سه‌شنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۷
«جایگاه مسجد در ارتقای ارزش‌های اجتماعی» منتشر شد

کتاب «جایگاه مسجد در ارتقای ارزش‌های اجتماعی» از سوی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «جایگاه مسجد در ارتقای ارزش‌های اجتماعی» از سوی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر شد.

این کتاب از مجموعه ۲۵ جلدی مسجد و نظم اجتماعی در ایران است که توسط محمود قرائتی به نگارش درآمده و دارای چهار فصل است. نویسنده در فصل نخست، ویژگی‌ها و شاخصه‌های ارزش‌های اجتماعی، در فصل دوم، صیانت و رشد ارزش‌های اجتماعی از دیدگاه قرآن و حدیث، در فصل سوم، نقش مسجد در صیانت و رشد ارزش‌های اجتماعی از دیدگاه قرآن و حدیث را بررسی کرده و فصل چهارم را به نتیجه‌گیری گفتار خویش اختصاص داده است.

به استناد این اثر، ارزش‌های اجتماعی و مسجد مفاهیم اصلی این پژوهش است. مسجد، نهادی اصلی و حتمی در تعریف جامعۀ اسلامی است و از کنش‌های اجتماعی بسیار قوی برخوردار است. این نهاد به سبب درهم‌تنیدگی گستردۀ بعد اجتماعی و مذهبی در آن، عامل مهمی در صیانت و رشد ارزش‌های اجتماعی است.

نویسنده تأکید می‌کند هدف این پژوهش، تنها استخراج فهرستی از رابطه‌های موجود بین مسجد و ارزش‌های اجتماعی نیست؛ بلکه ابتدا بررسی راهکارهای صیانت از ارزش‌های اجتماعی از منظر قرآن و روایات و سپس تحلیل رویکردها و راهکارهای قرآنی و روایی مرتبط با نقش مسجد با استفاده از منابع روایی و تفسیری است.
مجموعه ۲۵ جلدی کتاب‌های مسجد و نظم اجتماعی در ایران، دستاورد پژوهشی کرسی مسجدپژوهی است که در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات تأسیس شده است.

کرسی مسجدپژوهی پژوهشگاه با مشارکت «دفتر کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره» شورای‌عالی انقلاب فرهنگی شکل گرفته است. برگزاری اولین همایش ملی «مسجد و نظم اجتماعی در ایران» با هدف آسیب‌شناسی و بازآرایی راهبردی نقش و جایگاه مسجد در ایران (در اسفند ۱۴۰۲)، برگزاری نشست‌های تخصصی پیرامون آسیب‌ها و مسائل عینی مساجد (با حضور فعالان، سیاستگذاران، و پژوهشگران حوزه مسجد) با همکاری مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی معتبر، برگزاری نظرسنجی‌ها به‌منظور تولید داده دقیق و روزآمد پیرامون مسجد در بین مردم، نمازگزاران، و فعالان مساجد، تجربه‌نگاری و موردکاوی و مستندسازی پژوهشی «مساجد موفق» در زمینه تعاملات و کارکردهای اجتماعی در ایران و جهان اسلام و شبکه‌سازی از پژهشگران مسجدپژوهی و فعالان حوزه مسجد ازجمله اقدامات کرسی مسجدپژوهی در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات بوده است.

انتشار کتاب‌های پژوهشی حوزه مسجد نیز دستاورد تأسیس این کرسی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها