات فارسی تدوین و در ۲۰ فصل جداگانه در ۴۶۰ صفحه توسط انتشارات بهارآذین منتشر شده است.

علیدوستی در این کتاب به بررسی فرهنگ و تمدن و موقعیت‌های شهری و جغرافیایی شهر کیان پرداخته و هزار ضرب‌المثل ترکیِ رایج در این شهر را توضیح داده است. همچنین، بررسی زبان و ادبیات قدیم، ارائه فرهنگ واژگان ترکی، اصطلاحات و باورهای عامیانه و معرفی مشاهیر، سنت‌ها و آیین‌های قدیمی شهرکیان از دیگر موضوعات این اثر پژوهشی است.

انتشار این کتاب اقدامی مؤثر و سودمند برای حفظ مواریث فرهنگی و پاسداشت زبان ترکی در استان چهارمحال‌وبختیاری محسوب می‌شود و به‌زودی این اثر ماندگار در این استان رونمایی خواهد شد.

به گزارش ایبنا، شهرکیان از شهرهای قدیمی چهارمحال‌وبختیاری است که قدمت آن به هزاره هفتم پیش از میلاد می‌رسد و در حال حاضر پانزده هزار نفر سکنه دارد. زبان رسمی مردم این شهر ترکی است که گویای بخشی از تنوعات زبانی و اقلیمی استان چهارمحال‌وبختیاری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها