یکشنبه ۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۵
«مقدمه‌ای بر مطالعات سیاست فرهنگی انتقادی» منتشر شد

کتاب «مقدمه‌ای بر مطالعات سیاست فرهنگی انتقادی» با ترجمه سجاد علیزاده و همکاران از سوی انتشارات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «مقدمه‌ای بر مطالعات سیاست فرهنگی انتقادی» با ترجمه سجاد علیزاده و همکاران از سوی انتشارات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر شد.

این کتاب مجموعه‌ای از مقالات درجه‌اول از چهره‌های شاخصِ مطالعات فرهنگی از آمریکای شمالی، بریتانیا و استرالیاست. این مقالات، توسط دو چهرۀ ممتاز مطالعات فرهنگی یعنی جاستین لوئیس و توبی میلر ویراستاری شده‌اند.

مقالات تشکیل‌دهنده کتاب با استفاده از بینش‌های نظری مطالعات فرهنگی به خوانش‌هایی انتقادی از الگوها و ساختارهای سیاست‌های فرهنگی در حوزه‌هایی می‌پردازد که غالباً ارکان و ستون‌های صنایع فرهنگی مدرن را تشکیل می‌دهند؛ حوزه‌هایی مانند موسیقی، تلویزیون، رادیو، فیلم، ورزش، موزه و هنرها.

هدف اصلی کتاب، کمک به اصلاح اثربخش نهادهای دولت و بازار در جهت تقویت حقوق فرهنگی، شهروندی فرهنگی و برابری فرهنگی است و از این رهگذر می‌تواند انرژی انتقادی پیشرویی را به تن مطالعات فرهنگی و اقتصاد سیاسی و مطالعه و مدیریت فرهنگی در حوزه‌هایی مانند هنر، پخش عمومی، تلویزیون، موسیقی عامه‌پسند، اینترنت و حوزه‌های به‌نسبت مغفول در سیاست فرهنگی مانند برنامه‌ریزی شهری تزریق کند.

طاین کتاب- همان‌طور که ویراستاران کتاب نیز گوشزد کرده‌اند- نخستین مقدمه در باب سیاست فرهنگی انتقادی است و به این اعتبار، نقشی پیشگام در گشایش مباحث انتقادی در سیاست فرهنگی برمبنای قسمی نگرش عمل‌گرایانه دارد؛ ازاین‌رو، مطالعۀ این کتاب برای همة کسانی که تماس نظری یا عملی با سیاست فرهنگی دارند سودمند و لازم است.

«مقدمه‌ای بر مطالعات سیاست فرهنگی انتقادی» منتشر شد

فصل‌های کتاب «مقدمه‌ای بر مطالعات سیاست فرهنگی انتقادی» به این شرح است:

فصل اول: مطالعات فرهنگی از منظر سیاست فرهنگی

فصل دوم: مطالعات سیاست فرهنگی

فصل سوم: سرآغاز ساخت پخش عمومی در آمریکا

فصل چهارم: واکنش علیه پخش عمومی تبلیغات تجاری

فصل پنجم: پیامدهای اصلاحات در حوزه ارتباطات دوربُرد، برای رادیوی تجاری آمریکا

فصل ششم: زیبایی‌شناسی ریشه‌دار: ایجاد فضایی گفتمانی برای رسانه‌های بومی

فصل هفتم: به شیوه من انجام بده- انتظام‌بخشی به پخش عمومی در فرهنگ‌های سرمایه‌داری: موضوع «انصاف» و «بی‌طرفی»

فصل هشتم: تماشای تلویزیون به‌مثابه شهروندی مطلوب؟ عقلانیت سیاسی، دموکراسی روشنگرانه و پی.بی.اس

فصل نهم: بوی لاستیک مشتعل

فصل دهم: صنعت فیلم و حکومت: «مستربین‌ها و [جیمز] باندهای بی‌پایان»

فصل یازدهم: شهروندِ بازار و اقتصاد سیاسی تجارت اطلاعات در اتحادیه اروپا

فصل دوازدهم: «شکاف عمیق رمانتیک»: آزادی‌پرستی، نولیبرالیسم و فرهنگ رایانه‌ای‌

فصل سیزدهم: عقلانیت سیاسی موزه

فصل چهاردهم: هنر

فصل پانزدهم: آموزش با اشیاء: برپایی دوباره کلکسیون‌های موزه‌ها توسط فرِد ویلسون برای نشان دادن خطاهای ناخواسته

فصل شانزدهم: مردانگی هژمون، دولت، و پژوهش‌ها در باب سیاست‌های برابری جنسیتی

فصل هفدهم: نبردهای ورزشی: حومه‌ها و مراکز شهری در بازی حاصل جمع صفر

فصل هجدهم: فضای رادیو و عصر صنعتی: مورد قالب‌های موسیقی

فصل نوزدهم: تولید موسیقی، حق چاپ و نشر و مالکیت خصوصی فرهنگ

فصل بیستم: «جهان ما هستیم»: سیاست‌های دولتی موسیقی، امپریالیسم فرهنگی و جهانی‌شدن

فصل بیست‌ویکم: تولید دستگاه تلویزیون در مرز آمریکا-مکزیک: سیاست‌های تجارت و صنایع الکترونیکی پیشرفته برای بازار جهانی

فصل بیست‌ودوم: تجارت و سیاستِ اطلاعات

فصل بیست‌وسوم: ساختن فرهنگ: فروش و مناقشه اصالت در اقتصاد غیررسمی پورتوریکو

فصل بیست‌وچهارم: بازآفرینی میدان تایمز: ارزش فرهنگی و ایماژهای «شهروند دیزنی»

فصل بیست‌وپنجم: همه جهان یک مال است: تأملاتی در باب پیامدهای اجتماعی و اقتصادی مرکز خرید آمریکایی

فصل بیست‌وششم: شهروندی و تکنوپول‌ها

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها