سه‌شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۹

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، دومین روز ششمین نمایشگاه کتاب جنگ و صلح با حضور فرماندهان ارتش و بازدیدکنندگان برقرار شد.

در اولین برنامه دومین روز نمایشگاه نشست نقد کتاب «چالش رهبری» با ترجمه ناصر عسگری عضو هیئت علمی دانشگاه هوایی شهید ستاری با حضور منقدان و جمعی از دانشجویان برگزار شد.

عسگری در این نشست اظهار کرد: کتاب چالش رهبری یکی از کتاب‌های عملگرا و تجربه مدار حوزه رهبری است که انتشارات وایلی آن را به چاپ رسانده و ویرایش ششم این کتاب که سال ۲۰۱۷ منتشر شده به وسیله بنده و فرامرز قرآنی ترجمه شده و نشر مهربان آن را منتشر کرده است.

وی افزود: این کتاب به این خاطر عملگرا است که تجربه ۳۵ ساله نویسندگان این کتاب یعنی کوزس و پوزنر است که یک پیمایش بین‌المللی انجام دادند و از مدیران موفق سراسر جهان در سازمانهای مختلف دولتی خصوصی نظامی فرهنگی ورزشی اجتماعی و حوزه‌های دیگر سوال کردند که زمان موفقیت در رهبری چه اقداماتی انجام می‌دادند.

مترجم کتاب «چالش رهبری» ادامه داد: نویسندگان تجربه‌ها را در قالب ۵ اصل رهبری مطرح کردند این اصول شامل ترسیم چشم‌انداز مشترک برای زیر مجموعه، دگرگونی وضع موجود و نوآوری، الگو بودن در عمل، توانمندسازی اعضای تیم و تشویق و دلگرمی به صورت فردی و جمعی است.

وی با بیان اینکه این کتاب یک ابزار برای ارزیابی سبک و شیوه رهبری مدیران برای بهبود عملکرد رهبری است، تصریح کرد: این جلسه نقد با هدف بهبود کتاب به صورت تخصصی و حرفه‌ای برگزار شد که نقدها از نظر ساختاری، محتوایی، شکل و ظاهری و نشر کتاب بود.

عسگری گفت: پیشنهاداتی برای دسترسی بهتر و سریع‌تر خوانندگان به این کتاب از جمله کتاب صوتی و فروش آنلاین و انتشار فایل الکترونیکی آن و چگونگی کاربردش برای مدیران در بخش دولتی و نظامی مطرح شد.

همچنین امروز کارگاه دیپلماسی دفاعی با حضور امیرسرتیپ علیرضا شیخ برگزار شد.

امیرسرتیپ شیخ در خصوص این کارگاه اظهار کرد: کاری که ارتش جمهوری اسلامی ایران در زمینه برگزاری نمایشگاه انجام داده ارتباط متقابل حوزه دفاع و دیپلماسی در حوزه‌های مختلف است که با توجه به سابقه دانشگاه فرمانده و ستاد در برگزاری این دوره‌ها کارگاه ها روز به روز هدفمندتر می‌شود.

وی افزود: این کارگاه بحث دیپلماسی دفاعی در حوزه حفظ صلح سازمان ملل و ماموریت‌های سازمان ملل در حوزه دفاعی بود که دو مقوله پاسدار صلح و حافظ صلح را با توجه به سابقه ماموریتی خودم در ماموریت حافظ صلح در کشور آفریقایی و اتیوپی داشتم، تشریح کردم. همچنین ماموریت‌های سازمان ملل در حوزه حفظ صلح و در مقوله پاسدار صلح حوزه محور کارگاه ما بود.

امیر شیخ با اشاره به حضور دانشجویان در این نشست گفت: این مخاطبان پیگیر بودند که چگونه می‌توانند این شرایط را در وجودشان ایجاد کنند که به این توانمندی برسند و بتوانند به ماموریت‌های اینگونه اعزام شوند و در مجموع با توجه به محورهایی که برای نشست ایجاد شده بود در قالب کارگاه من فکر می‌کنم که به خوبی رسیدیم.

وی اضافه کرد: ماموریت سازمان ملل در دو ماموریت از حوزه‌های دفاعی سازمان ملل ارتش جمهوری اسلامی ایران ورود داره یکیش در حوزه حافظ صلح در حوزه حافظ صلح در ناظر صلح است و پاسدار صلح هر موقع خواستار باشد برای مأموریت ناظر و یگان می‌فرستیم.

امیر شیخ تصریح کرد: تا به امروز بالغ بر ۴۱ نفر افسر را ما برای ماموریت‌های مشارکتی سازمان ملل فرستادیم و یک یگان هم به عنوان یک گردان پاسدار صلح هم آماده برای انجام ماموریت‌های محوله داریم لذا الان این گردان آموزش دیده و آماده است نفرات آن هم به همین صورت در دوره‌های مختلف در حال ماموریت هستند و الان در کشور مالی هم نماینده داریم.

همچنین در حاشیه این نمایشگاه پنل کتاب «صلح ایرانی» با حضور نویسندگان برگزار شد.

در این کارگاه نویسندگان اثر به مناطق خاصی از ایران اشاره کردند که سال‌هاست در آنها قتلی رخ نداده است و به منطقه فریدونشهر اصفهان اشاره شد که در ۴۱۱ سال اخیر در آن قتل رخ نداده است.

نویسندگان تاکید کردند که اگر بخواهیم طلایه‌دار صلح در جهان شولم باید به این مناطق بیشتر اشاره شود و مستندی از آنها تهیه شود.

همچنین اهمیت سلامت محیط زیست در ایجاد صلح و آرامش مردم در جلوگیری از معضلات اجتماعی اشاره شد.

کرسی ترویجی نقد کتاب «توسعه دیپلماسی دفاعی ج.ا.ا ایران با کشورهای عضو نیروی دریایی اقیانوس هند (آیونز)» با حضور نویسندگان محمود برایتان و مرتضی اکبری دیگر کارگاه روز دوم این نمایشگاه بود.

لزوم پرداخت به حوزه‌های غیر قهری ارتش و نقش آن در ایجاد صلح جهان و نقش ناوگروه‌ها در ایجاد صلح مورد بررسی قرار گرفت.

ایجاد پیوستگی و ارتباط با ارتباط کشور از طریق آب‌ها و اهمیت اقیانوس هند در تجارت جهانی از دیگر موضوعات مطرح شده در این نشست بود.

کارگاه ورزش صلح و دفاع دیگر برنامه روز دوم نمایشگاه کتاب جنگ و صبح بود. در این کارگاه که با حضور جهان‌فر برگزار شد، به جامعه شناسی جنگ، دفاع و ورزش و اشاره شد. همچنین به اهمیت ورزش و شناخت آن توسط فرماندهان ارتش تاکید شد. تاثیر مردم بر حکمرانی و حکمرانی بر مردم مورد بررسی قرار گرفت.

پارامترهای مهم سرمایه اجتماعی و نهاد اجتماعی در حکمرانی و نقش آن در رهبری و مدیریت از دیگر نکات مورد بررسی در این کارگاه بود و به تاثیر ورزش و صلح در این پارامترها اشاره شد.

گفتنی است، ششمین نمایشگاه کتاب جنگ و صلح از ۲۶ تا ۲۹ شهریور ماه در دانشگاه جنگ برقرار است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط