سه‌شنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۹
صالحی: روابط عمومی باید رویکردی فعالانه و پیشگیرانه داشته باشد

وزیر فرهنگ در آیین تکریم و معارفه رئیس مرکز روابط عمومی وزارت فرهنگ گفت: روابط عمومی نباید منفعل باشد و تمام سعی و تلاشش معطوف به حل و فصلِ حاشیه‌ها باشد؛ بلکه باید رویکردی فعالانه و پیشگیرانه داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا آیین تکریم و معارفه رئیس مرکز روابط عمومی وزارت فرهنگ با حضور سید عباس صالحی سه‌شنبه (۱۷ مهرماه) برگزار و از زحمات محمدمهدی سموعی، رئیس سابق مرکز روابط عمومی تجلیل و نیکنام حسینی‌پور به‌عنوان رئیس جدید این مرکز معرفی شد.



وزیر فرهنگ در این مراسم گفت: توجه روابط عمومی باید صرف وزارتخانه باشد نه صرفاً شخص وزیر، با همین نگاه باید اقدامات صورت پذیرد و اخبار مربوط به وزیر دنبال شود.



وی افزود: روابط عمومی وظیفه تبلیغات را برعهده ندارد به نوعی می‌توان گفت بوق و شیپور نیست؛ اگر انتظارمان از روابط عمومی این است که می‌توان با کارهای گل‌درشت مخاطب را اقناع کرد حتماً اشتباه کرده‌ایم.

صالحی با بیان اینکه روابط عمومی وظیفه اقناع افکار عمومی و اطلاع‌رسانی را برعهده دارد اما اگر در مسیر پروپاگاندا حرکت کند به نتیجه نمی‌رسد، تصریح کرد: روابط عمومی نباید گزینشی باشد و صرفاً با برخی ذی‌نفعان ارتباط داشته باشد؛ چراکه این نهاد حلقه ارتباطی با عامه ذی‌نفعان است؛ اگر چنین رویکردی بر مرکز روابط عمومی حاکم نباشد روابط عمومی برای وزارتخانه نیست بلکه برای جریانی خاص است؛ باید تلاش کنیم همه ذی‌نفعان عدالت ارتباطی را احساس کنند؛ چراکه یکی از انواع عدالت که در تعالیم اسلامی و انسانی به آن موظف شده‌ایم عدالت ارتباطی است.

وزیر فرهنگ ضمن تاکید بر اینکه عملکرد گزینشی روابط عمومی موجب تحقیر و نفرت ارتباطی می‌شود، گفت: یکی دیگر از ویژگی‌هایی که باید به آن توجه کرد این است که روابط عمومی نباید منفعل باشد و تمام سعی و تلاشش معطوف به حل و فصلِ حاشیه‌ها باشد؛ بلکه باید رویکردی فعالانه و پیشگیرانه داشته باشد.



وی در بخشی دیگر از سخنانش ضمن اشاره به برخی رویه‌های غلط افزود: روابط عمومی نباید پُرخرج باشد و تصور کند می‌تواند با پول‌پاشی اعتمادسازی کرد چراکه در بلندمدت به سیستم آسیب می‌زند کافی است در این زمینه به تجربه دیگران توجه کنیم کسانی که درصدد بودند با پول خرج کردن ارتباط بگیرند موفقیتی کسب نکردند.



صالحی بیان کرد: مسئله دیگری که باید به آن توجه کنیم تک‌رسانه‌ای نبودن روابط عمومی است؛ چراکه دوره آن گذشته است و هرچه جلوتر می‌رویم فضای فن‌آوری به سمت تکثر فضای انتشار حرکت می‌کند و با گذر زمان توسعه بیشتری می یابد.



وزبر فرهنگ گفت: اگر نسبت به برخی از عرصه‌ها غافل شویم بخشی از مخاطبان خود را از دست داده‌ایم برهمین اساس نباید روابط عمومی تک‌رسانه‌ای باشد.



وی با بیان اینکه مدیر روابط عمومی نباید احساس کند، کارگزار وزیر است؛ بلکه باید با برنامه‌ریزی پیش‌برنده باشد، افزود: گاهی اوقات روابط عمومی به آچار فرانسه وزیر تبدیل می‌شود که چنین رویه‌ای مطلوب نیست.



صالحی در ادامه به برخی دیگر از ویژگی‌های روابط عمومی اشاره کرد و گفت: فعالیت‌های روابط عمومی نباید موسمی و مراسمی باشد بلکه باید در طول زمان، فعالیت داشته باشند.



وی ضمن انتقاد از برخی پاسخ‌های تند مراکز روابط عمومی، افزود: روابط عمومی نباید بی‌اخلاق و یا کم‌ادب باشد ممکن است انسان‌های هتاکی وجود داشته باشند که به وزیر یا وزارتخانه توهین کنند اما روابط عمومی باید سنبل اخلاق و ادب وزارتخانه باشد.



وزیر فرهنگ با تاکید بر اینکه روابط عمومی باید برای بی‌صدایان و کم‌صدایان باشد و نباید صرفاً برای پُرصدایان باشد، گفت: در پایان از زحمات آقای سموعی تشکر و برای آقای حسین‌پور آرزوی توفیق دارم.



در ادامه صالحی ضمن اشاره به سابقه حسینی‌پور رئیس مرکز روابط عمومی، گفت: یکی از مهمترین ویژگی‌های آقای حسینی‌پور این است که در حوزه‌های مختلف وزارت فرهنگ فعالیت داشته‌اند و شناخت خوبی از مسائل دارند که پشتوانه‌ای برای روابط عمومی به‌شمار می‌رود.

باید روایتی صادقانه از فعالیت‌های وزارت فرهنگ ارائه کنیم

در ادامه این مراسم حسینی‌پور، رئیس مرکز روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم گفت: از اعتماد آقای دکتر صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکر می‌کنم.

رئیس مرکز روابط عمومی با بیان اینکه وزارت فرهنگ، ذی‌نفعانی دارد که هریک خبرنگارشهروند هستند، افزود: جنگ ما جنگ روایت است و هرکسی که روایت اول و صادقانه را ارائه کند، موفق‌تر خواهد بود؛ برهمین اساس روابط عمومی وزارت فرهنگ باید در حوزه روایت، دقت لازم را داشته باشد تا روایتی صادقانه از فعالیت‌های وزارت فرهنگ صورت پذیرد.

وی با بیان اینکه وظیفه ما دفاع از عملکرد وزارت فرهنگ در عرصه‌های مختلف است، افزود: در این زمینه نباید اغراق و کم کاری صورت بگیرد.

حسینی‌پور گفت: روابط عمومی باید نبض جامعه را اندازه بگیرد و اطلاعات را به مراکز تصمیم گیر وزارتخانه منتقل کند.

وی در بخش دیگری از سخنانش به بهبود وضعیت کارکنان اشاره کرد و افزود: رضایتمندی کارکنان مساله دیگری است که باید به آن توجه کرد وظیفه ما تکریم همه کارکنان است و اگر جایی احساس کردیم اتفاق ناپسندی صورت می‌گیرد اقدامات لازم را انجام می‌دهیم تا رضایتمندی کارکنان حاصل شود، در همین راستا زمانی که در معاونت فرهنگی خدمت می‌کردم جلساتی را با کارکنان داشتیم و مطالبات تا حد امکان پی‌گیری می‌شد.

وزیر فرهنگ با بیان اینکه باید در چارچوب وفاق ملی که در دولت چهاردهم مطرح شده است حرکت کنیم، گفت: مسائل اخیر در لبنان و غزه همبستگی اجتماعی قابل توجهی به همراه آورد به عنوان مثال در نماز جمعه هفته گذشته از طیف‌های مختلف مردمی حضور یافتند، ما نیز وظیفه داریم در همین راستا حرکت کنیم.

وی افزود: در پایان نیز از دکتر صالحی و وزارت فرهنگ تشکر می‌کنم که به بنده اعتماد کردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها