یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۷
مسئله کد واردات مرکب حل شد/ رایزنی برای صدور کارت بازرگانی ویژه چاپخانه‌داران

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنعت چاپ از حل مشکل کد واردات مرکب و رایزنی برای ثبت سفارش ماشین‌آلات چاپ توسط چاپخانه‌داران خبر داد.

بابک عابدین در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، عنوان کرد: اردیبهشت ماه سال جاری متوجه شدیم که کد واردات بازرگانی مرکب‌های چاپ و یکسری دیگر از ملزومات در سامانه جامع تجارت برای ثبت سفارش بسته شده است و فقط تولیدکنندگان می‌توانند یکسری از مرکب‌ها را وارد کنند.

وی افزود: اکنون بیش از ۸۰ درصد مرکب وارداتی و مصرفی کشور را بازرگانان به کشور وارد می‌کنند و فقط ۲۰ درصد سهم تولیدکنندگان برای مصارف خودشان است.

عابدین با بیان اینکه استمرار این روند موجب کاهش عرضه و افزایش قیمت مرکب و ملزومات دیگر در بازار شد، ادامه داد: تیرماه زمانی که یکی از همکاران قصد ثبت سفارش داشت متوجه این موضوع شدیم و بلافاصله با وزارتخانه‌های صمت، فرهنگ و ارشاد اسلامی، اتاق بازرگانی ایران، شورای گفت‌وگوی اتاق بازرگانی و سامانه ۲۴۳۰ (سامانه اعلام بخشنامه‌های خلق‌الساعه) ارتباط گرفتیم و مسئله را مطرح کردیم.

وی با اشاره به اینکه دو هفته پیش، از شورای گفت‌وگو نامه زدند که این مسئله حل شده است، گفت: اکنون روند ثبت‌سفارش‌ها باز شده و به زودی شاهد آرامش دوباره در بازار خواهیم بود، خوشبختانه این روند اکنون به مرحله ثبات رسیده است، با توجه به اینکه در نیمه دوم سال قرار داریم، ثبت نشدن سفارش به دلیل بی‌توازن تقاضا و عرضه ایجاد و موجب ایجاد تورم در قیمت‌ها می‌شد و نرخ تمام شده کالاهای چاپی افزایش می‌یافت.

عابدین همچنین به دغدغه دیگر فعالان چاپ اشاره کرد و گفت: از اسفندماه سال گذشته ثبت سفارش ماشین‌آلات چاپ به مشکل مواجه شده است؛ بنابراین با ریاست جدید سازمان توسعه تجارت که ایده‌های رفع موانع محیط کسب و کار دارند صحبت داشتیم و راهکارهای مختلف برای حل این مشکل بررسی شد.

وی در این زمینه توضیح داد: قرار شد زمینه‌ای فراهم شود تا بعضی چاپخانه‌ها که کارت بازرگانی هم ندارند بتوانند برای تامین نیاز و نوسازی ناوگان چاپ و بسته‌بندی خود در مقاطع مشخصی با استفاده از پروانه کسب، ماشین‌آلات مورد نیاز خود را وارد کنند.

عابدین با اشاره به برنامه‌های آموزشی اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنعت چاپ نیز گفت: در کمیته آموزش اتحادیه نیز برنامه‌های آموزشی با استادان خبره دانشگاه برای برگزاری دوره‌های علوم صادراتی و علوم بازاریابی پیش‌بینی شده است.

وی افزود: قرار است، دوره‌هایی با موضوع توسعه بازارهای صادراتی در زیرشاخه توسعه برند، بازاریابی، استراتژی صادراتی و … با کمک وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اتاق بازرگانی برگزار کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها