جمعه ۲۰ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۴
ایران قلب تپنده جهان در خاورمیانه تا سمفونی شیاطین

هفته گذشته در حوزه تاریخ و سیاست اخباری مرتبط با کتاب منتشر شد. از میان رخدادها و اخبار مرتبط با کتاب می‌توان به «بررسی قوای نظامی و سیر تاریخی از پهلوی اول تا امروز»، «انتشار یک سند تاریخی به دستخط محمود افشار»،‌ « انتشار دومین شماره نشریه «مطالعات ایران‌شناسی»»، «بزرگداشت عبدالمجید ارفعی راوی گل نبشته‌های هخامنشی» و «رونمایی از الواح هخامنشی بازگردانده شده به کشور» اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا هفته گذشته در حوزه تاریخ و سیاست اخباری مرتبط با کتاب و اهالی کتاب منتشر شد. از مهم‌ترین این اخبار می‌توان به «بررسی قوای نظامی و سیر تاریخی از پهلوی اول تا امروز»، «انتشار یک سند تاریخی به دستخط محمود افشار»، «کتاب «از طهرون تا تهران»؛ ایران قلب تپنده جهان در خاورمیانه»، «چاپ نخستین کتاب مفاخر موسیقی همدان»، «انتشار دومین شماره نشریه «مطالعات ایران‌شناسی»»، «ناشناخته ماندن تاریخ فکری در ایران»، «بزرگداشت عبدالمجید ارفعی راوی گل نبشته‌های هخامنشی» و «رونمایی از الواح هخامنشی بازگردانده شده به کشور» اشاره کرد. در این گزارش مهم‌ترین خبرهای این هفته را مرور می‌کنیم.

تدوین تاریخ شفاهی محله، به شناخت خانه موزه کمک می‌کند

محبوبه کاظمی دولابی گفت: با توجه به اینکه برای تدوین تاریخ شفاهی محله و شناخت بهتر خانه موزه پدری جلال‌آل احمد همکاری با افراد متخصص بسیار مؤثر است لذا با همین هدف، در تیم پژوهش خانه موزه برنامه‌هایی از قبیل شناسایی متخصصان و مصاحبه با افراد کلیدی که اطلاعات ارزشمندی درباره جلال آل احمد و خانواده‌اش و یا خانه و محله دارند در حال تدوین است.

کتاب «روایت قرن»؛ بررسی قوای نظامی و سیر تاریخی از پهلوی اول تا امروز

کتاب «روایت قرن» یکی از بهترین منابع برای پاسخ به به برخی پرسش‌ها و شبهات است که با ابتکار عمل در محتوا و فرم، خرده روایت‌های مستند و تاریخی را در این باره جمع‌آوری کرده و مخاطب با مطالعه آن به یک سیر تاریخی از پهلوی اول تا امروز مسلط می‌شود.

یک سند تاریخی به دستخط محمود افشار منتشر شد

یک سند تاریخی به دستخط محمود افشار از سوی مرکز اسناد انجمن آثار و مفاخر فرهنگی منتشر شد. خاندان افشار، به‌ویژه محمود افشار و ایرج افشار در میهن‌دوستی و خدمت به ایران جاویدان، زبانزد و شهره خاص و عام بودند.

کتاب «از طهرون تا تهران»؛ ایران قلب تپنده جهان در خاورمیانه

کتاب «از طهرون تا تهران» نوشته موسی زمان زاده و محمد جولایی تهرانی است که تاریخچه شهر تهران از زمان پیدایش تا تهران امروزی را بیان می‌کند.

چاپ نخستین کتاب مفاخر موسیقی همدان

تاریخ هنر در همدان همپای تاریخ ایران است، شهری که روزگاران بسیار برخود دیده است و همچنان دروازه تاریخ، تمدن، فرهنگ و هنر این سرزمین پهناور به حساب می‌آید.

«آرچی براون» درباره رهبران مقتدر چه می‌گوید؟

کتاب «افسانه رهبر مقتدر» با عنوان فرعی رهبری سیاسی در عصر مدرن تالیف آرچی براون با ترجمه سعید کلاتی از سوی کتابسرای تندیس منتشر شد. این کتاب دریافت مرسوم را نقد می‌کند که رهبران قوی و مسلط موثرترین و مطلوب‌ترین برای یک جامعه هستند. در عوض، او برای همکاری، سازگاری و توانایی تقویت تصمیم‌گیری جمعی ارزش قائل است.

ا نتشار دومین شماره نشریه «مطالعات ایران‌شناسی»

دومین شماره نشریه «مطالعات ایران‌شناسی» در دوره جدید این‌مجله، منتشر شد و در دسترس پژوهشگران و علاقه‌مندان قرار گرفت. مقاله نخست این شماره «ایران» و «ایرانی» در فرهنگ و شعر صفوی است که ادراک جدید از هویت ایرانی در سخن شعرا و نویسندگان دوره صفوی را از طریق نشانگرهای متنی مستقیم و غیرمستقیم آن، واکاوی کرده است.

کتاب خاطرات «بوریس جانسون» در صدر پرفروش‌های بریتانیا

کتاب خاطرات «بوریس جانسون» که هفته آینده منتشر خواهد شد، در صدر فهرست پرفروش‌ترین کتاب‌های بریتانیا در وبسایت «آمازون» قرار گرفته است و از رمان‌های جدید «سیلی رونی» و «ریچارد آزمن» پیشی گرفته است.

«سمفونی شیاطین» روایتی از کودتای ۲۸ مرداد منتشر شد

کتاب «سمفونی شیاطین» روایتی از کودتای ۲۸ مرداد تالیف سید علی حق‌شناس به تازگی از سوی انتشارات پارس میهن روانه بازار نشر شده است. این‌کتاب دربرگیرنده روایتی از کودتای ۲۸ مرداد و نهضت ملی شدن صنعت نفت است.

شور و شوق مرد خستگی‌ناپذیر عرصه فرهنگ به پژوهش درباره شهر یزد

حسین مسرت در یادداشتی نوشت: استاد ایرج افشار آثار بسیار زیادی دارد، سفرهایش را در یک کتابی به نام «گلگشت» جمع‌آوری کرد. کتابی دارد به نام «سواد و بیاض» و کتاب دیگری به نام «بیاض سفر» که آن هم حاصل سفرهای مطالعاتی - تحقیقاتی وی در ایران و جهان است.

ناشناخته ماندن تاریخ فکری در ایران

محمدعلی اکبری، پژوهشگر تاریخ ایران گفت: رسایل موافق، مخالف و منتقد از ویژگی‌هایی است که این اثر دارد. اگر از من بخواهند که در یک عبارت غلامحسین زرگری‌نژاد را وصف کنم، باید بگویم او ذوفنون عرصه تاریخ است. بسیار تاثیرگذار پژوهش کرده و در قله قرار دارد.

بزرگداشت عبدالمجید ارفعی راوی گل نبشته‌های هخامنشی برگزار می‌شود

آیین بزرگداشت عبدالمجید ارفعی پژوهشگر و متخصص زبان‌های باستانی و مترجم منشور کوروش عصر روز پنجشنبه ۱۹ مهرماه ساعت ۱۷ با حضور جمعی از اهالی فرهنگ در سالن استاد ناصری خانه هنرمندان برگزار می‌شود.

اجرای نمایش «لسان الغیب» در حافظیه شیراز

نمایش «لسان الغیب» با نگاهی به نمایشنامه «رند خلوت نشین» نوشته پری صابری، پس از ۲۳ سال، با بازنویسی محمود شالویی و اردشیر صالح‌پور و به کارگردانی محمدحاتمی در حافظیه شیراز در حال اجراست.

موزه‌ها؛ گنجینه‌ای که روزگار گذشته را برای ما روایت می‌کنند

قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور با بیان اینکه موزه‌ها نمادی از توسعه یافتگی و رشد هر کشوری محسوب می‌شوند، گفت: موزه‌ها، دانش و گنجینه‌ای از ثروت و از زمانه و روزگار گذشته را برای ما روایت می‌کنند و همانند تابلوهای راهنمایی برای نسل جوان بوده تا از این طریق با داشته‌های تاریخی کشورشان بیشتر آشنا شوند.

«گالیله و انقلاب علمی» به بازار نشر آمد

کتاب «گالیله و انقلاب علمی» نوشته لورا فرمی و گیلبرتو برناردردینی به تازگی با ترجمه محمدرضا توکلی صابری از سوی انتشارات معین منتشر شد.

ایرانیان هویت ملی را در فراز و نشیب تاریخ حفظ کرده‌اند

فرزانه گشتاسب، عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گفت: در گزیده‌های زادسپرم به زبان پهلوی عبارت اِران‌شهریگان آمده است که اشاره به ملت و مردم ایران است. ایرانی‌ها جزء اینکه هویت ملی داشته‌اند، به هویت ملی نیز آگاه بودند و با این آگاهی، آن را در فراز و نشیب تاریخ حفظ کرده‌اند.

رونمایی از الواح هخامنشی بازگردانده شده به کشور در موزه ملی ایران

رئیس جمهوری با حضور در محل موزه ملی ایران ضمن بازدید با مدیران وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و نیز فعالان این حوزه، از بخشی از الواح هخامنشی بازگردانده شده به کشور نیز رونمایی کرد.

هویت ملی ایران را باید به رخ جهانیان بکشانیم

مسعود پزشکیان با بیان اینکه باید هویت خود و ریشه‌هایی که عمیق و پر افتخار است را به دنیا عرضه کنیم، گفت: باید این ریشه‌ها را شفاف کنیم و به دانش آموزان آموزش داده و هر ایرانی در هر کجای دنیا دلش برای مملکت خود بتپد. ما این هویت را باید به رخ جهانیان بکشانیم.

اهدای کتاب حکمت طبیعی با ۱۳۳ سال قدمت به مرکز اسناد همدان

همدان - مدیر اسناد و کتابخانه ملی منطقه غرب کشور گفت: یک جلد نسخه چاپ سنگی با عنوان «حکمت طبیعی» با موضوع علم شیمی تالیف میرزا خلیل ثقفی مشهور به اعلم‌الدوله پزشک مخصوص مظفرالدین‌شاه قاجار به مرکز اسناد همدان اهدا شد.

تلاش محمدرضا زائری تصویری شایسته از ایران در الجزایر ارائه می‌کند

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدمهدی ایمانی‌پور، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: شناسایی و شناساندن کار اصلی رایزنان فرهنگی است تا بتوانند تصویری موفق و درست از ایران ارائه بدهند. هر چند با این فضای ایران‌هراسانه هیچگاه محقق نمی‌شود. تلاش کسانی مانند حجت‌الاسلام محمدرضا زائری به ارائه تصویری شایسته از ایران کمک می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها