به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «کتابخانهها در مراکز تجاری» با عنوان فرعی «برنامه گسترش کتابخانههای عمومی در مراکز تجاری و نگاهی به کتابخانه عمومی جندیشاپور ایرانمال» تالیف محسن محمودی و فائزه ابراهیمی از سوی نشر ثالث منتشر شد.
کتابخانههای عمومی به عنوان نهادی محلی که دسترسی به دانش، اطلاعات و فرهنگ را فراهم میکنند یکی از بارزترین نمادهای مجموعههای فرهنگی هر جامعه در جهت بالابردن و ارتقاء سطح فرهنگ عمومی، نقش بسزایی دارند. به همین دلیل، دولتها مشتاق به بالابردن کیفیت و کمیت این مجموعهها هستند ولی منابع مالی و بودجه برای احداث کتابخانههای عمومی در دست آنها بسیار محدود است. در نتیجه، هدف دولتها ایجاد سازوکارها و شیوهنامههای تشویقی جهت سوق دادن سرمایهگذاران به این بخش فرهنگی است.
اعمال معافیت مالیاتی برای مراکزی که فعالیتهای فرهنگی دارند و یا اعطای مجوز اضافه بنا توسط شهرداریها به مراکزی که تمایل به ساخت کتابخانه در داخل مجموعه خود دارند مانند امتیازی که برای مرکز تجاری چایناتاون در سنگاپور صورت گرفت از جمله این مشوقهاست. اینگونه معافیتها و امتیازها طبق ماده ۱۶۶ برنامه سوم توسعه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی جمهوری اسلامی ایران صورت میگیرد که از این طریق میتوان روشهایی را در جهت توسعه کتابخانههای عمومی به عنوان فضاهای فرهنگی در داخل مراکز انتفاعی مانند بازارهای بزرگ تجاری اتخاذ کرد.
کتاب «کتابخانهها در مراکز تجاری» با عنوان فرعی «برنامه گسترش کتابخانههای عمومی در مراکز تجاری و نگاهی به کتابخانه عمومی جندیشاپور ایرانمال» تالیف محسن محمودی و فائزه ابراهیمی با ۱۶۶ صفحه و بهای ۲۲۰ هزارتومان از سوی نشر ثالث منتشر شد.
نظر شما