پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۰:۳۵
منظومه حیدربابای شهریار آینه تمام نمای هویت ایرانی است

آذربایجان‌غربی - شهریارپژوه ارومیه‌ای گفت: منظومه بلند «حیدربابایه سلام» شهریار آینه تمام نمای فرهنگ و هویت ایرانی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ارومیه، جواد زاهدی عصر پنج‌شنبه در نشست ادبی «شهریار شعر ایران»، ضمن ارائه مقاله‌ای در موضوع بهره شهریار از زبان عامه و فرهنگ مردمی آذربایجان، گفت: منظومه بلند «حیدربابایه سلام» شهریار آینه تمام نمای رهنگ و هویت ایرانی است.

منظومه حیدربابای شهریار آینه تمام نمای هویت ایرانی است

جمشید علیزاده، به تشریح ویژگی‌های آثار شهریار پرداخت و گفت: شهریار، یک شخصیت خلاق منشوری داشت و عظمت آثارش را در هیچ چهارچوبی نمیتوان محصور کرد و در تمامی آثار ایشان، نمایانگر است و شهریار شاعر شعرهای بی‌جانشین است که توجه به اسلام و تشیع و هویت ایرانی، دو نکته کانونی آثار ایشان محسوب می‌شود و چنانچه می‌توان منظومه «حیدربابا» را آیینه تمام نمای هویت ایرانی به زبان آذری دانست و بسیاری از خلأهای تاریخی در ادبیات به واسطه آثار شهریار پر شده است.

وی با اشاره به انواع غزل در زبان فارسی گفت: در زبان فارسی، غزل را در چهار دسته سنتی می‌توان تقسیم بندی کرد و شامل غزل عرفانی که با مولانا به اوج رسید، غزل تک ساحتی که با سعدی به اوج رسید، غزل فنی که با حافظ به اوج رسید و غزل سبک هندی می‌شود و اما، غزل شهریار، خلاقانه و متفاوت از طبقه بندی سنتی آن و در مقابل غزل‌های شناسنامه‌دار است و مهم‌ترین ویژگی آن، صدق تجربه عاطفی است و شهریار، پس از سال‌ها فقدان تجربه عاطفی، عشق واقعی و تجربی را به غزل در ادبیات فارسی بازگرداند.

علیزاده ضمن اشاره به اینکه، بزرگترین و مهم‌ترین مثنوی‌ها در زبان فارسی تا پایان قرن ۷ سروده شده است، گفت: از قرن هفت تا عصر مشروطیت، مثنوی‌های سروده شده، اغلب تقلیدی است و در عصر مشروطیت با ظهور نهضت رمانتیسم، روند جدیدی پیدا کرد که با آثار ایرج میرزا آغاز و با آثار شهریار به اوج رسید.

منظومه حیدربابای شهریار آینه تمام نمای هویت ایرانی است

هویت و زندگی ایرانیان از آغاز تا پایان با شعر و ادبیات عجین بوده است

خدیجه معصومی، مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان آذربایجان‌غربی هم گفت: در فرهنگ کهن ایرانی، شعر و ادبیات همواره تأثیرگذار بوده و هویت و و زندگی ایرانیان از آغاز تا پایان با شعر و ادبیات عجین بوده است و این نشان دهنده ضرورت پرداخت به شعر و ادبیات و پاسداشت آن است.

وی با بیان اینکه نشست امروز مزین به نام استاد شهریار، شاعر شعرهای نغز و غزل‌های بی بدیل بوده و با حضور شاعر و محقق شهریار پژوه و دارای نشان درجه یک هنری از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود، گفت: شعر و ادبیات، سنگ بنای انس و دوستی با کتاب است و در کتابخانه‌های عمومی درصدد هستیم از طریق پل ظریف و محکم ادبیات و شعر، برای انس جامعه با کتاب و ترویج کتابخوانی و تربیت نسل آگاه، فرهیخته و مسئولیت پذیر تلاش کنیم؛ همچنین در سطح استان ۱۷ محفل ادبی در شهرستان‌های مختلف و یک محفل کودک و نوجوان با عنوان «دنیز» برای جریان‌سازی شعر متعهد و برگزاری رویدادهای ادبیات محور و کتاب محور فعالیت دارند.

منظومه حیدربابای شهریار آینه تمام نمای هویت ایرانی است

استاد شهریار شاعری بزرگ و جامع است

مصطفی قلیزاده علیار، دبیر محفل ادبی هاتف ارومیه نیز با معرفی استاد جمشید علیزاده به عنوان شهریارشناس جامع، گفت: استاد جمشید علیزاده، فراتر از شهریارپژوه، یک شهریارشناس واقعی است که سال‌ها با شهریار و دوستان نزدیک شهریار مثل مرحوم هوشنگ ابتهاج سایه، یدالله مفتون امینی مراوده و حشر و نشر داشته، تاکنون ۱۵ عنوان کتاب در شهریارشناسی تالیف و منتشر کرده که مطالبش دست اول است و دارای جنبه‌های تحقیق میدانی و تحقیق کتابخانه‌ای و استنادی است و کتاب «به همین سادگی و زیبایی» منبع اول در این عرصه است.

وی در مورد تاثیرگذاری گسترده شعر و زندگی شهریار گفت: استاد شهریار شاعری بزرگ و جامع، زبانش مثل زبان مردم ساده و شیرین و عین حال دارای عناصر خلاقیت است و از ذهنیت خیال، به عینیت حس و تجربه و آرمان خواهی رسیده، مردم وقتی شعر این شاعر بزرگ را می‌خوانند، خود را در آینه شعر شهریار تماشا می‌کنند.

منظومه حیدربابای شهریار آینه تمام نمای هویت ایرانی است

علی شجاع، شاعر و پژوهشگر ادبی ارومیه‌ای دیگر طی خوانش مقاله‌ای، ضمن مقایسه شهریار با دیگر قله‌های شعر فارسی و ترکی گفت: شهریار یکی از شعرای پرکار و پیشرفته ایران دارای سروده‌ها با تعداد و تنوع موضوعی فراوان، با زبان و تفکر نسبتاً نو و از حلقه‌های اتصال شعر کهن با شعر جدید است.

وی افزود: نه تنها آنچه ارکان ادبیات فارسی ایران دارند او نیز دارد، مضاف بر آنها مجموعه شعری به زبان مادری‌اش ترکی نیز دارد که ثابت می‌کند بخش عمده‌ای از رشد و رونق ادبیات فارسی مدیون شعرای ترک زبانی چون شهریار، خاقانی و نظامی است.

به گزارش ایبنا؛ یادمان نویسی، پخش کلیپ های مرتبط، شعرخوانی شاعران، تقدیر از دانشجویان ممتاز واحد ادبیات موسسه آیین کمال، سخنرانی ثمین شریفی، عضو هیئت علمی موسسه آیین کمال؛ علی شجاع، شاعر و دکترای ادبیات از دیگر بخش های این نشست بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها