جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۰
پیام رهبر انقلاب اسلامی درباره لبنان تا درخشش نام «سید حسن نصرالله» در تارک اسلام

هفته گذشته در حوزه تاریخ و سیاست اخباری مرتبط با کتاب منتشر شد. همچنین با شهادت سید حسن نصرالله بیشتر اخبار حول محور آن می‌چرخید که می‌توان به «پیام حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی درباره قضایای اخیر لبنان»، «درخشش نام «سید حسن نصرالله» تا ابد در تارک اسلام» و «سیدحسن نصرالله شخصیتی بی تکرار در تاریخ معاصر لبنان» اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا هفته گذشته در حوزه تاریخ و سیاست اخباری مرتبط با کتاب و اهالی کتاب منتشر شد که می‌توان به «ماجرای تسخیر قلعه تسخیرناپذیر حسن صباح»، «گرجستان نیازمند تفاهمنامه همکاری فرهنگی با ایران»، «پیام حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی درباره قضایای اخیر لبنان»، «درخشش نام «سید حسن نصرالله» تا ابد در تارک اسلام»، «ویژگی تاریخ‌نگاری دوره صفوی»، «‌چاپ سوم «فرهنگ جغرافیای تاریخی شاهنامه»»، «سیدحسن نصرالله شخصیتی بی تکرار در تاریخ معاصر لبنان» و «گردشگری بزرگترین تحرک جغرافیایی و اجتماعی بشر» اشاره کرد. در این گزارش مهم‌ترین خبرهای این هفته را مرور می‌کنیم.

ماجرای تسخیر قلعه تسخیرناپذیر حسن صباح

ماجرای کتاب «واقعه‌ناتمام» برمی‌گردد به دوره میانی ایران، قزوین، قلعه الموت. زمانی که رکن‌الدین خورشاه مقدمات قتل پدرش، علاءالدین محمد را مهیا می‌کند و حسن مازندرانی اخص‌الخواص علاءالدین، سر مولایش را با تبر از تن جدا می‌کند و این آغاز ویرانی قلعه است. قلعه‌ای که حسن صباح، یکی از پیچیده‌ترین شخصیت‌های ایران آن را در زمان سلجوقیان بزرگ مجهز می‌کند و تبدیل به بنایی تسخیرناپذیر.

گردشگری و صلح محور اصلی برنامه‌های دفتر مطالعات، آموزش و برنامه‌ریزی گردشگری

گردشگری و صنایع‌دستی ابوطالب قاسمی با بیان این خبر گفت: همزمان با روز و هفته جهانی گردشگری که سازمان جهانی گردشگری (UN Tourism) آن را سال گردشگری و صلح نام‌گذاری کرده است، دفتر مطالعات، آموزش و برنامه‌ریزی گردشگری به منظور تبیین و بسط مفاهیم موضوعاتی مانند گردشگری و صلح، امنیت، ثبات و نهادینه کردن مباحث آموزشی مرتبط، اقدام به برگزاری سلسله نشست‌های تخصصی کرده است.

گرجستان نیازمند تفاهمنامه همکاری فرهنگی با ایران است

سید رضا صالحی امیری وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در سفر به تفلیس با سرپرست وزارت فرهنگ گرجستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

همه نیروی مقاومت منطقه در کنار حزب‌الله و پشتیبان آن است

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی درباره قضایای اخیر لبنان پیام مهمی صادر کردند.

حزب‌الله لبنان شهادت «سیدحسن نصرالله» را تایید کرد

مقاومت اسلامی لبنان در بیانیه‌ای، شهادت «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله را تایید کرد.

نام «سید حسن نصرالله» تا ابد در تارک اسلام خواهد درخشید

رئیس جمهور با بیان اینکه فقدان شخصیت‌های برجسته‌ی مقاومت و در رأس آنها رهبر جاویدالاثر حزب‌الله شهید سید حسن نصرالله، شجره طیبه مقاومت را بیش از پیش مستحکم‌تر می‌کند، گفت: ما اینگونه آموخته‌ایم که فرماندهی از آن خداست. مسیر الهی هیچ‌گاه بدون فرمانده و رهبر باقی نمی‌ماند و این زمین به بندگان صالح خدا به ارث خواهد رسید.

افغانستان مانند سهراب به اجبار از تن تمدنی و فرهنگی ایران جدا شده است

مدیرعامل نشر صاد گفت: وقتی نامی از ایران می‌برم، منظورم فقط این مرز نبوده و من همیشه افغانستان را سهراب می‌دانم که به اجبار از تن تمدنی و فرهنگی ایران و به لحاظ جغرافیایی جدا شده ولی فرهیختگان، دلسوزان و ایرانیان اصیل می‌دانند افغانستان همان ایران است؛ منظورم تقسیم‌بندی‌های جغرافیایی نیست بلکه همانطور که تاجیکستان ایران است، ایران نیز تاجیکستان است.

ویژگی تاریخ‌نگاری دوره صفوی ترویج مذهب تشیع و اعتلای نام اهل بیت است

سعید نجفی‌نژاد، مولف کتاب «درآمدی بر فرهنگ شیعی در تاریخ‌نگاری عصر صفوی» گفت: تاریخ‌نگاران دوره صفوی اصول حاکم بر تاریخ‌نگاری خود را ترویج مذهب تشیع و اعتلای نام اهل بیت علیهم‌السلام قرار داده¬اند. این موضوع در جای جای تاریخ‌نگاری صفوی مشهود است.

چرا خشونت در انقلاب مشروطه کمتر بود؟

علیرضا ملایی توانی، عضو هیئت علمی گروه تاریخ پژوهشگاه علوم انسانی گفت: سوالی که مطرح می‌شود این است که چرا خشونت در انقلاب مشروطه کمتر بود؟ آنچه که خیلی مهم است، شکل گیری یک طبقه اجتماعی پیشامدرن در ایران به نام روحانیت است.

چاپ سوم «فرهنگ جغرافیای تاریخی شاهنامه» منتشر شد

کتاب «فرهنگ جغرافیای تاریخی شاهنامه» تالیف مهدی سیدی فرخد از سوی نشر نی به چاپ سوم رسید. در این کتاب تمامی شاهنامه از آغاز پادشاهی کیومرث پیشدادی تا پایان پادشاهی یزدگرد سوم ساسانی به دقت بررسی و همه اعلام جغرافیایی مندرج در این اثر سترگ استخراج و شناسایی و با شرح و توضیح کامل معرفی شده است.

سیدحسن نصرالله شخصیتی بی تکرار در تاریخ معاصر لبنان

محمدصادق کوشکی، پژوهشگر تاریخ سیاسی در یادداشتی نوشت: سید حسن نصرالله خیلی محبوب واقع شد که پیروزی‌های خود و حزب‌الله را نتیجه وفاداری، همکاری و همفکری مردم لبنان و طوایف مختلف آن می‌دانست و آن را تقدیم می‌کرد به همه کسانی که در جهان عرب دشمن اسرائیل بودند و آرزوی آنها شکست و نابودی اسرائیل بود. شاید بعد از این محبوبیت سیدحسن نصرالله برای هیچ شخصیت عربی دیگر تکرار نشود.

هدف ما از این سفرها مطالعه و بررسی قبائل محلی و زندگی مردم جهان بود

برادران امیدوار نخستین جهانگردان ایرانی معاصر هستند که علاوه بر جهانگردی به تحقیق و پژوهش در سرزمین‌های مختلف پرداخته و از سفرهایشان مستندهای متفاوتی ساخته‌اند. یکی از مهم‌ترین دستاوردهایشان سفرنامه برادران امیدوار است که داستان این سیر و سیاحت‌های آنان را به صورت حرفه‌ای و تخصصی دربردارد.

کمال ادیان را باید در کامل بودن عشق و محبت دانست

نادر کریمیان سردشتی، رئیس انجمن همگرایی حوزه تمدن ایرانی گفت: کمال ادیان را در کامل بودن عشق و محبت باید دانست زیرا که خدا جمال دارد و حال آن جمال در نفوس طیبه متبلور می‌شود.

حسن فرطوسی، دبیرکل یونسکو در ایران شد

با تصویب در هیئت دولت حسن فرطوسی، دبیرکل یونسکو در ایران شد.

گردشگری بزرگترین تحرک جغرافیایی و اجتماعی بشر است

محمدتقی رهنمایی، استاد پیشکسوت گردشگری دانشگاه تهران گفت: گردشگری بزرگترین تحرک جغرافیایی و اجتماعی بشر است موضوع اهمیت گردشگری و صلح را تشریح کرد که اساساً صلح منجر به توسعه گردشگری خواهد شد و اهتمام بایستی بر این هم استوار باشد که دولت‌ها به سمت صلح و جلوگیری از تخاصم بروند.

شبه قاره در ۸۰ سال گذشته مهد پرورش زبان فارسی بود

عارف نوشاهی، فهرست‌نگار، نسخه‌شناس و مصحح گفت: کتاب «کتاب‌شناسی آثار فارسی چاپ شده در شبه قاره؛ هند، پاکستان، بنگلادش» آغاز نسخه کتابشناسی ماست و تا امروز این حرکت بی وقفه ادامه دارد، شبه قاره در ۸۰ سال گذشته مهد پرورش زبان فارسی بود و این موضوعی است که نیاز به تکرار ندارد.

شماره ۱۰۲ فصلنامه «اثر» منتشر شد

شماره ۱۰۲ فصلنامه هنر و معماری «اثر» به صاحب امتیازی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری و مدیر مسئولی مصطفی ده‌پهلوان چاپ و منتشر شد.

کتاب «ناگفته‌های شوش» خاطرات و تجارب تاریخی و باستان‌شناسی

کتاب «ناگفته‌های شوش» خاطرات محمد اکبری از سوی انتشارات پاپلی منتشر شد. نویسنده در این کتاب در ۹ فصل به شرح خاطرات و تجارب تاریخی و باستان‌شناسی خود از سال ۱۳۲۹ تا ۱۳۴۶ می‌پردازد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها