سه‌شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۹
چاپ سوم «فرهنگ جغرافیای تاریخی شاهنامه» منتشر شد

کتاب «فرهنگ جغرافیای تاریخی شاهنامه» تالیف مهدی سیدی فرخد از سوی نشر نی به چاپ سوم رسید. در این کتاب تمامی شاهنامه از آغاز پادشاهی کیومرث پیشدادی تا پایان پادشاهی یزدگرد سوم ساسانی به دقت بررسی و همه اعلام جغرافیایی مندرج در این اثر سترگ استخراج و شناسایی و با شرح و توضیح کامل معرفی شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا کتاب «فرهنگ جغرافیای تاریخی شاهنامه» تالیف مهدی سیدی فرخد از سوی نشر نی به چاپ سوم رسید.

در این پژوهش تمامی شاهنامه از آغاز پادشاهی کیومرث پیشدادی تا پایان پادشاهی یزدگرد سوم ساسانی به دقت بررسی و همه اعلام جغرافیایی مندرج در این اثر سترگ استخراج و شناسایی و با شرح و توضیح کامل معرفی شده است. اما محدوده زمانی این پژوهش به عهد تصنیف شاهنامه ختم نمی‌شود زیرا دگرگونی‌ها و تغییراتی هم که تا به امروز در نام و عنوان مواضع جغرافیایی رخ داده در آن لحاظ شده است.

به گونه‌ای که اگر از کوه و چشمه و دریا و شهری از زمان پیشدادیان و ضحاک نام برده شده اوضاع آنها تا زمان حاضر با استناد به منابع بعد از ساسانیان و نیز بر اساس پژوهش‌های میدانی خودمان معلوم و معرفی شده است. از این رو علاوه بر شاهنامه و منابع جغرافیایی و تاریخی مربوط به آن کتب دینی و عرفانی و سایر اسناد مکتوب نیز از نظر دور نمانده‌اند. در نهایت پیمایش و کاوش میدانی در ایران و ممالک همجوار عرصه جغرافیایی شاهنامه مکمل پژوهش کتابخانه‌ای بوده است.

کتاب «فرهنگ جغرافیای تاریخی شاهنامه» تالیف مهدی سیدی فرخد با ۶۳۸ صفحه و بهای ۷۸۰ هزار تومان از سوی نشر نی به چاپ سوم رسید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها