یکشنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۴
آمار نشر کتاب‌های طراحی و هنرهای تزیینی در یک ماه اخیر/ هنر پاپیه ماشه از دیروز تا امروز

کدهای دیویی ۷۴۰ تا ۷۵۰ شامل موضوعات مرتبط با طراحی است که از هنرهای تزیینی تا هنرها و صنایع دستبافی را در بر می‌گیرد و طی یک ماه گذشته 19 کتاب در این رشته چاپ یا تجدید چاپ شده‌اند.

سرویس هنر خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - سعیده نریمان‌پور: در دنیای امروز، طراحی بخش زیادی از زندگی انسان‌ها را به خود مشغول کرده است. بسیاری از افراد علاقه‌مند به این حوزه، در شاخه‌های مختلف آن مشغول فعالیت هستند که هر کدام تکه‌ای از این پازل را تکمیل می‌کنند. چاپ چندین کتاب در حوزه طراحی و هنرهای تزیینی طی یک ماه گذشته، نشان از فعالیت خوب و گسترده ناشران و مولفان است که توانسته‌اند مخاطبان علاقه‌مند به این شاخه را جذب کنند.

نظام رده‌بندی دیویی، یکی از مشهورترین سیستم‌های دسته‌بندی منابع کتابخانه‌ای است که توسط ملویل دیویی ابداع شد. این سیستم، منابع را بر اساس موضوعات مختلف به ده دسته اصلی تقسیم می‌کند و هر دسته به شاخه‌های فرعی تقسیم می‌شود. یکی از دسته‌های مهم این سیستم، گروه «۷۰۰ - هنرها» است که به هنرها و فعالیت‌های هنری مربوط می‌شود. در این گزارش، به بررسی کدهای ۷۴۰ تا ۷۵۰ خواهیم پرداخت که به موضوعات طراحی و هنرهای تزیینی اختصاص دارد.

زیرمجموعه‌های مهم کد ۷۴۰ شامل:

-۷۴۱: طرح و طراحی

-۷۴۲: پرسپکتیو

-۷۴۳: طرح و طراحی‌های موضوعی

-۷۴۵: هنرهای تزیینی

-۷۴۶: هنرها و صنایع دستباف

-۷۴۷: تزیین داخلی

-۷۴۸: شیشه

-۷۴۹: اسباب و اثاث

اسامی و اطلاعات کتاب‌هایی که طی یک ماه گذشته در این کد دیویی به چاپ رسیده‌اند:

نام کتاب انتشارات نویسنده / ‏‬مترجم قیمت صفحات کتاب
تحلیل تصاویر کتب دوره ابتدایی چکامه‌مهر میلاد شریف‌زاده، سعید سعیدی، علی ایمانی‌لاکه ۲۰۰ ۸۸
مبانی طراحی تحلیلی (طبیعت بی‌جان) همراه با ویدئوهای آموزشی کتاب آبان احمد طالبی ۳۲۰ ۱۷۶
هاناتسکوری: گل‌سازی پارچه‌ای به سبک ژاپنی ثانی زهره عباسی ۳۵۰ ۱۰۸
مفاهیم کلیدی مد کتاب آبان جنیفر کریک، مریم سربندی فراهانی ۶۰۰ ۵۸۴
درک مفاهیم طراحی داخلی سنجش و دانش دکتری کیمیا صیادی‌سیدمحله ۹۵ ۳۵۴
راهنمای دیزاین دلفت: تکنیک‌های بنیادی دیزاین در دلفت ژاله آنمیک‌وان بوین، سهیلا فتحیه، محمد رفیعیان ۵۴۰ ۱۷۲
هنر پاپیه‌ماشه از دیروز تا امروز آموزشی تالیفی ارشدان مینا زندی ۱۵۰ ۶۶
طراحی‌شناسی: روانشناسی محیطی در یافتن مکان مناسب و هماهنگ کردن زندگی با آن گوهر دانش سالی اوگاستین، محسن کاملی، مهدی محمودی ۱۹۹ ۱۸۶
تحلیل تاریخی ملیله‌سازی: از صفوی تا پهلوی (۸۸۱ - ۱۳۰۴ شمسی) سخنوران علی‌اکبر کجباف، مهشید اصفهانی، منصوره اصفهانی، فرحناز ابطحی ۲۵۵ ۲۶۲
تکنولوژی و طراحی دوخت ترجمان نگار نرگس بابازاده‌آمیجی ۹۰ ۶۲
طراحی طبیعی چهره دایره سبز لانس ریچلین، معصومه مقصودی ۹۵ ۶۸
رموز طراحی دایره سبز دایان کارداسی، معصومه مقصودی ۹۵ ۶۸
طراحی را شروع کنیم دایره سبز کارول روزینسکی، معصومه مقصودی ۹۵ ۶۸
بافت در طراحی دایره سبز دایان کارداسی، معصومه مقصودی ۹۵ ۶۸
طراحی با مداد دایره سبز جین فرانکس، معصومه مقصودی ۹۵ ۶۸
چگونه از روی عکس طراحی کنیم دایره سبز دایان کارداسی، معصومه مقصودی ۹۵ ۶۸
رقص قلم: رمز و رازهای نقاشی آوای چلچله ندا آریایی ۱۰۰ ۱۰۲
تصویر انسان در نگارگری مکتب هرات و اصفهان نوروزی اعظم واعظی ۱۷۰ ۱۶۸
کهن‌الگوها در برندسازی: جعبه ابزاری برای خلاق‌ها و استراتژیست‌ها دیده بان قلم فرتاک مارگارت‌پات هارت‌ول، جاشواسی چن، صابر موسوی ۱۰۰ ۲۸۴

برخی از کتاب‌های مهم این حوزه عباتند از:

کتاب «راهنمای دیزاین دلفت: تکنیک‌های بنیادی دیزاین در دلفت»

تعداد صفحات: ۱۷۲ صفحه

قیمت: ۵۴۰ هزارتومان

کتاب «راهنمای دیزاین دلفت: تکنیک‌های بنیادی دیزاین در دلفت» نوشته آنمیک‌وان بوین، با ترجمه سهیلا فتحیه و محمد رفیعیان در قطع رقعی به چاپ رسیده است. این کتاب یکی از مفیدترین منابع دانشگاهی در زمینه دیزاین می باشد و دانشجویان و طراحان و اساتید می‌توانند راهکارهایی بسیار آگاهانه را که قبلاً در دانشگاه دلفت تجربه شده است و پاسخ آن را در توسعه محصولات به عینه دیده اند را به کار ببرند.

آمار نشر کتاب‌های طراحی و هنرهای تزیینی در یک ماه اخیر/ هنر پاپیه ماشه از دیروز تا امروز

کتاب «هنر پاپیه ماشه از دیروز تا امروز»

تعداد صفحات: ۶۶ صفحه

قیمت: ۱۵۰ هزارتومان

کتاب «هنر پاپیه ماشه از دیروز تا امروز» توسط مینا زندی گردآوری و تالیف و به صورت مصور رنگی توسط «انتشارات ارشدان» به چاپ رسیده است و برای هنرمندان و هنر دوستانی که به دنبال آشنایی با شیوه ها و ایده‌های متفاوتی از هنر هستند، بسیار مناسب می‌باشد.

در بخشی از کتاب می‌خوانیم: «پاپیه ماشه در واقع ترکیبی از تکه های کاغذی یا خمیری کاغذی است که با چسبهای کم آب مانند چسب چوب و گاهی تکه های پارچه درست می‌شود. وزن سبک و قیمت مقرون و به صرفه پاپیه ماشه باعث شده تا علاوه بر جنبه های تزیینی و دکوراتیو در بسیاری از موارد دیگر نیز مورد استفاده قرار بگیرد. سال هاست که در تولیدات تئاتر و صفحه های نمایشی از پاپیه ماشه برای ساخت دکورهای سبک وزن استفاده میشود. درختان، ها و بسیاری از اکسسوریهای دیگر صحنه‌ای که در نمایشها یا اپراها میبینیم همگی از خمیر پاپیه ماشه ساخته شده است.»

آمار نشر کتاب‌های طراحی و هنرهای تزیینی در یک ماه اخیر/ هنر پاپیه ماشه از دیروز تا امروز

کتاب «مفاهیم کلیدی مد»

تعداد صفحات: ۵۸۴ صفحه

قیمت: ۶۰۰ هزارتومان

کتاب «مفاهیم کلیدی مد» با موضوع مد و پوشاک و طراحی مد و لباس در دسته کتاب‌های هنری قرار می‌گیرد و برای علاقه‌مندان به حوزه مد و لباس می‌تواند قابل توجه باشد. در این کتاب جنیفر کریک سعی کرده است مفاهیم اصلی و کاربردی عرصه پوشاک را شناسایی و آن را از دیگر نکات استثنا کرده تا به جمع‌بندی مطلوبی برسد تا کتاب برای متخصصین این حوزه مفید باشد.

این کتاب درباره پدیده مد و نحوه مطالعه آن به روش‌های در دسترس و قابل فهم کاوش میکند. مبحث مد با واکنش‌هایی دو وجهی روبه‌رو است. آدم‌ها معمولاً یا موافق یا مخالف آن هستند. آن دسته که مد را دوست دارند و پیرو مد هستند نحوه لباس پوشیدن ما را بعدی مهم از هویت و چهره ما در نظر دیگران تلقی می‌کنند. عده‌ای که از مد رویگردانند آن را زودگذر، بی‌اهمیت و نشانه تأکید بر صورت به جای سیرت تلقی می‌کنند. مدگرایان اصطلاحی برای طرفداران یا مشتریان مد اغلب سبک‌سر، سبک مغز و تأثیر پذیر از مدهای زودگذر و جار و جنجال های رسانه‌ای تلقی می‌شوند با این حال مد و کارکرد آن بیش از پیش به بخشی مهم از مطالعه فرهنگ تبدیل شده است. گرچه ممکن است باورهای ضد و نقیضی درباره مد داشته باشیم در عین حال با آن مسحور می شویم و احتمالاً تأثیر دو قطبی آن گیرمان می‌اندازد.

آمار نشر کتاب‌های طراحی و هنرهای تزیینی در یک ماه اخیر/ هنر پاپیه ماشه از دیروز تا امروز

کتاب «کهن‌الگوها در برندسازی: جعبه ابزاری برای خلاق‌ها و استراتژیست‌ها»

تعداد صفحات: ۲۸۴

قیمت: ۱۰۰

برند و برندسازی مبتنی بر هویت در ایران مورد توجه کسب و کارها واقع شده و تاکنون سازمان‌ها و شرکت‌های مختلفی در پی آن هستند تا هویتی متمایز برای خود اضافه کنند.

آمار نشر کتاب‌های طراحی و هنرهای تزیینی در یک ماه اخیر/ هنر پاپیه ماشه از دیروز تا امروز

کتاب «مبانی طراحی تحلیلی»

تعداد صفحات: ۱۷۶

قیمت: ۳۲۰

کتاب «مبانی طراحی تحلیلی» با تمرکز بر طبیعت بی‌جان، به بررسی تکنیک‌ها و مبانی اساسی در طراحی می‌پردازد و اصول و روش‌های مختلفی را که هنرمندان می‌توانند در کارهای خود به کار گیرند، تشریح می‌کند. از ویژگی‌های برجسته این کتاب می‌توان به گستردگی مطالب و عمق تحلیلی آن اشاره کرد که باعث شده است تا به یک منبع معتبر و مرجع تبدیل شود. این اثر، علاوه بر ارائه دانش نظری، دارای بخش‌های عملی نیز هست که به کاربران این امکان را می‌دهد تا با انجام تمرینات و مطالعه مثال‌های کاربردی، مهارت‌های خود را تقویت کنند.

در بخشی از این کتاب نوشته شده است: «طراحی توانایی ترسیم و تجسمِ دیده‌ها ایده‌ها و تخیلات بصری بر سطح دوبعدی است. این توانایی که در حقیقت عامل و زمینه ساز پیدایش زبان‌های متنوع ارتباطی و نوشتار، بوده امروز خود به مثابه یک زبان در انتقال اندیشه و احساس بشر تلقی می‌شود طراحی امروز نه تنها خود شاخه‌ای از هنر، بلکه از سرآغاز رنسانس زمینه ساز دگرگونی و پیشرفت هم زمان؛ هنر؛ صنعت بوده است.»

آمار نشر کتاب‌های طراحی و هنرهای تزیینی در یک ماه اخیر/ هنر پاپیه ماشه از دیروز تا امروز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها