پنجشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۳ - ۲۲:۲۱
بزرگداشت حافظ در دیار حکیم هزاره‌ها

همدان - همزمان با ۲۰ مهرماه روز حافظ، بزرگداشت این شاعر بزرگ در دیار حکیم هزاره‌ها و باباطاهر عریان با حضور پیشکسوتان شعر و ادب برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در همدان، بزرگداشت روز حافظ شامگاه پنج‌شنبه در سالن شهید آوینی با حضور نویسندگان، شاعران و پیشکسوتان عرصه فرهنگ و هنر و خیل عظیمی از دوستداران این شاعر بزرگ برگزار شد.

در این مراسم که در سالن شهید آوینی برگزار شد؛ استقبال بسیاری از سوی مشتاقان و علاقمندان این شاعر بزرگ صورت گرفته بود و سالن مملو از جمعیت انبوهی بود که تعدادی هم ایستاده برنامه را دنبال می‌کردند.

بزرگداشت حافظ در دیار حکیم هزاره‌ها

اجرای نقالی توسط سید مهرداد کاووسی از دیگر بخش‌های این مراسم بود که ضمن حافظ خوانی به سیر حیات این شاعر بزرگ در شیراز پرداخت.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان در این مراسم ضمن تبریک این روز به علاقمندان و ادیبان و شاعران اظهار کرد: حافظ شخصیتی است که بعد از گذشت صدها سال همچنان از می خم او علاقمندان و دلباختگان و اهل عرفان و معرفت بهره‌مند می‌شوند.

مسعود ویژه با بیان اینکه امروز روزی برای گرامیداشت این شاعر و غزل‌سرای بزرگ کشورمان است، افزود: بهره‌مندی از چنین شخصیتی که همچنان هم در جای جای کشور ما از او به نیکی یاد می‌شود، بسی ارزشمند است که همچنان بر مشتاقان او روز به روز افزوده می‌شود.

وی ضمن قدردانی از انجمن حافظ‌خوانی و خانه شعر و ادب برای برپایی این مراسم بیان کرد: انجمن حافظ‌خوانی گاهنامه‌ای را منتشر کرده و مطالبی را از حافظ‌شناسان منتشر می‌کند که بسیار ارزشمند است و هر کسی به نوعی ارادت خود را به این عارف بزرگ نشان می‌دهد.

بزرگداشت حافظ در دیار حکیم هزاره‌ها

رئیس خانه شعر و ادب استان همدان نیز گفت: ۱۳ سال از تاسیس انجمن فاخر حافظ خوانی که در تابستان ۱۳۹۱ در دفتر هادی فیض منش معاون اداره‌کل ارشاد کلید خورد، می‌گذرد.

محمد کلافچی با بیان اینکه آذرماه سال ۱۳۹۱ رسماً انجمن حافظ آغاز به کار کرد، افزود: در این ۱۳ سال هر پنج‌شنبه بدون استثنا جلسه حافظ‌خوانی داشتیم و تا امروز ۴۷۷ غزل از ۴۹۵ غزل حضرت حافظ توسط استادان ما شرح داده شده است.

وی تصریح کرد: اکنون فقط ۱۸ غزل از حافظ باقی مانده است تا در خلال این ۱۳ سال یک دور کامل غزلیات حافظ شرح شود و این توفیق بزرگی برای انجمن حافظ‌خوانی است که با برنامه‌های منسجم، منظم، بدون وقفه، هدفمند و تا حد امکان آکادمیک کاری فرهنگی و ادبی را شروع کرد و به پایان می‌برد.

وی با اشاره به اینکه امسال شرح کامل حافظ در انجمن به پایان می‌رسد، افزود: از اعضای بسیار گرانقدر انجمن که از ابتدا تاکنون به مدت ۱۳ سال با شور و شوق فراوان در جلسات انجمن شرکت کرده و مشارکت داشتند، سپاسگزارم.

بزرگداشت حافظ در دیار حکیم هزاره‌ها

یکی از اساتید دانشگاه نیز با بیان اینکه شناخت حافظ کار ساده‌ای نیست، گفت: خود حافظ نیز می‌گوید، اگر می‌خواهید مرا بشناسید کار ساده‌ای نیست و تحقیق از شعر و دنیای من سخت و دشوار است.

مرتضی رزاق‌پور بیان کرد: ما درباره زندگی حافظ اطلاعات دقیقی نداریم و وقتی از احوال حافظ در نوشته‌های موجود از اوضاع زمانه مطلع می‌شویم، از خود حافظ اطلاعاتی نیست مگر اینکه از اشعار حافظ به مباحثی پی ببریم.

وی با بیان اینکه حافظ عشق و علاقه عجیبی به ابهام گویی دارد و تمایل دارد بخشی از اشعارش ابهام داشته باشد، گفت: رویکرد حافظ به سمت ابهام هنری است به طوری که شعر را عمداً از بافت تاریخی و اجتماعی خود جدا می‌کند و وقتی شعر از روزگار خودش جدا می‌شود تبدیل به آینه می‌شود و هر کسی که آن را می‌خواند خود را در آن می‌بیند و باعث می‌شود شعر به ابدیت و جاودانگی برسد.

این استاد دانشگاه عنوان کرد: کسی که می‌خواهد با حافظ آشنا شود باید از سه بُعد و دیدگاه حافظ را مورد دقت قرار دهد، اولین دیدگاه، دیدگاه زیبایی‌شناسانه و هنری است.

وی ادامه داد: حافظ خدای خلق زیبایی است و در اشعار تابلویی را خلق می‌کند که شما حیرت می‌کنید که مگر می‌شود در یک بیت این همه زیبایی باشد.

رزاق‌پور با بیان اینکه مبارزه اجتماعی حافظ با زاهدان و ریاکاران است، افزود: حافظ برای مبارزه اسلحه به‌دست نمی‌گیرد بلکه برای آنها طنز به کار می‌گیرد.

بزرگداشت حافظ در دیار حکیم هزاره‌ها

در پایان از اعضای انجمن حافظ‌خوانی همدان با حضور حاجی بابایی، نایب رییس مجلس شورای اسلامی تقدیر شد.

همچنین تفال به اشعار حافظ با نیت همه حضار صورت گرفت و توسط یکی از اعضای انجمن ادبی حافظ قرائت شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها