یکشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۳ - ۰۸:۳۳
«شب رسایل مشروطیت ایران» بررسی می‌شود

«شب رسایل مشروطیت ایران» در هفتصد و هفتاد و یکمین شب از شب‌های بخارا با همکاری خانه اندیشمندان علوم انسانی و انتشارات نگارستان اندیشه بررسی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا «شب رسایل مشروطیت ایران» با همکاری خانه اندیشمندان علوم انسانی و انتشارات نگارستان اندیشه بررسی می‌شود. در این نشست محمد ترکمان، عباس منوچهری، محمدعلی اکبری، غلامحسین زرگری‌نژاد و علی دهباشی سخنرانی می‌کنند.

با گذشت بیش از یک قرن از نهضت مشروطیت ایران، هنوز مباحث و گفتگوهای پردامنه‌ای بر سر این رویداد تاریخ‌ساز در جریان است. جامعۀ ایرانی که در دوران مشروطه، دو قطبی موافقان و مخالفان را تجربه کرده بود، همچنان در تداوم همان مسیر قرار دارد. حتی امروز که نظام سیاسی ایران از مشروطه عبور کرده و ساختار جمهوریت را تجربه می‌کند، همچنان نجواهای مشروعه‌خواهی و مخالفت با نظام قانون، چه در عرصۀ نظری و چه در حیطۀ عملی به‌گوش می‌رسد.

کتاب «رسایل مشروطیت» مشتمل بر مهم‌ترین رساله‌های موافقان و مخالفان نظام مشروطه و آیینه‌ای تمام‌نما از تصور دموکراسی، آزادی، قدرت سیاسی، نظام سیاسی و پارلمانی، فهم سیاسی کنشگران عصر مشروطه و خرد سیاسی عالمان موافق و مخالف مشروطیت است. همچنین مهم‌ترین متن برای آشنایی با تحول و تطور فکر سیاسی در ایران معاصر است و هیچ پژوهشی در تاریخ معاصر ایران بی‌نیاز از آن نیست. این کتاب با مقدمه‌ای تفصیلی در باب تاریخ مشروطه، به همت غلامحسین زرگری‌نژاد، استاد بازنشسته دانشگاه تهران تصحیح و از سوی انتشارات نگارستان اندیشه منتشر شده است.

علاقه‌مندان به حضور در هفتصد و هفتاد و یکمین شب از شب‌های بخارا و بررسی «شب رسایل مشروطیت ایران» می‌توانند یکشنبه ۱۵ مهر ماه ۱۴۰۳ ساعت ۱۷ به نشانی خیابان استاد نجات‌اللهی (ویلا)، چهارراه ورشو، تالار فردوسی خانه اندیشمندان علوم انسانی مراجعه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها