شنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۶
جایزه نقش اول بهترین کتاب برای ۲ سکانس

شخصیت‌های فیلم‌ کودک در سی‌وششمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان ارزش کتاب‌خوانی را برای جامعه هدف مشخص کردند.

سرویس هنر خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - مریم محمدی: امسال و در سی‌وششمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان شاهد دو سکانس کتابی در انیمیشن‌های سینمای ایران بودیم.

انیمیشن کوتاه داستانی «آقای قاپ قاپی» به کارگردانی ریحانه کاووش درباره مردی است که همه‌چیز به دست چپش می‌چسبد.دوستی برای اینکه این عادت بد را از او جدا کند کتاب به او پیشنهاد می‌دهد. بدین ترتیب آقای قاپ قاپی هم از شر عادت بدش راحت می‌شود و هم عادت خوب کتاب‌خوانی را در خود پرورش می‌دهد.

فیلم بلند پویانمایی «ببعی قهرمان» زندگی و جریان خلبان شدن ببعی، گوسفند دختری را روایت می‌کند که تحت تأثیر کتاب جغد قهرمان که خلبانی شجاع است قرار گرفته و از او الگو می‌گیرد و به دنبال خواسته‌اش رفته و خلبان می‌شود.

هر دو شخصیت این داستان‌ها یا فیلم‌ها تأثیرپذیری بچه‌ها یا به‌طورکلی انسان‌ها از کتاب و عادت کتاب‌خوانی در زندگی را مدنظر دارند. سرنوشت هردو شخصیت با استفاده از کتاب و تحت تأثیر آن عوض می‌شود. در فیلم اول اگر آقای قاپ قاپی به عادت زشتش ادامه می‌داد چه‌بسا به دزدی ماهر تبدیل می‌شد و سر از زندان درمی‌آورد. در داستان دوم نیز ببعی اگر تحت تأثیر کتاب و شخصیت محبوب کتابش یعنی جغد قرار نمی‌گرفت، هرگز نمی‌توانست به آرزویش برسد. امکان داشت ناامید شود و دست از تلاش بردارد. تازه در پایان فیلم «ببعی قهرمان» زندگی و تلاش آن‌ها نیز به کتاب تبدیل می‌شود.شخصیت‌های انیمیشن که شامل ببعی و خواهرش، دو گوساله و باقی دوستانش می‌شوند باشادی شروع به خواندن داستان‌های زندگی خودشان می‌کنند.

این توجه به کتاب و فرهنگ کتاب‌خوانی در فیلم کودک و نوجوان قابل ستایش است. تشویق بچه‌ها به اینکه آن‌ها می‌توانند با استفاده از کتاب راه زندگی و سرنوشت خود را تغییر دهند آموزشی هوشمندانه و نامحسوس در دل یک فیلم کوتاه یا بلند است.

فرهنگ کتاب و کتابخوانی چیزی است که این روزها بین کودکان و نوجوانان ما کمتر دیده می‌شود. بیشتر مردم و چه بسا کودکان و نوجوانان ما به‌جای استفاده از کتاب به فیلم‌های کوتاه اینستاگرامی مراجعه می‌کنند که در حالت خوش‌بینانه اغلب اطلاعات سطحی و گاه نادرست به آنها ارائه می‌دهد.

این تشویق کودکان و نوجوانان برای رو آوردن به کتاب اگر رسالت فیلم‌ساز یا هنرمند نباشد اما گام مثبتی درجهت آموزش کودکان و نوجوانان است و جای فکر دارد.

در انیمیشن «ببعی قهرمان» سکانس کتاب و کتابخوانی با شعر و موسیقی همراه شده و برای مخاطب جذاب‌تر است. بچه‌ها هم فیلم‌های انیمیشنی خوش ریتم را دوست دارند و از این طریق می‌توان به آنها آموزش مفید و غیرمستقیم داد.

گفتنی است انیمیشن کوتاه «آقای قاپ قاپی» جایزه داوران کودک و نوجوان را در جشنواره سی‌وششم کسب کرد و انیمیشن سینمایی «ببعی قهرمان» جایزه بهترین فیلم پویانمایی را از سی‌وششمین جشنواره کودک و نوجوان اصفهان دریافت نمود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها