چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۹
تئاتر و اجرا به سبک ویتوآکونچی، بوآل و برشت

نشر نیماژ کتاب «از بازیگری تا اجرا؛ جستارهایی در باب مدرنیسم و پست‌مدرنیسم» نوشته فیلیپ اوسلندر را با ترجمه رضوانه امامی پور در ۲۶۰ صفحه منتشر کرده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا نشر نیماژ کتاب «از بازیگری تا اجرا؛ جستارهایی در باب مدرنیسم و پست‌مدرنیسم» نوشته فیلیپ اوسلندر را با ترجمه رضوانه امامی پور در ۲۶۰ صفحه منتشر کرده است.

نویسنده این کتاب را در ۳ بخش، بخش اول با عنوان «از بازیگری تا اجرا، بخش دوم با عنوان «پست مدرنیسم و اجرا» و بخش سوم با عنوان «سیاست بدن پست مدرن» نگاشته شده است. در بخش اول نگارنده به تئاتر مقدس و کاتارسیس، لوگوس محوری و تفاوت در نظریه اجرا پرداخته است. در بخش دوم و در مبحث پست مدرنیسم، نویسنده به حضور و تئاترگونگی در گفتمان اجرا و هنرهای تجسمی، مفهوم سیاسی بودن در تئاتر پست مدرن و سیاست رقص پست مدرن می‌پردازد. در بخش سوم، شخصیت‌هایی چون ویتوآکونچی و سیاست بدن در اجرای پست‌مدرن، بوآل، بلاو، برشت، بدن، استندآپ کمدی و سیاست جنسیت، خودجراحی؛ تغییر بدن و هویت مورد بررسی قرارگرفته‌اند.

یکی از جالب‌ترین نکات این کتاب، مقدمه طولانی آن است. نویسنده مقدمه‌ای ۱۴ صفحه‌ای برای کتابش نوشته است که درآن علاوه بر معرفی خود و سابقه کاری‌اش به شرح مختصری از آنچه در کتابش نوشته است، می‌پردازد. وی درپایان مقدمه‌اش یادآور می‌شود که مسئله اصلی کتابش تئاتر و اجرا است. نگارنده مقدمه کتابش را با یادداشتی در شش بخش به‌پایان می‌رساند. مترجم در پیش‌گفتار کتاب «از بازیگری تا اجرا؛ جستارهایی در باب مدرنیسم و پست‌مدرنیسم» نویسنده کتاب فیلیپ اوسلندر را این گونه معرفی کرده‌است: «فیلیپ اوسلندر دانشیار موسسه فناوری جورجیا است. او درحال حاضر یکی از سردبیران TDR است و آثار قبلی او می‌توان به کتاب حضور و مقاومت: پست‌مدرنیسم و سیاست فرهنگی در اجرای معاصر آمریکایی اشاره کرد.»

در مقدمه کتاب «از بازیگری تا اجرا؛ جستارهایی در باب مدرنیسم و پست‌مدرنیسم» آمده‌است: «برای اولین‌بار مقاله‌های مهمی از فیلیپ اوسلندر نظریه‌پرداز و منتقد اجرا را گردآوری می‌کند. این مقاله‌ها در طول بیش از یک دهه و از اواسط دههٔ ۱۹۸۰ تاکنون نوشته شده‌اند و به تغییرات بازیگری و اجرا در طول گذار مهم تاریخ تئاتر پر شور دوران ویتنام به‌سوی پست‌مدرنیسم عجیب در دههٔ ۱۹۸۰ می‌پردازد. مقاله‌های بعدی این کتاب مفاهیم بازیگری را با تئاتر و نمایش پست‌مدرنیستی نوظهور دههٔ ۱۹۸۰، و بازنمایش‌های گروه ووستر و ویلم دفو مقایسه می‌کند.»

ناشر در پشت جلد کتاب «از بازیگری تا اجرا؛ جستارهایی در باب مدرنیسم و پست‌مدرنیسم» برای معرفی، آورده است: «باوجودی که تصور می‌شد نمایش‌های مدرنیستی و آوانگارد اواخر قرن نوزدهم تا اواسط قرن بیستم بر اساس نوآوری در امر بازیگری اجرا می‌شدند، اما نوآوری‌های پست‌مدرن در دوره‌های بعد، از بازنگری در ماهیت فعالیت‌هایی ناشی شده‌اند که در صحنه و با توسعهٔ هنر اجرا رخ دادند و هنرمندانی از پیشینه‌ها غیر تئاتری، برداشت‌های متفاوتی را بر روی کنش اجرا ایجاد کردند. عنوان کتاب به تحولات و بحث‌های مطروحه در فضای دانشگاهی امریکا و تکامل مطالعات اجرا به‌عنوان رشته‌ای مجزا از مطالعات تئاتر اشاره می‌کند. به‌رغم تضادهای موجود میان مطالعات تئاتر و مطالعات اجرا، این کتاب برداشت نویسنده از رابطهٔ این دو مقوله را نشان می‌دهد؛ رابطه‌ای که مفهومی پیوسته داشته و به‌هیچ‌عنوان گسسته نیست.»

کتاب «از بازیگری تا اجرا؛ جستارهایی در باب مدرنیسم و پست‌مدرنیسم» به قیمت پشت جلد ۲۸۰ هزار تومان برای علاقه‌مندان به هنر تئاتر و بازیگری وارد بازار نشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها