پنجشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۹
بازار کاغذ بر مدار ثبات/پیش‌بینی کاهش قیمت‌ها در هفته پیش رو

نگاهی به قیمت کاغذ در بازار نشان می‌دهد که بهای کاغذ تحریر روند نزولی طی کرده است و کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند بازار کاغذ در هفته آتی، روی آرامش خواهد دید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، طی هفته‌ای که گذشت بهای کاغذ افزایش درخور توجهی داشت، کاهش شدید فروش کاغذ، قیمت زیاد و سردرگمی مشتریان ازجمله چالش‌هایی بود که بازار طی دو هفته اخیر تجربه کرد.

علاوه بر کاغذ تحریر، کالاهایی چون مقوای گلاسه و پشت طوسی نیز این افزایش قیمت را تجربه کردند، در این زمینه کارشناسان بازار از یکی‌دو روز گذشته کاهش قیمت را پیش‌بینی کرده بودند که حباب قیمت‌ها شکسته خواهد شد.

در این زمینه حمید نیکدل، رئیس اتحادیه فروشندگان کاغذ و مقوا به ایبنا گفت: خوشبختانه کاغذ تحریر و سایر اقلام روند کاهش قیمت را در دو روز گذشته سپری کرد، اکنون هم عرضه کالا در بازار به وفور انجام می‌شود و وضعیت بازار نسبتاً آرام و باثبات است.

وی با بیان اینکه قیمت کاغذ تحریر در دو هفته اخیر و در بعضی روزها به یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هم رسید، توضیح داد: اکنون قیمت این کالا به یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار تومان هم رسیده است و پیش‌بینی می‌کنیم که طی هفته پیش رو این قیمت سیر نزولی را طی کند.

نیکدل افزود: خوشبختانه به علت عرضه گسترده کالا در بازار، اکنون قیمت‌ها بار دیگر کاهشی شده است؛ بنابراین شاهد خواهیم بود که متعادل‌تر خواهد شد، البته اگر بارهای جدید موجود در گمرک هم ترخیص شوند این روند ادامه خواهد داشت.

بازار کاغذ بر مدار ثبات/پیش‌بینی کاهش قیمت‌ها در هفته پیش رو

روند کاهشی بازار

امروز پنجشنبه (۱۲ مهر ماه) درحالی که هر بند کاغذ تحریر ۷۰ گرمی ۷۰ در ۱۰۰ در هفته گذشته به حدود یک‌میلیون و ۴۵۰ هزار تومان رسید، در هفته جاری به یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار تومان کاهش پیدا کرد؛ همچنین هر بند کاغذ چینی ۷۰ گرمی ۶۰ در ۹۰ که در هفته گذشته یک‌میلیون و ۱۵۰ هزار تومان فروخته می‌شد، این هفته به یک‌میلیون و۵۰ هزار تومان رسید.

کاغذ ۸۰ گرمی سایز ۷۰ در ۱۰۰ آن بدون تغییر نسبت به دو هفته اخیر حدود یک‌میلیون و ۵۵۰ هزار تومان و سایز ۶۰ در ۹۰ کاغذ ۸۰ گرمی نیز بندی یک‌میلیون و۲۴۰ هزار تومان در بازار عرضه شده است.

قیمت انواع مقوا نیز نشان می‌دهد که هر کیلو مقوای پشت طوسی شیت ۳۵۰ گرمی ۳۱۰ هزار تومان، ۱۸۰ گرمی کیلویی ۳۳۳ هزار تومان، ۲۳۰ گرمی کیلویی ۳۱۵ هزار تومان و ۲۵۰ گرمی کیلویی ۲۹۷ هزار تومان خرید و فروش می‌شود. کاغذ گلاسه سایز ۹۰ گرمی ۷۰ در ۱۰۰ نیز کیلویی ۵۲۰ هزار تومان، ۱۲۸ گرمی کیلویی ۵۲۰ هزار تومان، ۲۵۰ گرمی کیلویی ۵۶۵ هزار تومان و ۳۰۰ گرمی کیلویی ۵۶۵ هزار تومان بود.

نگاهی به قیمت سایر اقلام مورد نیاز اهالی چاپ و نشر نیز نشان می‌دهد که قیمت زینک دو ورقی نیز این هفته شاهد افزایش قیمت بود و حدود ۸۸ تا ۹۳ هزار تومان فروخته شد؛ همچنین بهای الکل ایزوپروپیل در بازار مواد اولیه حدود ۱۲۰ تا ۱۲۵ هزار تومان خرید و فروش شد.

بهای چسب صحافی سرد ایرانی نیز حدود ۵ هزار تومان افزایش داشت و هر کیلو حدود ۸۸ هزار تومان و چسب گرم کیلویی ۲۵۰ هزار تومان در بازار عرضه شد.

هر کیلو مرکب گلاسه خارجی با حدود ۲۰ هزار تومان افزایش در بازار از ۳۵۰ تا ۴۷۰ هزار تومان، هر کیلو مرکب گلاسه ایرانی رنگی ۳۰۵ هزار تومان و هر کیلو مرکب گلاسه مشکی ۲۳۲ هزار تومان، هرکیلو مرکب تحریر رنگی ایرانی، ۲۶۵ هزار تومان و هرکیلو مرکب تحریر مشکی ایرانی نیز به قیمت ۲۰۰ هزار تومان خرید و فروش شد.

به گزارش ایبنا؛ وزارت صنعت، معدن و تجارت مدتی قبل اعلام کرد که ارز نیمایی برای مقوای ایندربرد و کاغذ گلاسه حذف شده است، این موضوع تب بازار کاغذ را بالا برد و تبعات این خبر بر سایر حوزه‌ها نیز سایه انداخت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها